با رئیس جمهوری ایران دیدار می‌کنم

اعتمادآنلاین|

دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود که آژانس بین المللی انرژی اتمی ستون اساسی و مهم و مستقلی است و نمی تواند بعنوان ابزاری علیه کشورها استفاده شود.

به گزارش ایرنا، گوترش تصریح کرد آژانس بین المللی انرژی اتمی با استفاده از ظرفیت و دانشی که در اختیار دارد در حال انجام وظیفه و نقش خود است.

دبیر کل سازمان ملل گفت: از ایران و سایر کشورها درشرایط مشابه می خواهم که گفتگوی جدی را با آژانس برقرار کنند تا فضای یک همکاری موثر فراهم شود و این امر لازمه قابل اعتبار بودن هر توافقی است.

گوترش با بیان اینکه پرسش های دشواری روی میز مذاکرات قرار دارد، اظهار داشت: از همه طرف ها می خواهم که نسبت به حل و فصل این مشکلات اطمینان حاصل کنند.

گوترش: با رئیس جمهوری ایران دیدار و گفتگو می کنم

دبیر کل سازمان ملل همچنین گفت که با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و درباره برجام گفتگو خواهد کرد .

این در حالی است که جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با اشاره به شرایط سیاسی آمریکا و آنچه او «جهت گیری‌های» توصیف کرد که به جمع‌بندی منجر نمی‌شود، افزود: اکنون در یک نوع بن بست قرار داریم.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران روز چهارشنبه بدون صدور قطعنامه پایان یافت.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در توئیتر این مطلب را اعلام کرد و افزود که هیچ تصمیم و قطعنامه‌ای از سوی شورا صادر نشد و فقط تبادل نظر صورت گرفت.

نشست درباره موضوع ایران از دیروز (سه‌شنبه) در شورای حکام آژانس آغاز شد. برخی طرف های غربی در ادامه تاکتیک مقصر نمایی، از تدابیر جبرانی ایران برای ایجاد توازن در اجرای برجام انتقاد کرده و ایران را عامل تعلل در حصول توافق نهایی وین و از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای معرفی کردند.

اما سفیر روسیه در این نشست، ضمن نسنجیده خواندن قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام در خرداد ماه گذشته تصریح کرد که این اقدام روند مذاکرات وین و راستی‌آزمایی برجام را پیچیده کرده است.

وی گفت: ما به وضوح یاد داریم که به همکاران غربی خود در مورد عواقب اقدامات عجولانه آنها هشدار دادیم و خواستیم که از این طرح صرف نظر کنند. این دیپلمات روسی اضافه کرد: تصمیم ایران برای حذف دوربین ها و تجهیزات نظارتی آژانس واکنش مستقیم به قطعنامه بود.

خرداد ماه گذشته سه کشور اروپایی عضو برجام پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره مسائل ادعایی پادمانی ارائه کردند که به تصویب اعضا رسید. البته روسیه و چین به این قطعنامه رای منفی دادند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش یه این اقدام سیاسی، برخی از همکاری‌های داوطلبانه با آژانس را که بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد.

وزارت امور خارجه ایران همان زمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد؛ تصویب قطعنامه شورای حکام که بر اساس گزارش شتابزده و غیرمتوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته، نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز اظهار داشت؛ هنگامی که طرف‌های مقابل به اجرای تعهدات خود در برجام پای‌بند نیستند ما هم دوربین‌هایی را که برای برجام نصب شده بود برداشتیم. این به معنای این نیست که ما ارتباطمان را با آژانس قطع کردیم بلکه ما تحت مقررات آژانس فعالیت می‌کنیم اما دوربین‌های اضافه که برای برجام نصب شده بود را جمع کردیم.

اسلامی خاطرنشان کرد که اگر طرف‌های مقابل حسن نیت دارند و بخواهند به تعهدات برجام برگردند ما هم عین همان عبارات که در برجام آمده را می‌پذیریم. رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که فشارها و جنجال‌های رسانه‌ای و سیاسی علیه ایران در گذشته نتیجه نداشته و الان هم تاثیری ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟ 2 0

نتیجه بر اساس 2 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

مقایسه بودجه نظامی ایران با اعراب و اسرائیل + آمار و نمودار

چ سپتامبر 14 , 2022
فارس نوشت : در بخشی از سیاست‌های کلی برنامه هفتم آمده :‌ «تقویت بنیه دفاعی … با تأکید بر خودکفایی کشور … با تخصیص حداقل ۵ درصد بودجه عمومی کشور.» در این گزارش به مقایسه بودجه نظامی ایران و اعراب پرداخته شده است.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000