قاهره در آستانه یک معامله تسلیحاتی بزرگ با ایتالیا است

اعتمادآنلاین|

روزنامه العربی الجدید در گزارشی نوشت: نظام مصر در حال مذاکره بر سر معاملات تسلیحاتی بزرگ است، این در حالی است که بیانیه ها و مواضع صادره از سوی رهبران سیاسی مصر در مورد بحران سد النهضه اتیوپی درحال فراز و نشیب است. این موضوع یک درگیری واقعی و موجودیتی برای مصری ها به شمار می رود زیرا مربوط به امنیت آبی این کشور است. با این حال مصر اکنون در یک بحران اقتصادی سخت به سر می برد و همین امر باعث شد که این کشور برخی دارایی های دولتی را برای فروش در مقابل صندوق های سرمایه گذاری عربی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، بر اساس این گزارش، مصر اکنون در آستانه تکمیل خرید هواپیماهای جنگی از ایتالیا به ارزش سه میلیارد یورو است، معامله‌ای که این کشور از سه سال پیش در حال مذاکره درخصوص آن بود. این معامله که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر منتظر تایید نهایی آن از سوی ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا از طریق تماس تلفنی است، خرید ۲۴ جنگنده "یوروفایترتایفون" را شامل می شود. این معامله بخشی از یک معامله تسلیحاتی به ارزش ۹ تا ۱۰ میلیارد یورو است که بزرگترین خرید تسلیحاتی در تاریخ مصر است. قرار است شرکت هواپیمایی و دفاعی"لئوناردو" ایتالیا حدود ۶۰ درصد از مبلغ سه میلیارد یورویی فروش جنگنده ها را دریافت کند؛ جنگنده هایی که توسط یک ائتلاف اروپایی متشکل از شرکت هایی از ایتالیا، انگلیس، آلمان و اسپانیا تولید می شود.

در بخشی از این گزارش آمده است که مذاکرات مصر و ایتالیا که در سال ۲۰۲۰ آغاز شد با مخالف داخلی ایتالیایی ها مواجه شد و دلیل این مخالفت ها توقف تحقیقات مقامات مصری در خصوص قتل جولیو ریجینی، دانشجوی ایتالیایی در قاهره در سال ۲۰۱۶ توسط عناصر امنیتی مصر بود.

روزنامه "ال فاتو کوتیدیانو" ایتالیا در حالی از این معامله پرده برداشت که چند روز قبل از آن وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود که وزارت خارجه این کشور با فروش هلیکوپتر و تجهیزات وابسته به آن به مصر در معامله ای به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار موافقت کرده است، این وزارت همچنین اعلام کرد که کشور مصر خواستار خرید ۲۳ فروند هلیکوپتر از نوع "شینوک ۴۷-اف" شده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: رسانه های وابسته به نظام مصر در طول مدت گذشته همواره اعلام کرده اند که مصر در یک منطقه ملتهب قرار دارد و با چالش های وجودی زیادی دست و پنجه نرم می کند که مهم ترین آن ها مساله "سد النهضه" است و همین امر باعث انعقاد معاملات متعدد تسلیحاتی برای این کشور شده است تا جایی که کشور مصر از زمان روی کار آمدن عبدالفتاح سیسی به عنوان رئیس جمهور در صدر کشورهای وارد کننده سلاح قرار گرفته است.

سیسی در اولین اظهارنظر رسمی خود درباره اعلام اتیوپی مبنی بر آغاز سومین فرآیند آبگیری مخزن سد النهضه در تابستان امسال، تاکید کرد که کشورش برای افزایش سهم خود از آب های نیل وارد درگیری نشده است. وی گفت که سهم مصر ۵۵ میلیارد مترمکعب تخمین زده می شود و نسبت به سال های گذشته تغییری نکرده است و این میزان از زمانی که جمعیت کشور ما سه تا چهار میلیون بود تا به امروز همین بوده است.

رئیس جمهور مصر خاطرنشان کرد: ما برای افزایش این سهم با برادران آفریقایی خود وارد درگیری نشدیم، ما تلاش کردیم تا منابع خود را به حداکثر برسانیم و بدون اغراق برای مقابله با چالش ها تلاش کردیم که از هر قطره آب محافظت کنیم.

تحلیلگران بر این باورند که اظهارات اخیر عبدالفتاح سیسی نشان می دهد که دولت مصر به این حجم عظیم از تسلیحات که مقامات مصری در حال حاضر خریداری می کنند، نیاز ندارد به ویژه اینکه کشور مصر اکنون با بحران اقتصادی مواجه است.

یک منبع دیپلماتیک مصری درخصوص معاملات متعدد تسلیحاتی از زمان روی کار آمدن عبدالفتاح سیسی گفت: معاملات مهمی مربوط به قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری برخی از انواع تسلیحات وجود داشت، اما اکثر معاملات در راستای خرید موقعیت های بین المللی بود. در ابتدا، برخی معاملات تسلیحاتی توسط کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و به نفع مصر حمایت مالی می شد تا از این طریق به نظامی که بعد از سی ژوئن ۲۰۱۳ روی کار آمد مشروعیت بین المللی بخشیده شود. بعد از آن، هدف از این معاملات کاهش بحران های سیاسی و دیپلماتیک بود همانند اتفاقی که با طرف ایتالیایی رخ داد زیرا تمام تلاش ها برای منصرف کردن مقامات این کشور از پیگیری ها برای محکوم کردن مقامات امنیتی عالی رتبه مصری در قتل جولیو ریجینی، فعال ایتالیایی بی نتیجه ماند.

در پایان این گزارش آمده است: علاوه بر اروپا و آمریکا کشور مصر با کشورهای آسیایی از جمله کره جنوبی نیز معاملات تسلیحاتی منعقد کرد، قاهره و سئول در فوریه گذشته اعلام کردند که توافقی میان آن ها امضا شده است که بر اساس آن کشور کره تسلیحات توپخانه ای از نوع " هویتزر کی-۹" به ارتش مصر می فروشد و ارزش این معامله، طبق گفته کره جنوبی ۱.۶۶ میلیارد دلار برآورد شده است. این توافق مصری- کره ای چند روز پس از موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش تجهیزات نظامی به مصر به ارزش ۲.۵۶ میلیارد دلار انجام شد، این تجهیزات ۱۲ هواپیمای ترابری "سی-۱۳۰ سوپر هرکولس" و قطعات وابسته به آن و همچنین سیستم های راداری دفاع هوایی را شامل می شود.

پست بعدی

دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با نخست‌وزیر هند

چ ژوئن 8 , 2022
اعتمادآنلاین| وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این با مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه هند دیدار کرده بود. به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان هدف از این سفر که به دعوت همتای هندی اش انجام می شود را بررسی و تهیه نقشه راه همکاری های آینده دو کشور عنوان کرد. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000