دردسر مشاغل خدماتی کمتر است

اعتمادآنلاین|

یک مقام کارگری معتقد است ایجاد شغل در بخش خدمات دردسر کمتری دارد و به دلیل ضعف‌هایی که در حوزه تولید وجود داشته گرایش به مشاغل خدماتی بیشتر شده است با این حال مشاغل خدماتی پایدار نیستند و در شرایط بحرانی مثل کرونا به سرعت از بین می روند.

هادی ابوی اظهار کرد: در حال حاضر بخش خدمات در تمام دنیا پیشرفت فزاینده ای دارد و در کشور ما نیز کسب و کارهای خدماتی سالهای سال است که رونق گرفته و گسترش یافته است. بسیاری از کارهای اینترنتی که هم اکنون در حال انجام است و فعالیت تاکسی‌های اینترنتی جزو مشاغل خدماتی محسوب می شود.

وی افزود: متاسفانه در حوزه تولید ضعف‌هایی وجود دارد که باعث شده گرایش به مشاغل خدماتی بیشتر باشد. اما امروز هر یک تولیدی که انجام می‌شود دهها خدمات ارائه می دهد. مثلا قبلا برای کالایی که می فروختیم خدمات بعد از فروش داشتیم ولی اکنون کارگاههای تولیدی مخصوصا کارخانه‌های بزرگ خودشان فروشنده نیستند بلکه تشکیلات و سازمانی به اسم خدمات فروش دارند که چند شاخه‌ می‌شود، مثلا حوزه خودرو بخشهایی نظیر ثبت نام خودرو، گارانتی خودرو، ‌سرویس خودرو و امداد خودرو به وجود آمده است.

ابوی با بیان اینکه دردسر ایجاد شغل‌های خدماتی کمتر است، اظهار کرد: در حال حاضر هزینه ایجاد یک شغل در بخش صنعت بالا است و طبعا هرچه شغلی پرهزینه تر باشد دوام و پایداری آن بیشتر و ریزش نیروی کار کمتر است. به همین دلیل افراد ترجیح‌ می‌دهند به مشاغلی ورود کنند که کم سرمایه‌تر و زودبازده تر باشد و بخش خدمات جزو چنین مشاغلی است.

این مقام مسئول کارگری ادامه داد: بسیاری از کارهای خدماتی در بستر اینترنت و به شکل دورکار قابل ارائه است و نیازی به حضور فیزیکی ندارد ولی در دوران کرونا کارگران در بخشهای صنعتی در بدترین شرایط مشغول کار بودند در حالی که مشاغل خدماتی اکثرا تعطیل و راکد بودند.

وی با اشاره به اشتغال بخش کشاورزی گفت: در حوزه کشاورزی برخی معتقدند که نیازی نیست بسیاری از محصولات کشاورزی را بکاریم چون به دلیل مصرف بالای آب صرفه اقتصادی ندارد ولی عده ای دیگر تاکید دارند که اقتصاد کشور روی بخش کشاورزی می چرخد و باید در حوزه کشاورزی خودکفا باشیم.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: علیرغم آنکه بسیاری از کشورها مثل هندوستان، پاکستان و آمریکا در بخش کشاورزی به شیوه‌های مکانیزه روی آورده‌اند ولی متاسفانه ما همچنان به کشت سنتی و غیرمکانیزه مشغولیم در حالی که باید در بخش کشاورزی برنامه داشته باشیم و امکانات و تجهیزات و زیرساختها را برای کشت مکانیزه فراهم کنیم و در یک کلام برای کشاورزی هزینه کنیم تا افراد به اشتغال در این بخش رغبت نشان بدهند.

ابوی در پایان گفت: رستوران‌ها، تالارها و هتل‌ها و مراکز اقامتی جزو مشاغل خدماتی محسوب می شوند ولی در دوران کرونا با بیشترین ریزش نیروی کار در این بخشها روبه رو بودیم بنابر این درعین اینکه با توجه به شرایط اقتصادی افراد به مشاغل زودبازده گرایش دارند اما باید درنظر داشت که این مشاغل در شرایط بحرانی می توانند به دلیل عدم ماندگاری به سرعت از بین بروند. زمانی در گوشه و کنار، تولید و ساخت و ساز واحدهای مسکونی رونق داشت ولی امروز مشاغل جانبی صنعت ساختمان و بخشهای خدماتی آن نظیر فروش تجهیزات و مصالح ساختمانی بیشتر دیده می‌شود.

پست بعدی

اعتراض استقلال به دادگاه CAS در پرونده میلیچ

ی آگوست 14 , 2022
اعتمادآنلاین| باشگاه استقلال در پی صدور رأی فیفا و محکومیت این باشگاه به پرداخت مطالبات هروویه میلیچ به دادگاه ورزشی CAS اعتراض کرد. به گزارش تسنیم، با اعلام فرشید سمیعی معاون حقوقی باشگاه استقلال، این باشگاه اعتراض خود نسبت به رأی صادره فیفا درباره پرونده شکایت هروویه میلیچ را تقدیم […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000