اروپا بازنده جنگ اوکراین است

اعتمادآنلاین|

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با شبکه روسی «راپتلی» با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز کشورهای اروپایی در اوکراین تصریح کرد که بازنده اصلی جنگ اوکراین، اروپا است.

​به گزارش فارس، طبق این گزارش،‌ وی با تأکید بر این که کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده، از اوکراین به عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند، گفت: «بحث اوکراین که به عنوان یک ابزار و یک ابزار چانه‌زنی عمل می‌کند، نیست بلکه بحث ممانعت از توسعه و پیشرفت روسیه است زیرا پیشرفت روسیه، غرب را از ایجاد یک دنیای تک قطبی که واشنگتن با رضایت اروپا مدعی آن است، بازمی‌دارد».

لاوروف به شبکه راپتلی در ادامه گفت: «اروپا از نقطه نظر ژئوپولتیکی چه دستاوردی در این اوضاع خواهد داشت؟ من نمی‌دانم اما تحلیلگران سیاسی در حال حاضر می‌نویسند که در چشم‌انداز آتی، بازنده اصلی کل این ماجرا، اروپا خواهد بود».

وزیر امور خارجه روسیه در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که کشورهای اروپایی در جدیدترین تلاش خود برای وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین، دچار اختلاف شدند.

شبکه «بی بی سی» در این خصوص گزارش کرد، دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای چندمین بار در رسیدن به توافقی درباره تحریم نفتی روسیه شکست‌ خورده‌اند.

طبق این گزارش، علی‌رغم آن‌که اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق در خصوص تحریم‌ نفت روسیه نیازمند موافقت تمامی اعضا است، مجارستان که به شدت به نفت روسیه وابسته است، از مخالفان اصلی این تحریم است و آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، تحریم روسیه را همچون یک بمباران اتمی به اقتصاد کشورش خود می‌داند.

پیش از این، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وعده داده بود که اختلافات داخلی کشورهای عضو برای تحریم نفت روسیه رفع خواهد شد. به گفته او، «ما در تحریم نفتی در بسته تحریمی بعدی علیه روسیه شکست نخواهیم خورد».

وعده جوزپ بورل درباره تحریم نفتی روسیه در شرایطی مطرح شده که پیشتر برخی کشورهای شرق اروپا از جمله مجارستان، اسلوواکی و جمهوری چک اعلام کرده بودند با این تحریم مخالف هستند زیرا مانند دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی‌توانند نفت جایگزین را از طریق دریا تأمین کنند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها از قبیل رویترز خبر دادند که حامیان تصویب تحریم نفتی روسیه در اتحادیه اروپا امیدوار هستند با مستثنی کردن تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به دریا راه ندارند، بتوانند پیشرفتی در این زمینه حاصل کنند.

روز 24 فوریه سال جاری میلادی (پنجم اسفند ماه گذشته)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد و هدف آن‌ را نازی زدایی و خلع سلاح کی‌یف خواند و تأکید کرد که به هیچ عنوان به دنبال اشغال قلمروهای اوکراین نیست و تنها زیرساخت‌های نظامی و نه غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد.

کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و انگلیس از همان ابتدا با تشدید فشار تحریم‌ها و عرضه تسلیحات سبک و سنگین به اوکراین به آتش درگیری‌ها در اوکراین دامن زدند و جنگ اوکراین با تحریک کشورهای غربی همچنان ادامه دارد.

پست بعدی

رهگیری پهپاد‌ متجاوز ترکیه از سوی یونان

د مه 30 , 2022
اعتمادآنلاین| رسانه‌های یونان روز دوشنبه به نقل از وزارت دفاع یونان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی یک فروند پهپاد ترکیه خبر دادند. به گزارش فارس، به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» یک فروند پهپاد ارتش ترکیه صبح دوشنبه با پرواز بر فراز جزیره یونانی «نیسیروس» حریم هوایی یونان را […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000