دولت و وزارت نیرو به دنبال راه‌های برون رفت از معضل آب است

اعتمادآنلاین|

سیدابراهیم رئیسی که در سفری یک روزه میهمان اصفهان است، در جمع نخبگان این استان اظهار داشت: هیچ کوی و برزنی در اصفهان نیست که نشانی از شهادت شهیدان و ایثار ایثارگران نداشته باشد و به جا است که اصفهان به عنوان مهد شهید و انقلاب و ولایتمداری معرفی شده است؛ این استان و همه جای آن عطر شهید و شهادت در آنجا وجود دارد و پیام شهید در این فضا طنین افکن است و امیدواریم که خدا به همه ما توفیق دهد تا در لبیک گفتن به خلوص شهیدان، ایثار ایثارگران و جانبازان و پیام‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب پا پس نکشیم و توجه کنیم که برای حفظ نظام و ارتقاء اخلاق، معنویت، عدالت و معنویت است که به عنوان زیربنای شهر و جامعه سالم در نظر گرفته شده، با همه تلاشی که در 40 ساله اول پیروزی انقلاب شده است، هنوز راه بسیاری در پیش داریم و باید با عبرت‌ گرفتن ازآنچه که بر ما گذشته، تلاش کنیم گام‌های آتی را استوارتر برداریم.

به گزارش تسنیم، وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب ادامه داد: گام‌هایی که رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم در حوزه‌های مختلف از جمله سبک زندگی اسلامی، عدالت اجتماعی، علم و فناوری، عزت ملی، استقلال و آزادی و غیره برای همه ما تبیین کرده‌اند، با مشارکت مردم، این سرمایه اجتماعی که پای کار انقلاب است و با همت و ارتقای آن، با مشارکت عمومی و نشاط اجتماعی که جلوه سرمایه‌های اجتماعی است باید سرلوحه کارهای مسئولان قرار گیرد و امیدواریم در پیشبرد این گام دوم توفیق پیدا کنیم. من به عنوان رئیس دولت که مسئولیت سنگینی دارم و شما نخبگان و صاحب‌نظران همگی باید در این راه همت کنیم؛ مردم استان اصفهان نشان دادند که برای دفاع از انقلاب، این میراث گرانقدر با همه وجود و همه وزنشان آماده هستند خطر کنند چرا که آنان در عرصه‌های پرخطر ظاهر شدند و نمره آوردند.

رئیسی با بیان آنکه این حضور و ایثار مردم وظیفه دولت را سنگین می‌کند، خاطرنشان کرد: برای مردمی که روزهای سخت و جنگ تحمیلی را گذرانده‌اند و اینطور هنوز پای کار انقلاب ایستاده‌اند، دودلت وظیفه سنگینی بر دوش خود دارد. به نظر می‌رسد امکان رفع همه این مسائلی که دوستان اشاره کردند و یا در ذهن دارند با همت همگان و همکاری همه بخش‌ها وجود دارد چراکه امروز پشتیبانی مردمی را در نظام داریم که مشکلات با آن آسان می‌شود؛ سرمایه توکل به حق تعالی را داریم که می‌توان با آن موانع را برطرف کرد. موانع پیش روی همه هست و در گذشته نیز پیش روی بزرگانی بوده که دغدغه‌شان دین و برقراری عدالت بود.

وی سردار شهید قاسم سلیمانی را نمونه‌ای از افرادی که دغدغه دین و عدالت داشته‌اند معرفی کرد و ادامه داد: شهید سلیمانی همینگونه بود چرا که پیروزی در برابر تکفیری کار آسانی بود، مگر امکانات برای او هموار بود؟ اما رفت و مجاهدانه در مقابل آنها ایستاد و افتخاراتی را برای ایران و جهان اسلام به ارمغان آورد. مشکلات انسان را به این فکر وا می دارد که مگر می‌شود و شدنی است؟ اما آن تعبیری که امام خمینی (ره)به ما آموخت آن است که "ما می‌توانیم". امروز فرهنگ ما می‌توانیم باید بر کشور حاکم باشد و ما در دولت خود را موظف می‌دانیم با تکیه بر این فرهنگ به مشکلاتی که برای مردم دغدغه ایجاد کرده به لطف خداوند متعال بر همه مشکلات فائق آییم.

رئیس جمهور با اشاره به معضل آب در استان اصهان تصریح کرد: ما امروز ورودمان به منطق تالاب گاوخونی بود و در آنجا رفتیم و از برخی روستاها بازدید کردیم، در بعضی اجتماعات آنها حضور یافتیم و مطالبشان را شنیدیم که نکات بسیار مهم و قابل توجه بود؛ کشاورزان به حق و حقابه‌ خود و پیشینه و اسناد این موضوع اشاره داشتند و به بعضی از مصوباتی که در شوراهای عالی اشاره تصویب شده بود، که منکر هیچ کدام از این مباحث نیستیم. آنچه مسلم است این است که در این مناطق دیگر به میزان گذشته آب نیست و یا بهره‌برداری از این میزان آب موجود درست نیست و کمبود نزولات آسمانی و مشکلاتی وجود دارد. امروز حجم 10 میلیارد متر مکعب آب در گذشته به 3 یا 4 میلیارد مترمکعب تبدیل شده است. آنچه مردم روستا و این مناطق از ما خواستند عدالت به معنی داشتن طرحی جامع و کامل و با در نظر گرفتن همه حقوق، اسناد و نیازهایی که وجود دارد و همچنین راه‌هایی که برای برون رفت از این قضیه وجود دارد بود.

وی ادامه داد: اکنون وزارت نیرو در حال بررسی همه راه‌های برون رفت از این معضل است تا چشم مردم به آب روشن و دغدغه‌ کشاورزان مرتفع شود؛این موضوع الزاماتی دارد که باید منتظر باشیم. مثلا اگر بحثی در الگوی کشت باشد باید همه به آن توجه کنند؛ بایدها و نبایدهایی در این طرح مورد پیش‌بینی است و دوستان درصدد هستند تا این طرح را کامل کنند و در اختیار همه نخبگان در منطقه قرار دهند تا همه در جریان قرار گیرند. وقتی همه اتفاق داشتیم که باید طرحی جامع در این منطقه ایجاد شود تا از این موهبت الهی بهره مند شود، آن زمان چنین طرحی را اجرا می‌کنیم. هر طرحی و هر راهی که برای حل مشکل اصفهان بتوان اجرایی کرد در دستور کار قرار می گیرد و این‌طور نیست که از کنار مشکل بگذریم. من یقین داریم که اگر با مردم شفاف باشیم، با عدالت رفتار کنیم، و تبیین شود که با عدالت رفتار می شود بهترین حامی بعد از خداوند متعال خود مردم هستند. آب دغدغه ما است و در دستور کار دولت قرار دارد.

رئیسی از نخبگان خواست که نظرات خود را در اختیار دولت قرار دهند و افزود: چه از نظر فنی، و چه از دید حقوقی کسانی که اساتید و صاحبنظر هستند نظراتشان را منعکس کنند و ما در دولت حتما از نظراتشان استفاده می‌کنیم و امیدواریم اگر کمبودی وجود دارد عدالت محقق شود چراکه اگر این اتفاق بیافتد برای همه دلنشین خواهد بود.

وی با اشاره به موضوعات فرهنگی بیان کرد: استان اصفهان استانی فرهنگی است؛ این استان اسمش همراه با علم، فرهنگ و هنر است و باید گردشگری و توسعه آن همراه با حفظ هویت فرهنگی باشد. مقام معظم رهبری تاکید کردند که نباید اجازه داد از مردم هویت‌زدایی شود چرا که این هویت شناسنامه ما است؛ شناسنامه اصفهان شهادت، ایثار و عشق به ولایت است و نباید گذاشت این شناسنامه مخدوش شود. مدنیت این استان نباید دچار خدشه شود که یکی از جلوه‌های آن آب و بسیاری از مسائل فرهنگی و هنری است. توسعه یافتگی یک ضرورت است اما نباید هویت و مدنیت این استان که اصالتش آن است خدشه دار شود و در این راستا نقش 23 هزار شهید ونام آوران این استان اهمیت بسیاری دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم حمایت از مجموعه‌ها فرهنگی افزود: من از آقای استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دفتر و سازمان تبلیغات و کسانی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند می‌خواهم از مجموعه‌های فرهنگی و مردمی که به ویژه برای جوانان فعالیت می‌کنند حمایت کنید و به همه مدیران فرهنگی در شورای اداری نیز همین توصیه را دارم. امروز وظیفه دولت وظیفه پشتیبانی است و در حوزه اقتصاد می گوییم حمایت، هدایت و نظارت در حوزه اقتصاد بر عهده دولت است، و در این راستا کاملا با نظر بخش خصوصی موافقم که باید بگذاریم تمامی بخش خصوصی فعال شود؛ ما معتقدیم که دولت باید جای خود را از اقتصاد و سفره مردم به عنوان هدایتگر به فعالان اقتصادی و فعالان فرهنگی بدهد.

وی با اشاره به موضوع درمان ناباروری با هدف افزایش جمعیت خاطرنشان کرد: نسبت به مسئله درمان ناباروری، امروز کار بیمه را آغاز کرده‌ایم. در این دولت امروز حمایت از درمان ناباروری در تمام استان‌های کشور فعال شده و این بیمه را دولت تقبل کرده تا فعال کند. این توفیق برای دولت حاصل شد که بیش از 5 میلیون از کسانی که امکان حمل بیمه نداشتند به صورت رایگان به بیمه سلامت در آوردیم و همه بیمه ناباروری در سراسر کشور و بیمه محرومین فعال شده است.

رئیسی درباره وضعیت فضای مجازی افزود: مسئله تهدیداتی که امروز در فضای مجازی هست از مسائل دیگر کشور است. فضای مجازی مثل فضای حفیقی است و اگر مدیریت نشود، بحث این است که امروز در فضای حقیقی قاچاق سلاح و مواد مخدر، ناهنجاری و بسیاری موارد جرم است و در فضای مجازی نیز همین‌طور است. هرچه نباید باشد در این فضا می‌تواند صورت گیرد و هیچ کس این موضوع را نمی‌پسندد. من خدمت طلبه‌ای که دغدغه‌ مسائل فرهنگی دارد باید بگویم این کار دارد دنبال می‌شود و از سوی مرکز ملی فضای مجازی و ارتباطات دارد دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از نیروی جوان و انقلابی در همه بخش‌ها تصریح کرد: توصیه و تأکید جدی من در همه شوراهای اداری و دولت تغییر وضعیتی است که مردم از آن گله‌مند هستند. از جمله این مشکلات کندی و بروکراسی کارها است و این تغییر باید در ابتدای از نیروهای موجود در آغاز شود. باید از نیروهای تحول گرا استفاده کرد؛ کسی که تحول گرا نیست نمی تواند مجموعه ای را متحول کند. در همه استان‌ها و شوراهای اداری تأکید کردم که باید از نیروی جوان و تحول‌گرا استفاده کنند و شرط نظام برای تحول میدان دادن به جوانان انقلابی است.

رئیس جمهور درباره اهمیت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی خاطرنشان کرد: من با مسئولان اتاق‌ها جلسه‌هایی برگزار کرده بر میدان دادن به بخش خصوصی تأکید داشتم. یکی از مهمترین وجوه میدان دادن به بخش خصوصی این است که آن‌ها در جریان کارها قرار گیرند و با تصمیمات خلق الساعه روبرو نشوند؛ نباید یک شبی کارآفرینی بخوابد و صبح با تصمیم جدیدی مواجه شود. کشاورز نیز همینگونه است؛ باید بداند کاشت، داشت و برداشتش قابل پیش‌بینی است. خوشبختانه و به برکت انقلاب امروزه ما در روستاها آب شرب، برق، گاز، مدرسه و خانه بهداشت و بسیاری از زیرساخت‌های لازم را داریم اما می گویند اقتصاد روستایی برای ما به صرفه نیست، چرا که وقتی می‌کارند باید برداشت داشته باشند تا بتواند بفروشند این برداشت نیازمند پشتیبانی است. فعال کردن اقتصاد روستایی یکی از برنامه‌های دولت است و ما پیگیر این موضوع هستیم. در واقع همه کسب‌وکارها باید قابل پیش‌بینی باشد و این موضوع نکته بسیار مهمی است.

وی در ارتباط با موضوع مالیات افزود: استفاده از حسابرسی الکترونیک شفافیت دارد و از فرار مالیاتی جلوگیری می‌کند.کسانی که می‌خواهند با دور زدن قانون و با درآمدهای هنگفت از مالیات فرار می‌کنند و از دستگاه پوز در بنگاه‌ها و مجموعه‌های تجاری‌شان استفاده نمی‌کنند، باید دنبال کرد. این افراد بیشترین درآمد و کمترین مالیات را پرداخت می‌کنند. خود اصناف و مجموعه‌ها و اتحادیه‌ها باید افرادی که فرار مالیاتی دارند، را معرفی کنند.

رئیسی در خصوص سازمان تامین اجتماعی که زیر نظر وزارت کشور است خاطرنشان کرد: این سازمان نسبت به آسیب‌های اجتماعی وظایفی دارد. پرچمدار رسیدگی به آسیب‌ها مقام معظم رهبری است. ایشان در چندین جلسه و با دعوت مسئولان عالی، تاکید کردند که بعضی دستگاه‌ها در این قضیه دچار غفلت هستند و این سازمان بعد از دستورات و همت و نظر و بصیرت‌آفرینی ایشان اتفاق افتاد.

وی پیرامون معضلات اجتماعی خاطرنشان کرد: من امروز جمعی را برای بررسی اطراف اصفهان فرستادم و وقتی گزارش به من رسید، از وضع زندگی‌هایی که در بعضی حواشی این شهر علم و فرهنگ و هنر و فرهیختگی در خصوص آسیب‌های اجتماعی و کمبودها و موضوعات اقتصادی وجود دارد، متاثر شدم و این آسیب‌ها زیبنده نظام و کشور و اصفهان نیست و باید همت کنیم که این آسیب‌زدائی را انجام دهیم. ما در دولت اعلام کردیم محور کار ما بر عدالت است، بآنچه باید با آن مبارزه کنیم، فقر و فساد وتبعیض است. هیچ‌کدام زیبنده نظام نیست. ما داشته و ثروت زیادی داریم؛ همین آب که کمبود وجود دارد، اگر مدیریت قوی آب باشد، کمبودها را مرتفع می‌کند. آب فراوان هم اگرداشته باشیم، اما مدیریت نداشته باشیم، بازهم به مشکل می‌خوریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه استان‌ها نباید منتظر دستور از مرکز بمانند افزود: ما سلسله مراتب اداری را قبول داریم، اینکه استاندار زیر نظر وزیر کشور و دولت است. اما اینکه استان منتظر بماند مرکز به او چه تکلیف می‌کند، درست نیست. من هم در شهرستان، هم در مرکز و هم در استان کار کرده‌ام. معتقدم استان اختیار زیادی دارد و اینکه منتظر شوند، نسخه‌ای از مرکز نوشته شود تا کاری انجام شود، درست نیست. اینکه اعتبارات باید از مرکز اختصاص یابد، درست است اما استان نیز اختیاراتی دارد و اختیاراتی هم داده شده تا مشکلات استان را رفع و گره را باز کنند.

وی با بیان اینکه موضوع تولید در کشور موضوعی محوری است توضیح داد:تولید در کشور اعم از تولید برق و محصولات کشاورزی مورد تاکید ما و مقام معظم رهبری است. این نکاتی که گفتیم همه دغدغه‌ها نیست، بنابراین ارتباط با دولت و بیان دغدغه‌ها را به این جلسه بسنده نکنید. استاندار اصفهان و مسئولان استانی باید با فرهیختگان، دانشگاهیان، حوزه‌های علمیه و جوانان نخبه انقلابی حلقه‌های مشورتی داشته باشند، چرا که مشورت با نخبگان بسیار برکت‌آفرین است.

پست بعدی

رئیس سابق فدراسیون جهانی وزنه برداری مادام العمر محروم شد

پ ژوئن 16 , 2022
اعتمادآنلاین| پس از شکایت آژانس بین المللی تست به دادگاه CAS این دادگاه رای به محرومیت مادام العمر تاماش آیان مجارستانی، رئیس سابق فدراسیون جهانی وزنه برداری داد. ​به گزارش فارس، براساس گزارش nbcsport این مقام سابق که بیش از 40 سال ورزش وزنه برداری را اداره می کرد، به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000