هدف سفرم به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین است

اعتمادآنلاین|

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) هشتم شهریور ماه در خصوص سفرش به روسیه گفت: هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین بر اساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است.

​به گزارش فارس، وی توضیح داد که برخی طرف‌های غربی خواهان نقش آفرینی فعال جمهوری اسلامی ایران در این موضوع هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: پیگیری مناسبات دوجانبه و موضوع افغانستان نیز در دستورکار مذاکراتی این سفر است.

براساس اعلام وزارت خارجه روسیه، امیرعبداللهیان و لاوروف قرار است روز چهارشنبه در مسکو دیدار کنند. هفته پیش لاوروف از دیدارش با امیرعبداللهیان خبر داده بود.

گفتنی است از زمان آغاز بحران اوکراین، وزیر خارجه کشورمان تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای روسیه بوده است.

وی پیش از این گفته بود که تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای مقامات روس بوده است. امیرعبداللهیان اردیبهشت امسال و در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه لهستان در تهران با بیان اینکه مخالف جنگ در اوکراین و هر نقطه‌ای از جهان هستیم، گفت: مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش‌بس در این کشور شود.

اخیرا (اول و دوم تیر ماه) سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران سفر کرد و امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک بار دیگر بر مخالفت ایران با جنگ در اوکراین تأکید کرد. امیرعبداللهیان در این خصوص گفت: در موضوع اوکراین همچنان معتقدیم اقدامات آمریکا با کاربست ابزار ناتو از ریشه‌های وضعیت فعلی است، ولی جمهوری اسلامی ایران با رعایت موضع سیاسی مشترک در قبال جنگ و عدم سیاست استاندارد دوگانه، جنگ را در اوکراین راه‌حل نمی‌داند و از گفت‌وگو و مذاکره سیاسی استقبال می‌کند. تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای آقای لاوروف بودم که در هر دو مورد طرف روس آمادگی خودش را برای گفت‌وگو و راهکار دیپلماتیک اعلام کرد و من امیدوارم در بحران اوکراین هر چه سریع‌تر شاهد بازگشت دو طرف به مذاکره و حل و فصل سیاسی این موضوع باشیم.

گفتنی است امیرعبداللهیان پس از تصدی این سمت دو بار سفر رسمی به مسکو داشته است، مهرماه و اسفند سال گذشته. رئیس دستگاه دیپلماسی در سفر سال گذشته رئیسی به مسکو نیز وی را همراهی می‌کرد.

پست بعدی

توصیه مهم مشاور وزیر کشور عراق به زائران ایرانی

س آگوست 30 , 2022
فارس نوشت : مشاور وزیر کشور عراق به زائران ایرانی اربعین حسینی (ع)، توصیه کرد تا زمان تثبیت اوضاع، صبور باشند.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000