عملیات مین‌روبی دشوار ارتش جمهوری آذربایجان در قره‌باغ

اعتمادآنلاین|

جمهوری آذربایجان چندین دستگاه مین‌روب‌های پیشرفته ساخت ترکیه را دریافت کرد.

​به گزارش فارس، وبگاه «کاسپین نیوز» روز دوشنبه نوشت، وزارت دفاع ترکیه روز شنبه اعلام کرد که ۱۳ دستگاه از تجهیزات پاکسازی مین را به جمهوری آذربایجان تحویل داده شده است. این وزارتخانه در توییتی خود نوشت: «تعداد مین‌روب‌های عرضه ‌شده به آذربایجان تاکنون به ۲۰ دستگاه رسیده است».

پیش از این در فوریه و می ۲۰۲۲، وزارت دفاع ترکیه ۷ دستگاه مین روب پیشرفته را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار داده بود.

این دستگاه مین روب ترکیه برابر مین مقاوم است و از راه دور تا ۵۰۰ متر هدایت می‌شود. حداکثر سرعت این وسیله نقلیه چهار کیلومتر (۲.۴۸ مایل) در ساعت است و می‌تواند در عمق ۲۵ سانتی متری از سطح شیرجه بزند و منطقه‌ای به طول یک کیلومتر و عرض ۱.۷ متر را درعرض یک ساعت از مین پاک کند.

اندکی پس از جنگ بین باکو و ایروان، مقامات جمهوری آذربایجان عملیات پاکسازی کامل مین را در منطقه قره باغ که در طول سالها اشغال توسط ارمنستان به شدت مین گذاری شده بود، شروع کردند. عملیات مین زدایی به دلیل امتناع ارمنستان از تحویل نقشه‌های مناطقی که مین‌های در آن قرار دارند با چالش‌های زیادی روبرو شد.

با این حال، جمهوری آذربایجان نقشه میدان مین مناطق اشغالی «آغدام» و «فضولی» را از ارمنستان به دست آورده است که طبق گزارش‌ها مختصات ۱۸۹۰۰۰ مین ضد تانک و ضد نفر را مشخص می‌کند.

جمهوری آذربایجان در ازای دریافت این نقشه، ده‌ها ارمنستانی را که پس از آتش بس در نوامبر ۲۰۲۰ در خاک جمهوری آذربایجان بازداشت شده بودند، آزاد کرد.

با این حال، «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان گفت که دقت این نقشه‌ها از ۲۵ درصد فراتر نمی‌رود. مقامات باکو بر این باورند که نقشه‌های پنهان شده توسط ارمنستان می‌تواند به خنثی کردن حداقل یک میلیون مین زمینی کمک کند.

مقامات باکو همچنین گفته‌اند خنثی سازی مهمات، کلاهک‌ها و موشک‌های منفجر نشده در مناطق جنگی ممکن است ۵ تا ۶ سال طول بکشد، درحالی که برای مناطق مین گذاری شده حدود ۱۰ تا ۱۳ سال زمان است.

از زمان امضای بیانیه سه جانبه، بیش از ۲۴۰​ شهروند جمهوری آذربایجانی بر اثر انفجار مین‌های زمینی ارمنستان کشته یا زخمی شده‌اند. در ژوئن ۲۰۲۱، دو خبرنگار و یک مقام دولتی جمهوری آذربایجان در انفجار مین در منطقه «کلبجار» جان خود را از دست دادند.

پست بعدی

سرپرست وزارت کار در افزایش حقوق بازنشستگان مقاومت می کند؟ / سه بار دستور نافرجام رئیسی درباره رسیدگی به مسائل بازنشستگان

د آگوست 1 , 2022
ایلنا نوشت :رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران گفت: امروز دوشنبه است و انتظار داریم همین امروز سرپرست وزارت کار به وعده‌ی خود عمل کند؛ با رسانه‌ها مصاحبه و نظر دولت را اعلام نمایند تا هزاران بازنشسته از نگرانی و بلاتکلیفی نجات یابند.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000