بورس متعادل می‌شود؟/ دو عاملی که بورس را به سمت مثبت شدن سوق می‌دهد

اعتمادآنلاین|

فردین آقابزرگی، فعال بازار سرمایه، به اعتمادآنلاین گفت: علیرغم سیاست‌های کنترلی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت سهام و شاخص، به نظر می‌رسد، عمق بازار گرایش به سمت مثبت دارد. از این رو، برآیند این دو موضوع بازار را در سطح ایستا نگاه خواهد داشت.

به گفته او، متغیرهای کلان اقتصادی از جمله تورم در ماه‌های گذشته روند صعودی به خود گرفته بود، بر اساس تجربه گذشته چه در بازه زمانی بلندمدت سه، پنج و 10 ساله و چه در مقاطع زمانی کوتاه‌مدت، بر بازار سرمایه اثرگذار بوده‌اند، به طوری که برخی شرکت‌ها و صنایعی که مشمول نرخ‌گذاری و تعزیرات هستند و حتی قیمت‌گذاری تامین مواد اولیه آنها نیز مورد تحت نظارت و کنترل بوده، به طور مثال در صنعت روغن خوراکی 10 سال پیش، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی 50میلیارد تومان سود کسب کرده، اما در سال 1400 این سود تبدیل به 500 میلیارد تومان شده است؛ یعنی 10 برابر.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بنابراین انتظار فعالان بازار سرمایه برای افزایش فروش و سود، قطعاً تحقق پیدا می‌کند، چرا که بررسی 6 ماهه تولید، فروش و عملکرد شرکت‌ها نیز نشان‌دهنده تحقق افزایش فروش و نرخ سود است.

او ادامه داد: از این رو، در این هفته و در بازه‌های دورتر، رویکرد بازار سرمایه کماکان برآیند این دونقطه یعنی کنترل بازار و اشتیاق به سرمایه‌گذاری است که آن هم به دلیل اشباع شدن سایر بازارهاست.

او با بیان اینکه این یکه‌تازی به معنای کسب بازدهی خیلی قابل توجه نیست، تاکید کرد: علیرغم همه کنترل‌ها به نظر می‌رسد، فضای کار در بورس از سطح تعادل خارج شده و گرایش به سمت مثبت می‌کند.

بزرگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه برجام تاثیری قابل توجهی در بورس نخواهد داشت، بیان کرد: خواه نتیجه مذاکرات برجامی مثبت باشد یا منفی، چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت اثری بر اقتصاد و به طور خاص بازار سرمایه نخواهد گذاشت، اما بلاتکلیفی امضا و احیای توافق ممکن است اثراتی بر روند بازار سرمایه داشته باشد.

این فعال بازار سرمایه در پایان عنوان کرد: چون شرایط برای ارتقا و افزایش علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری مهیاست، بنابراین بورس این هفته پایدار و متعادل خواهد بود و میل به سمت مثبت دارد؛ آن هم به دلیل افزایش تقاضا و سطح ارزنده اغلب سهام صنایع و شرکت‌ها که دیده می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟ 1 0

نتیجه بر اساس 1 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

اساسنامه شورای عالی تحقیقات سلامت تصویب شد

ش سپتامبر 10 , 2022
اعتمادآنلاین| دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اعلام این خبر اظهار کرد: این اساسنامه در راستای توسعه تحقیقات سلامت و طبق اسناد بالادستی و نقشه جامع علمی سلامت و به دستور مقام عالی وزارت با هدف سیاستگذاری، راهبری، حمایت و نظارت بر تحقیقات سلامت محور تدوین […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000