چرا توافق همکاری اقتصادی امارات و اسرائیل یک توافق خطرناک است؟

اعتمادآنلاین|

همزمان با عربده‌کشی مهاجران شهرک‌نشین در صحن و اطراف مسجدالاقصی، هیات اقتصادی رژیم اسرائیل در ابوظبی توافقنامه تجارات آزاد را با مسئولان امارات به امضا رساندند.

به اعتقاد کارشناسان، اگر امضای توافقنامه ابراهیم در سپتامبر ۲۰۲۰ به رویکردهای ضداسرائیلی در منطقه ضربه سهمگینی وارد کرد، امضای این توافق زمینه حضور اسرائیل در تمامی بازارهای منطقه چه عربی و چه اسلامی را فراهم کرده است.

این توافقنامه که تنها چند روز بعد از ریاست محمد بن زاید بر امارات متحده عربی به امضا رسید، از دیدگاه کارشناسان حکم اسب تروایی را دارد که اسرائیل از آن می‌تواند به تمام بازارهای عربی و اسلامی نفوذ پیدا کند.

اسرائیل از این طریق می‌تواند ۹۶ درصد از کالاهای خود از جمله مواد غذایی، کشاورزی، آرایشی، دستگاه‌های پزشکی و دارو را بدون تعرفه‌های گمرکی به امارات متحده منتقل و با استفاده از ظرفیت اقتصادی و ترانزیتی و حتی تغییر بسته‌بندی موجود در این شیخ‌نشین به تمام کشورهای دلخواه ارسال کند.

اسرائیل به این قرارداد به چشم توافقنامه‌ای بین تل‌آویو با کلیه کشورهای عربی (نه یک کشور یعنی امارات) می‌نگرد که می‌تواند ظرفیت صادراتش را در این چارچوب ظرف پنج سال آینده به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

در چارچوب این همکاری هزار شرکت اسرائیلی تا پایان سال ۲۰۲۲ به طور بالفعل در امارات متحده عربی فعالیت می‌کنند یا از طریق آن با کشورهای عربی و اسلامی به دادوستد خواهند پرداخت و چه به طور علنی و چه پنهان و تحت پوشش شرکت‌ها و برندهای عربی ثبت‌شده در امارات می‌توانند کالاهای خود را به کشورهای خاورمیانه که با اسرائیل رابطه دیپلماتیک ندارند بفروشند.

منابع اسرائیلی با اشاره به ۱.۲ میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری اسرائیل و امارات طی سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کردند این رقم در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲ میلیارد دلار برسد.

به همین خاطر کارشناسان عرب این توافق را خطرناک‌‌ترین توافق سازشکارانه طی دهه اخیر توصیف می‌کنند و تاکید دارند از طریق این توافقنامه شرکت‌های اسرائیلی از درِ پشتی و با کمک و همراهی امارات وارد تمام کشورهای عربی و اسلامی خواهند شد؛ زیرا با توجه به نفوذ و مراوداتی که شرکت‌های اماراتی در کشورهای مختلف عربی دارند و توافقنامه‌های همکاری‌های آزاد اقتصادی بین کشورهای عربی، این ظرفیت به طور کامل در اختیار اسرائیل قرار گرفته و در واقع این اسرائیل است که با حداقل تعرفه‌ گمرکی و با استفاده از نام شرکت‌های اماراتی بسیاری از بازارهای منطقه را به تسخیر خود درخواهد آورد.

پست بعدی

اتفاقاتی نظیر حادثه قطار مشهد - یزد نارضایتی افکارعمومی را در پی داشته است

پ ژوئن 9 , 2022
اعتمادآنلاین| حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با انتشار یک ویدیو در صفحه اینستاگرام خود نوشت: سانحه ی واژگونی قطار مشهد-یزد را که منجر به جان باختن شماری از هموطنان عزیزمان شد، به خانواده های داغدار تسلیت می گویم و برای مجروحان نیز آرزوی سلامت دارم. به گزارش خبرآنلاین، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000