شورای امنیت سازمان ملل حمله به دهوک عراق را محکوم کرد

اعتمادآنلاین|

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای حمله به دهوک عراق را محکوم و حمایت خود را از تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال کشور عراق اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، اعضای شورای امنیت از همه کشورهای عضو خواستند تا به طور فعال با دولت عراق و سایر مقام‌های مربوطه در حمایت از این تحقیقات همکاری کنند.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اعضای شورای امنیت حمله ۲۰ جولای ۲۰۲۲ به استان دهوک عراق را به شدت محکوم کردند. این حمله منجر به کشته شدن حداقل ۹ غیر نظامی از جمله کودکان شد.

در این بیانیه با ابراز همدردی عمیق اعضای این شورا با خانواده‌های قربانیان این حمله و نیز دولت عراق و منطقه کردستان عراق و آرزوی بهبودی سریع مجروحان، از تحقیقات مقامات عراقی در این خصوص حمایت کردند.

در این بیانیه آمده است که شورای امنیت از همه اعضا خواست تا در حمایت از این تحقیقات با دولت عراق و سایر مقام‌های مربوطه همکاری فعال داشته باشند.

اعضای شورای امنیت همچنین در بیانیه خود از استقلال، حاکمیت، اتحاد، تمامیت ارضی، روند دموکراتیک و پیشرفت عراق حمایت کردند.

به گزارش ایرنا، فواد حسین وزیر امور خارجه عراق درباره حمله چهارشنبه هفته گذشته به تفرجگاه دهوک گفت که ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده و وزارت امور خارجه ۲۹۶ یادداشت اعتراضی نسبت به حملات ترکیه ارائه کرده است.

وی ادامه داد که عراق به تازگی شکایت نامه‌ای علیه ترکیه تسلیم شورای امنیت سازمان ملل متحد کرده است.

وزیر امور خارجه عراق یادآور شد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر دستور تشکیل یک کمیته نظامی، اداری و سیاسی را برای بازدید از تفرجگاه شهر زاخو که توسط ترکیه هدف قرار گرفت، صادر کرد.

فواد حسین افزود که مطابق توافق سال ۱۹۸۴ ترکیه و عراق به این کشور اجازه داده شد نیروهای آن تا مسافت ۵ کیلومتری از مرز وارد خاک عراق شوند و این مجوز تنها برای مدت یک سال صادر شد.

وی با اعلام اینکه حمله اخیر ترکیه به تفرجگاه دهوک نقض آشکار حاکمیت عراق و میثاق‌های بین المللی است، خاطرنشان کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد سه‌شنبه هفته جاری برای بررسی حملات ترکیه علیه عراق به ویژه حادثه دهوک نشست اضطراری برگزار می‌کند.

وزیر امور خارجه عراق که در نشست فوق‌العاده پارلمان عراق سخن می‌گفت، در عین حال افزود که بغداد به دنبال تشدید تنش سیاسی، امنیتی یا نظامی با آنکارا نیست و باید مذاکرات با مقامات ترکیه را آغاز کنیم.

فواد حسین اظهار کرد: مدارک و اطلاعات دولت عراق تائید می‌کند که ترکیه در بمباران تفرجگاه زاخو در استان دهوک دست دارد.

ترکیه چهارشنبه گذشته، تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک عراق را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

پست بعدی

تولید جهانی بنزین کاهش پیدا می‌کند

س جولای 26 , 2022
اعتمادآنلاین| افت یکباره قیمت جهانی بنزین در دو هفته گذشته، به سود پالایشگرها لطمه زده و آنها را وادار می‌کند برای اجتناب از ضرر بیشتر، تولید بنزین را کاهش دهند. به گزارش ایسنا، معامله‌گران می‌گویند پالایشگرها ناچار خواهند شد برای اجتناب از ضرر بیشتر، تولید بنزین را کاهش داده و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000