تکرار سخنان نه چندان دوستانه وزیر خارجه عراق درباره ایران/ روابط با ایران از مرحله «سکوت» به مرحله «صریح سخن گفتن» رسیده

اعتمادآنلاین|

فواد حسین، وزیر خارجه عراق در ابتدای گفت‌وگو با شبکه الغد مصر گفت: تهران اکنون "زبان جدیدی" از بغداد می‌شنود؛ زبانی که از قبل وجود نداشت. ما به ایرانی‌ها گفتیم که به همکاری مشترک نیاز داریم و به دخالت از طرف ایران نیاز نداریم. روابط با ایران از مرحله "سکوت" به مرحله " صریح سخن گفتن" رسیده است، اکنون روابط با کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در سطح عالی است و ارتباطاتی میان عراق و برخی کشوری های حاشیه خلیج (فارس) و ایران وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: ما اکنون گفت وگو و مناقشه با ایران را به روش دیگری آغاز کرده‌ایم، سیاست خارجی امروز عراق دنباله روی از هیچ کشوری نیست. ما تاکید کردیم که سیاست خارجی ما از منافع عراق سرچشمه می گیرد و با دوستان رایزنی و مذاکره می کنیم اما با دشمنان با ابزارهای دیگری به غیر از خشونت، مقابله می کنیم. ما به تهران اعلام کردیم که اشتراکات دینی، تجاری، اقتصادی و غیره با هم داریم و به همکاری مشترک نیاز داریم نه دخالت از سوی ایران، ما به ائتلاف و هم پیمانی نیاز داریم، ما دخالت در امور عراق را نمی پذیریم. طرف ایرانی باید این مساله را درک کند، ما دوست هستیم و همسایه خواهیم ماند و باهم همکاری خواهیم کرد اما مساله دخالت ایران قابل قبول نیست.

وی درخصوص مشکلات آب نیز گفت: دولت عراق گام های خود برای مقابله با این مشکلات را اتخاذ کرده است اما این مشکل را نمی تواند تنها در سطح داخلی حل کرد بنابراین ما به همکاری مشترک با کشورهای همجوار و منطقه‌ای نیاز داریم. اولین گامی که عراق اتخاذ کرد این بود که میزبان معاون رئیس جمهور ایران و مسئول امور محیط زیست بود که دیداری در عراق با این مسئولان برگزار شد و در مورد مساله مدیریت آب به ویژه رودهایی که از ایران سرچشمه می گیرند، رایزنی شد.

وی تاکید کرد: با همتای ایرانی خود رایزنی کردم و پیشنهاد دادم که چنین گفت وگوهایی که درمورد مسائل محیط زیست است و نه تنها در مورد مسائل امنیتی و سیاسی است با کشورهای همجوار افزایش یابد. اگر شرایط سیاسی نبود ما برنامه ای برای دعوت کشورهای همجوار از جمله عربستان، ترکیه، کویت، اردن و سوریه داشتیم تا نشستی برگزار کنیم و درمورد مسائل محیط زیستی و مدیریت آب رایزنی و تبادل نظر کنیم. رودهای اصلی عراق اساسا از ترکیه و برخی آن ها از ایران سرچشمه می گیرند بنابراین ما باید در چارچوب منطقه ای رایزنی کنیم و این مسائل را تنها از طریق راه حل مشترک می تواند حل کرد، این مشکلات را نمی توان از طریق اقدامات دیگر برطرف کرد زیرا مشکلات خشکسالی فراگیر شده است و این مشکلات اکنون در ایران، ترکیه و عراق وجود دارد، لذا ما به همکاری مشترک نیاز داریم. عراق برای حل این مشکلات نمی تواند اقدامات انفرادی اتخاذ کند زیرا این مشکل مشترک است اما ما مشکلاتی با این دو کشور داریم.

وی در ادامه با متهم کردن ایران به تغییر مسیر آب رودخانه ها گفت: با ایران باید گفت وگوی صریحی داشته باشیم و عملا این گفت وگوها را آغاز کرده‌ایم.

فواد حسین درخصوص اقدامالت نظامی در داخل خاک عراق هم گفت: قبل از سخن گفتن درخصوص مشکلات با ایران و ترکیه باید به این مساله اشاره کرد که روابط خوبی با این دو کشور وجود دارد و اشتراکاتی زیادی با این دو کشور همسایه داریم، ریشه برخی از مشکلات به دهه های گذشته باز می گردد.

وزیر خارجه عراق در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اشاره به روابط اقتصادی خوب عراق با ایران و ترکیه گفت: ما باید زبان گفت وگو را به کار بگیریم و هیچ جایگزینی برای گفت وگو نداریم، ما و به ویژه عراق و ایران و ترکیه به همکاری مشترک نیاز داریم. ما باید نگرانی های ایران و ترکیه درخصوص آب را درک کنیم و راه حلی به جز همکاری نداریم.

وی درخصوص دیدارهای میان عربستان و ایران هم گفت: این نشست ها با ابتکار عمل عراق بود و دور پنجم آن ها نیز برگزار شد. در نشست اخیر این مساله مطرح شد که مذاکرات میان دو کشور از مرحله سری به مرحله علنی برسد و دیدارها در سطح وزرای خارجه برگزار شود و همچنین گام های ملموسی اتخاذ شود.

وزیر خارجه عراق همچنین تاکید کرد که پیشرفت هایی در روابط ایران و عربستان به وجود آمده است.

فواد حسین پیشتر نیز با بیان ادعاهایی در ارتباط با حمله موشکی سپاه پاسداران به یک مرکز راهبردی متعلق به رژیم صهیونیستی در اربیل گفته بود: ایران هیچ گونه دلیل واضح و ملموسی در خصوص حضور اسرائیلی ها در شمال عراق ارائه نداده و قبل از انجام حمله موشکی نیز هیچ گونه پرونده‌ای مبنی بر وجود اسرائیل در خاک این کشور به بغداد نرسید.

پست بعدی

فلاحت پیشه : تجربه نشان داده ، قطعنامه شورای حکام ،«ورق پاره» نیست

د ژوئن 13 , 2022
اگر زمانی شورای حکام تصمیم بگیرد ، قطعنامه ای با ضمانت اجرا صادر کند، این می تواند پرونده ایران را دوباره در شورای امنیت سازمان ملل متحد باز کند، مشابه سال ۲۰۰۶ میلادی، که بعد از آن قطعنامه های تحریمی علیه ایران شکل گرفت. اگر چنین تحولی رخ دهد، ایران […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000