تحقیقات باید منجر به تغییر در زندگی مردم شود

اعتمادآنلاین|

دکتر یونس پناهی در نشست و بازدید از مراکز علمی و فناوری سازمان انتقال خون و مؤسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون، بر جنبه آموزش و پژوهش و کاربردی بودن تحقیقات انتقال خون تاکید و تصریح کرد: سازمان و موسسه مجموعه‌ای خدماتی، علمی و تحقیقاتی است که پژوهش‌های آن پاسخگوی نیازهای جامعه و مسئله محور است و متناسب با نیاز مخاطب در حوزه سلامت فعالیت می کند.

به گزارش ایسنا، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ضمن استماع گزارش عملکرد آموزشی پژوهشی مؤسسه طب انتقال خون، حمایت وزیر بهداشت از فعالیت‌های کاربردی و پژوهش‌های منجر به تولید محصول و در راستای خودکفایی را اعلام کرد و افزود: فعالیت‌های پژوهشی باید توجه به مشتری داشته باشد و تحقیقات باید منجر به تغییر در زندگی مردم شود.

دکتر پناهی موقعیت پژوهشی سازمان انتقال خون را از این نظر منحصر به فرد و بی رقیب خواند و افزود: شاید دانشگاه‌ها در زمینه آموزش بتوانند با شما رقابت کنند، اما در زمینه پژوهش نمی‌توانند؛ زیرا شما با مخاطبان در ارتباط هستید و به اطلاعات وسیعی در این زمینه دسترسی دارید و زیرساخت‌های لازم را برای انجام پژوهش‌های کاربردی دارید. مردم برای اهدای خون داوطلب هستند و نمونه‌ای از خون هر شهروند اهدا کننده در اینجا نگهداری می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز پژوهش‌های منجر به خودکفایی در زمینه تولید دارو و فرآورده‌های مشتق از خون و پلاسما باشد.

وی از حمایت همه جانبه وزارت بهداشت در زمینه افزایش ظرفیت جذب هیأت علمی و گسترش زیر ساختهای فنی و مراکز و شبکه‌های تحقیقاتی برای مؤسسه با هدف یاد شده خبر داد و افزود: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تشنه تولید علم و دانش کارآمد و مردمی است و برای طرح کلانی که در این زمینه سازمان‌های مرتبط را هم درگیر کند، حمایت همه جانبه‌ای خواهیم داشت.

دکتر پناهی با تاکید بر نیاز به تحقیقات و توسعه در زمینه ژن‌تراپی و سل‌تراپی (ژن‌درمانی و سلول‌درمانی) به عنوان شیوه‌های جدید درمان بسیاری از بیماری‌های هزینه‌بر و ژنتیکی، گفت: سازمان انتقال خون زمینه بسیار خوبی برای انجام تحقیقات وسیع و کاربردی در این زمینه دارد.

دکتر مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی و نیازها و چالش‌های این سازمان، گفت: سازمان انتقال خون آمادگی دارد ظرفیت‌های خود را در اختیار همه دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهد که بتوان تحقیقات وسیع و کاربردی را مدیریت کرد.

وی همچنین اولویت‌دهی به تحقیقات ژن درمانی و سلول درمانی برای درمان بیماران تالاسمی به عنوان گروه اصلی مصرف کنندگان خون را خواستار شد و گفت: در این زمینه تحقیقاتی نیز آغاز شده که نیازمند حمایت همه جانبه است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون همچنین با بیان موقعیت طب انتقال خون و سازمان و مؤسسه در جایگاه بین‌المللی و منطقه‌ای، گفت: انتقال خون ایران از نظر تضمین کیفیت و استانداردها و کنترل کیفی و شاخص‌هایی که مدنظر سازمان جهانی بهداشت است، طبق گزارش همین سازمان در حد اروپا و آمریکا و کشورهای توسعه یافته است و سازمان انتقال خون و مؤسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون همکار آموزشی پژوهشی سازمان جهانی بهداشت در منطقه است.

وی ضمن درخواست توجه ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بخش‌های دانش‌بنیان و پژوهش‌محور سازمان را معرفی کرد.

دکتر صدیقه امینی، رییس مؤسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون نیز گزارشی از فعالیت‌های آموزشی پژوهشی که برای سه گروه کارکنان، مراکز درمانی مرتبط و دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام می‌شود، ارائه داد و تاکید کرد: سعی بر آن است تا تحقیقات، آموزش‌ها و پژوهش‌های مؤسسه برای ارتقای دانش طب انتقال خون، جذب و نگهداری اهداکنندگان و غربالگری گروه‌های خونی، مدیریت خون بیمار و هموویژلانس هدایت شود.

در ادامه دکتر مهتاب مقصودلو، معاون آموزشی پژوهشی مؤسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون نیز گزارشی از عملکرد کمی و کیفی مؤسسه در جنبه‌های آموزشی و پژوهشی ارائه داد.

همچنین گزارش‌های دیگری در مورد مرکز رشد فناوری فرآورده‌های خون و شرکت فناوری ژن و یاخته که فعالیت‌های دانش‌بنیان و نوآورانه را مبنای کار خود قرار داده‌اند، ارائه شد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هیات همراه در ادامه از بخش‌های دانش‌بنیان و مبتنی بر دانش و پژوهش سازمان انتقال خون از جمله بانک ملی خون بند ناف، آزمایشگاه انعقاد و خون شناسی و بخش ایمنو هماتولوژی بازدید کرد.

پست بعدی

پزشکیان : تصمیمات غلط مجلس و دولت ، نخبگان و پزشکان را از کشور فراری داده / سرمایه گذاران هم در حال ترک کشور هستند

ش آگوست 27 , 2022
شفقنا نوشت: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت : حمایتهای ما روزگار سرمایه گذاران و نخبگان را سیاه کرده است. مالیات هایی که برای تولیدکنندگان وضع کردیم بسیار سنگین تر از قبل است و از سوی دیگر قدرت خرید بازار کاهش پیدا کرده است و اعلام هم کردیم که […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000