نهادی برای استانداردسازی تولیدات دانش‌بنیان‌ها وجود ندارد/ استفاده از تولید اولین‌بار در وزارت نفت شکل گرفته است

اعتمادآنلاین|

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره علت ارتباط ضعیف میان صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ارتباط ضعیف میان صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف دلایل متفاوت زیادی دارد، ولی به طور کلی می‌توان گفت که این ارتباط بسیار ضعیف بوده و صنایع داخلی استقبال چندانی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ندارند.

هادی بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: دلیل اول عدم استقبال از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان این است که شرکت‌ها چهارچوبی برای خودشان در نظر گرفته و اعلام کرده‌اند که بر اساس چه استانداردهایی کار انجام می‌شود، همچنین اعلام کرده‌اند که باید هر تولیدکننده‌ای بر اساس این استانداردها به آنها خدمات ارائه دهد. اما خیلی از شرکت‌های دانش‌بنیان ما در داخل شرکت‌هایی هستند که برای اولین بار اقدام به تولید کرده و هنوز امتحان خود را پس نداده‌اند.

بیگی‌نژاد در ادامه افزود: نکته بعدی اینکه یک نهاد استانداردساز برای بررسی و تایید محصولات این شرکت‌ها وجود ندارد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: برخی از مشکلات ما هم به این دلیل است که مجموعه‌های داخلی تمایل دارند از محصولاتی استفاده کنند که امتحان خود را پس داده باشند.

بیگی‌نژاد گفت: راهکار حل این مشکل این است که حمایت از تولیدات در بار اول انجام شود که در برخی وزارتخانه‌ها مثل وزارت نفت این موضوع شکل گرفته است، ولی اینکه حمایت چه میزان موفقیت‌آمیز بوده را باید از مسئولان وزارتخانه‌ها جویا شد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: علاوه بر یک نهاد استانداردساز باید یک صندوق بیمه نیز در کشور شکل بگیرد و از این محصولات حمایت کند تا اگر محصول آنها بعد از استفاده با مشکل روبه‌رو شد خریدار بتواند از حمایت برخوردار شود.

بیگی‌نژاد توضیح داد: مساله بعدی که باعث ضعف در ارتباط میان صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شده است ضعف شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ به عنوان مثال، این شرکت‌ها کالایی را در داخل تولید می‌کنند که ۸۰ درصد کیفیت کالای خارجی را داراست و به همین دلیل خریدار داخلی به سمت کالاهای خارجی و خرید آنها سوق پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: مساله دیگر برای تمایل به خرید محصولات خارجی علاقه شخصی و عدم خودباوری داخلی است. به این صورت که این افراد تاکنون محصول‌شان را از خارج وارد می‌کرده‌اند و وقتی به آنها گفته می‌شود در داخل این کالا تولید می‌شود امکان باور آن برایشان وجود ندارد که می‌توانیم همین کار را در داخل هم تولید کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در واقع می‌توان گفت علت اکثر خریدهای خارجی و عدم تمایل به خرید داخلی علاقه شخصی است. در اغلب چنین خریدهایی از اجناس خارجی افراد را به عبارتی نمک‌گیر می‌کنند و به آنها قول تعلق درصدی است هزینه معامله یا یک سفر خارجی و یا یک تور تفریحی را می‌دهند. به این وسیله افراد ترغیب می‌شوند تا از شرکت خارجی اقدام به خرید کنند. برای این مشکل باید تدبیری اساسی بشود تا جلوی چنین راه‌هایی برای ترغیب به خرید خارجی گرفته شود.

بیگی‌نژاد در پایان گفت: مشکل دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان این است که در کشور ما به علت مصرف پایین هزینه آنها زیاد می‌شود. زیرا یک کالای تولیدی وقتی ارزان تمام می‌شود که به مقدار بالا تولید شود. در کشور ما به واسطه اینکه کالا از داخل خریداری نمی‌شود شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی مقداری ضررده می‌شوند و قدرت اینکه کیفیت‌شان را روز به روز بالا ببرند پیدا نمی‌کند. اگر چنانچه خریدی از آنها صورت بگیرد تولیدکننده دانش‌بنیان این زمان را پیدا می‌کند تا عیوب کالای تولیدی خود را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کرده و کیفیت را افزایش دهد.

پست بعدی

از نیروهای انتظامی و امنیتی در بحث برخورد با مرتکبان جرایم خشن حمایت می‌کنیم

ی مه 15 , 2022
اعتمادآنلاین| حجت الاسلام منتظری، دادستان کل کشور تصریح کرد: از نیروهای انتظامی و مسئولان برقراری امنیت در جامعه انتظار داریم تا به صورت کلی با کسانی که موجب خدشه دار شدن امنیت مردم در هر منسب و جایگاه و مکانی می‌شوند، برخورد قاطع داشته باشند و قطعا قوه قضاییه از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000