اظهارات تکان دهنده از وضعیت وزنه‌برداران ملی‌پوش!

اعتمادآنلاین|

مسئول پیشین کمیته فرهنگی فدراسیون وزنه‌برداری از مشکلاتی پرده برداشت که باعث شد بین او و علی مرادی اختلافاتی پیش بیاید.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام محمد مالمیر درباره علت اختلاف نظر خود با رییس فدراسیون وزنه برداری که منجر به قطع همکاری او پس از بازگشت علی مرادی به فدراسیون شد، گفت: من یک بار از سوی دکتر باقری نایب رییس وقت فدارسیون جهت همکاری با این مجموعه به خانواده وزنه برداری دعوت شدم تا در حوزه مسائل فرهنگی و تقویت آن در فدراسیون وزنه‌برداری برنامه‌ریزی کنم و اقدامات مناسب با این رشته المپیکی را انجام دهم اما به دلیل مشغله کاری این فرصت فراهم نشد تا اینکه در سال ۹۸ باردیگر با دعوت دکتر باقری فرصت همکاری با مجموعه فدراسیون وزنه‌برداری و آقای مرادی مهیا شد.

* مرادی مخالف حضور باقری، سلیمی و انوشیروانی در کمیته فنی بود

او ادامه داد: در دیدار با رییس فدراسیون در مورد دغدغه های فرهنگی فدراسیون بحث و گفت و گو شد و من هم برنامه های خود را برای ارتقای فضای فرهنگی ورزشکاران و مجموعه فدراسیون مطرح کردم که مورد موافقت آقای مرادی واقع شد. بعد از مدتی از حضورم در فدراسیون وزنه برداری متوجه شدم استاندارد دو گانه ای وجود دارد. در واقع نسبت به قصورات کسانی که به آقای مرادی نزدیک بودند، بی توجهی یا کم توجهی می شد و در مقابل، شیوه برخورد با منتقدان فدراسیون به شکل دیگری بود.

اوهمچنین گفت: آقای مرادی در این زمینه حتی با قهرمانانی مثل کوروش باقری، حسین توکلی، سجاد انوشیروانی و بهداد سلیمی که از مفاخر وزنه برداری ایران هستند دچار اختلاف شد و حتی بعداً با کیانوش رستمی، سهراب مرادی و در این اواخر علی داودی به اختلاف خورد. این در حالی بود که اصرار داشتم که از وجود این قهرمان ها استفاده شود و حتی در ابتدای سال ۹۹ اصرار کردم، نفراتی مثل کوروش باقری، سجاد انوشیروانی و بهداد سلیمی عضو کمیته فنی فدراسیون شوند که آقای مرادی موافق نبود و گفت در شورای مشورتی فدراسیون حضور داشته باشند که در نهایت هم انجام نشد. برخی ها نسبت به اقدامات فدراسیون یا مسائل فنی نقدهایی داشتند. یک تقاضای ما این بود که جواب منتقدان به صورت فنی داده شود و مجاب شوند و اگر اشکالات وارد است مورد استفاده قرار بگیرند که به این مسئله هم توجه نشد. این مسائل به همراه تصمیمات تبعیض‌آمیزی که گرفته می شد باعث شد که من کم کم نقدهایی را داشته باشم. اعتقاد من بر این بود که تصمیمات باید مشورتی گرفته شوند و اینکه یک فرد تصمیم بگیرد و بقیه آن را جرا کنند، تصمیم درستی نیست.

*وزنه برداران ظرف های خود را در سرویس بهداشتی می شستند

مسئول پیشین کمیته فرهنگی فدراسیون وزنه برداری در مورد اینکه شنیده می شد نسبت به عدم رفع دغدغه ورزشکاران گلایه هایی مطرح کرده بود، تصریح کرد: یکی دیگر از مسائلی که من به آن نقد داشتم، مسئله رفع دغدغه‌های ورزشکاران بود. همیشه تاکید داشتم باید به خوابگاه و تغذیه ورزشکاران رسیدگی شود و امکانات در شان این رشته المپیکی باشد اما متاسفانه این گونه نبود و توصیه های مشفقانه ما هم تاثیری در تغییر این روند نداشت. خیلی از شب ها در خوابگاه کنار ورزشکاران بودم و می‌دیدم که آنها ظرفهای خود را در سرویس بهداشتی می شستند و خوابگاه به شدت کثیف بود.

او افزود: این مسائل باعث شد با دوستان دلسوز دست به کار شویم و با نهادهای مختلف وارد گفت و گو شدیم تا اردوهایی را برای ورزشکاران در شهرهای مختلف برگزار کنیم. در این راستا اردوی خوزستان، رامسر، همدان و تهران را در محل هایی حرفه‌ای و با استاندارد بالا برگزار و تلاش کردیم مقداری شرایط را برای بچه ها بهتر پیش ببریم. همه این کارها هم فقط به خاطر خود وزنه برداران بود. در کنار این اقدامات به اشکال مختلف و با توصیه های دوستانه نیز مسائل و مشکلات را منتقل می‌کردیم اما توجهی نمی‌شد و همین سبب شد که ریشه اختلافات ما با آقای مرادی بیشتر شود.

*مدیریت کلان فدراسیون در جذب منابع مالی ضعف دارد

مالمیر در مورد اینکه دلیل نارضایتی از امکانات اردویی وزنه‌برداران چه بود، گفت: من در اردیبهشت سال ۹۹ از سوی آقای مرادی به عنوان مسئول کمیته فرهنگی فدراسیون منصوب شدم. تقریبا اختلافات ما از اواخر تیر و اوایل مرداد سال ۱۴۰۰ علنی شد. یکی از اختلافات خیلی جدی ما بر سر وضعیت تغذیه و خدمات در کمپ ملی پوشان بود. آن موقع سرپرستی اردوی تیم های ملی را به کمیته فرهنگی سپرده بودند. به طور مثال یک بار که به خاطر شرایط تغذیه و نبود صبحانه برای ملی پوشان به بخش مالی فدراسیون گلایه کردم، آقای مرادی از من خواستند در این حوزه دیگر ورود نکنم و همین مساله سبب شد تا اختلاف نظرها بدون برطرف شدن مشکلات افزایش یابد.

او ادامه داد: فدراسیون وزنه برداری به عنوان یک فدراسیون المپیکی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، اما به خاطر نگاه مدیریت کلان آن، در جذب منابع مالی ضعف دارد. با این حال با منابع موجود نیز می توان خیلی بهتر از این مدیریت کرد. نبود مدیریت صحیح منابع مالی به ویژه در اعزام ها سبب می شود تا فدراسیون اغلب از دغدغه های مالی رنج ببرد. بزرگانی چون بهداد سلیمی، علی جباری و حمید رشیدی با تلاش و پیگیری، باشگاه‌های مختلف را مجاب به شرکت در لیگ وزنه برداری می کردند و حمایت مالی خوبی از ورزشکاران شکل می گرفت. وقتی یک مربی که مسئولیت اجرایی در فدراسیون ندارد می‌تواند چنین کاری کند، قطعا مجموعه فدراسیون با اعتبار حقوقی که دارد می‌تواند با خیلی از مجموعه ها وارد مذاکره شود و به اشکال مختلف جذب منابع مالی کند.

*فیزیوتراپ حاضر نشد یک شب در خوابگاه وزنه برداری بخوابد

مسئول پیشین کمیته فرهنگی فدراسیون وزنه برداری با اشاره به وضعیت نامناسب خوابگاه ورزشکاران در ورزشگاه آزادی تاکید کرد: باز مثال دیگری را عرض کنم؛ سال گذشته اردوی تیم ملی در رامسر بود و پس از آن یک فیزیوتراپ از شمال به تهران آمد تا به ورزشکاران خدمات بدهد. وقتی ایشان به اردو آمد و اتاق را به او تحویل دادیم حاضر نشد یک شب در اتاق خوابگاه بخوابد و مجبور شدیم در آکادمی ملی المپیک امکان اسکان وی را فراهم کنیم. در شرایط مدیریتی فعلی فدراسیون به ورزشکاران به ویژه در اردوها توجه لازم نمی شود و اگر ورزشکار هم اعتراض کند تهدید می‌شود که دیگر به اردو دعوت نمی شود یا فردی جایگزین او خواهد شد. این موضوعات و سایر اختلاف نظرها سبب شد تا دیگر امکان همکاری با فدراسیون مهیا نباشد. ضمن اینکه در زمینه سایر حمایت ها از ورزشکاران نظیر رفع مشکل استخدام چهار قهرمان ما علی داودی، رسول معتمدی، امیر حقوقی و مصطفی جوادی هم اتفاقی نیفتاد و مشکل حل نشده است. به طور مثال آقای دبیر در کشتی حمایت های کامل اعم از کمپ مناسب، پیگیری امور استخدامی ورزشکاران، تامین مالی و موارد دیگر ورزشکاران و قهرمانان کشتی را انجام می دهد. همه این مسائل جلوی چشم ورزشکار است و توقع دارند مسئول فدراسیون اینگونه باشد و به وظایف ذاتی یعنی حمایت از ورزشکاران بپردازد.

*پیش بینی می کردم همکاری به پایان برسد

مالمیر در پاسخ به این پرسش که آیا انتظار داشت علی مرادی پس از بازگشت به فدراسیون پایان همکاری با او را اعلام کند، تصریح کرد: چنین چیزی را پیش‌بینی می‌کردم. چند ماهی بود که به دفتر آقای مرادی نمی‌رفتم و در جلسات هم اگر حس می کردم وجودم ضرورت ندارد شرکت نمی‌کردم، در حالی که از زمان حضورم در فدراسیون همیشه به عنوان یک عضو فعال در جلسات مشارکت داشتم.

*فعالیت های کمیته فرهنگی را محدود کرد

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه فعالیت های کمیته فرهنگی نیز محدود شده بود یا خیر؟ تاکید کرد: مهرماه سال ۱۴۰۰ قبل از شروع اردوی نهایی(مسابقات جهانی بزرگسالان) به دستور آقای مرادی فعالیت های کمیته فرهنگی محدود شد و به بهانه کرونا اعلام کردند که دیگر در تمرینات و اردوهای تیم ملی هم شرکت نکنیم. این مسئله تبعات بدی داشته و خواهد داشت. این اتفاق موجب شد جلسات، برنامه های فرهنگی و تفریحی که برای ورزشکاران برگزار می شد یکباره تعطیل شود. به هر حال این برنامه ها موجب نشاط و تنوع در فضای اردو و فشار تمرینات بود.

*در تصمیمات مرادی نگاه ملی نمی‌بینم

رییس سازمان بسیج ورزشکاران در فدراسیون وزنه برداری با اشاره به حذف نام داود باقری از لیست کاندیداهای ایرانی انتخابات فدراسیون جهانی وزنه برداری بیان کرد: من در تصمیمات آقای مرادی نگاه ملی نمی بینم. از این جهت این را می گویم که وقتی او به عنوان عضو هیات ژوری به المپیک توکیو رفت و مورد انتقاد قرار گرفت، پاسخ داد که به عنوان اولین ایرانی در هیات ژوری المپیک حضور دارد و باید به این مسئله ملی نگاه کرد. دکتر باقری نیز به عنوان پزشک از طرف فدراسیون جهانی دعوت شد اما با این وجود فدراسیون به آقای دکتر باقری موضوع را منعکس نکرد. به نظر شما جز انگیزه‌ی شخصی دلیل دیگری دارد؟

او افزود: همچنین قبلا آقای باقری برای انتخابات کمیته پزشکی فدراسیون جهانی وزنه برداری به عنوان نامزد متقاضی معرفی شد اما اکنون و پس از تغییر زمان انتخابات و اختلافاتش با رییس فدراسیون، دیگر معرفی نشد در حالی که شانس خوبی برای کسب کرسی در کمیته پزشکی فدراسیون جهانی دارند. آقای مرادی همیشه گلایه داشتند قبلا افرای که در فدراسیون مسئولیت داشتند مصالح ملی را در نظر نمی گرفتند و در انتخاباتهای جهانی و یا کنفدراسیون آسیا او را معرفی نمی کردند، در حالی که می‌توانست کرسی بگیرد و اکنون سوالم را دوباره تکرار می‌کنم او مصالح ملی را در نظر گرفت و یا مصلحت شخصی؟

* بار مالی که اخراج کارمندان بر دوش فدراسیون گذاشت

مالمیر در مورد علت اینکه چرا رییس فدراسیون ناگهان تصمیم گرفت تعدادی از کارمندان را اخراج کند، گفت: این اتفاقات بیشتر به نظر شخصی رییس فدارسیون بازمی گردد و به نظرم می‌شد با متانت و بدون جهت گیری شخصی ادامه همکاری این عزیزان با فدراسیون فراهم شود. این موضوع سبب شد تا فدراسیون متعهد به پرداخت مبلغ زیادی جهت تسویه حساب این عزیزان شود. در شرایط سخت مالی که باید این مبالغ در اردوها و مباحث فنی صرف شود، اکنون باید برای تسویه حساب کارمندان بپردازند.

* ارتقای مربیان و داوران نباید با امضای طلایی باشد

مالمیر در پایان تاکید کرد: به عنوان یک طلبه و فردی که دغدغه کار فرهنگی دارم معتقدم اقدامات آقای مرادی در برخی موارد درست و به جا بوده و نباید سیاه نمایی کرد اما درحال حاضر مسیری که رییس فدراسیون وزنه برداری در مدیریت این مجموعه و تعامل با ورزشکاران و حمایت از آنان در پیش گرفته، مسیر اشتباهی است و منجر به این می شود که ورزشکاران دلسرد شوند. دلیل اینکه برخی ورزشکاران بی انگیزه می شوند یا تصمیمات اشتباهی می‌گیرند نحوه مدیریت مدیرانی است که تصمیمات نادرست و غیرحرفه ای می گیرند. برای رشد و اعتلای وزنه برداری باید به استان ها توجه شده و تجهیزات استاندارد به آنها تزریق شود. منابع مالی تامین و اعزام‌ها شرایط بهتری داشته باشند. ضمن اینکه مربیان نیز باید قراردادهای مناسبی داشته باشند. کسانی که می‌خواهند در کلاس های مربیگری و داوری ارتقاء پیدا کنند از قوانین تبعیت کنند نه اینکه این کار سلیقه ای و با امضای طلایی اتفاق بیفتد. به عقیده من مدیریت فعلی مسبب وضع موجود است و باعث می شود خیلی از استعدادها بسوزند یا دلسرد شوند و در نهایت هم تصمیماتی بگیرند که نه به نفع خودشان است و نه به سود ورزش ایران.

پست بعدی

حضور سرزده افسران دوپینگ در ایران

چ ژوئن 1 , 2022
اعتمادآنلاین| قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) از حضور افسران کنترل دوپینگ به منظور نمونه‌گیری دوپینگ از ورزشکاران لیست RTP خبر داد و گفت: ورزشکاران در لیست فدراسیون‌های جهانی از رشته‌های دوچرخه‌سواری، تکواندو، وزنه‌برداری، کشتی، قایقرانی، کاراته، بوکس و دو و میدانی هستند. به گزارش ایسنا، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000