تامین پایدار ۴۰۰ قلم داروی اساسی بیماران خاص و مزمن در اولویت است

اعتمادآنلاین|

بهرام دارایی در گردهمایی معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی در مشهد اظهار کرد: هنر یک دولت این است که داروهای اساسی را به صورت پایدار برای اینگونه بیماران تأمین کند و حتی دارو را به درب منزل آنان برساند.

به گزارش مهر، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: طرح «دارو رسانی به درب منازل بیماران خاص» با هدف ارتقای کیفیت خدمات در حوزه تأمین داروهای این بیماران مانند بیماران پیوندی، تا پایان خردادماه امسال در کشور عملیاتی خواهد شد.‌

وی بیان کرد: بحث قیمت دارو متأثر از تورم است و همیشه قیمت‌گذاری دارو کمتر از تورم عمومی کشور بوده است.

دارایی ادامه داد: یکی از اقدامات امسال ما این است که در راستای اصلاح قیمت‌ها که هر ساله به واسطه تورم سالانه انجام می‌شود، اصلاح قیمت دارو طوری صورت گیرد که در سال ۱۴۰۱ مردم با نسخه پولی را پرداخت کنند که سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌کردند و تفاوت آن به بیمه‌ها پرداخت و از شرکت‌های تولیدکننده دارو نیز حمایت شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: همچنین امسال نظارت‌ها در سطح عرضه، نحوه ارائه خدمات، چرخه تأمین دارو و ملزومات پزشکی در سطح بیماران سرپایی و بستری توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای جلوگیری از احتکار و سودجویی تشدید خواهد شد و همچنین شرکت‌های پخش دارو را گسترده خواهیم کرد تا جلوی قاچاق دارو به خارج از کشور و نیز جلوی احتکار و گران فروشی احتمالی دارو گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه با شرکت‌هایی که در نظام توزیع اخلال ایجاد کنند طبق قانون برخورد می‌شود، افزود: ما منکر بازار سیاه دارو نیستیم، اما با هر موردی که مشاهده شده است، طبق قانون برخورد کرده‌ایم.

دارایی در ادامه بیان کرد: ایران در حوزه غذا و دارو با وجود تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا که مستقیم دست روی موضوع غذا و دارو گذاشته است، اکنون در زمره کشورهای پیشرفته جهان قرار دارد و از تحریم به عنوان فرصتی برای پیشرفت در این عرصه بهره برده است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: دشمنان به دنبال ضربه زدن به نظام سلامت جامعه هستند و از سوی دیگر ما هم با اتکای به توان متخصصان داخلی بهترین عملکرد را ارائه می‌دهیم.

وی بیان کرد: ما در حوزه دارو کشوری خوداتکا هستیم و جزو معدود کشورهاییم که می‌توانیم داروهایم را تولید اما نیازمند مواد اولیه هستیم.

دارایی بیان کرد: هیچ کشوری حتی کشورهای غربی در تولید دارو خودکفا نیست و مواد اولیه خود را باید وارد کنند، بیشترین ماده اولیه دارویی در چین و هندوستان تولید می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بر اثر تحریم‌ها به موقع نمی‌توانیم ارز را به کشور مبدا و فروشنده مواد اولیه دارویی اختصاص دهیم و بعضاً شرکت‌های ما با واسطه پول را واریز می‌کنند، که در این شرایط تأمین داروها کمی به سختی انجام می‌شود اما در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به بخش‌های مختلف حوزه سلامت کشور از جمله موضوعات غذا و دارو شده است.

پست بعدی

انبار مهمات متعلق به تروریستهای عراق در جنوب «سامرا» کشف شد

چ مه 25 , 2022
اعتمادآنلاین| جنبش «حشد شعبی» عراق امروز چهارشنبه از کشف یک انبار اسلحه و مهمات متعلق به گروههای تروریستی در جنوب «سامرا» خبر داد. به گزارش مهر، به نقل ازالمعلومه، حشد شعبی در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای تیپ ۴۱ حشد شعبی و نیروهای امنیتی عراق طی یک عملیات مشترک، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000