آقای ضرغامی! کجایی؟ / وزارت میراث تبدیل به سارقان میراث فرهنگی شده

اعتمادآنلاین|

دکتر حکمت‌الله ملاصالحی استاد دانشگاه تهران و عضو هیات امنا بنیاد ایران‌شناسی خطاب به وزیر میراث فرهنگی نوشت:

جناب آقای وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی!

آقای مهندس ضرغامی، سکوت را بشکنید و دلیری کنید و خاموش ننشینید و مانع به بحث نهاده شدن طرح پیشنهادی ضد ملی و فاجعه بار و خطرناک و خطرخیز جماعتی نامجلسی خفته و خوابگرد تاریخ به مجلس‌نشینان همکسوتشان، بشوید که اگر روزی به تصویب برسد؛ آن روز را می‌باید خیانت‌بارترین روز در تاریخ مُلک و ملت ما به ثبت رساند و بیاد و خاطره فاجعه فضاحت ننگین و شرم آورش هزاره ها می باید در سوگ نشست؛ البته و صد البته اگر تا آن زمان با این همه خیانت‌های پی به پی در امانت و تبدیل ایران به قتلگاه منابع حیاتی و طبیعی و مواریث فرهنگی، ایرانی بجای و برپای مانده باشد!

آقای وزیر محترم !

انتظار می‌رود و امیدوارم بدانید بر چه جایگاه رفیعی تکیه زده‌اید و بگوش و به هوش و بیدار باشید؛ چه مسئولیت سنگین و خطیری را بر شانه گرفته اید و میراثدار و سنگربان چه سرزمین عظیمی از مواریث تاریخ و فرهنگ بشری هستید. اینجا ایران است. آلاسکا و ایسلند و این امارت و آن شیخ نشین و این شاخ نشین و آن شاه نشان ساخته و پرداخته نظام‌های سلطه جهانی نیست.

ایرانِ تاریخیست. ایران ِملتی کهن و تأثیرگذار بر تاریخ و فرهنگ بشری در مقیاسی جهانی و تأثیرپذیر در مقیاسی کلان. ایران، مدعی یک جهان حکمت و خرد و فکر و فلسفه و معنویت و هنر و ذوق و زیبایی و شعر و ادب و اخلاق است.

عبور از کوره پیچ ها و گلوگاه‌های سنگین و سهمگین و صعب العبور تاریخ بدون هوشمندی و حکمت و خِرد و منطق و دانش و دانایی و بینش و بصیرت تاریخی آنهم در عصری تاریخمدار و جهانی و جهان گستر و سیطره و سیادت یکی از تاریخی‌ترین تمدن ها در تاریخ بشر، ناممکن است.

برای جامعه باستان شناسان و همه فرهنگ دوستان و میراثبانان هوشمند و دلسوز و نگران میهن، غم انگیز است حتی در قامت تنگ و ننگ و انگ شایعه بشنوند، طرح پیشنهادی جمعی از نامجلسیان به مجلس نشینان همکسوتشان به مقصد شوم و خفت بار و سهمگین به تصویت رساندن فروش آثار باستانی که برایشان عتیقه و دفینه است و گنج‌های بادآورده و زیرخاکی با حمایت و مشورت ضمنی صدرنشینان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آماده شده است. امیدوارم چنین نباشد. سکوت را بشکنید و دلیری کنید و نامجلسیان و دست‌های خیانت باندهای قاچاقچیان حرفه‌ای پشت صحنه و پرده را از هر تشکیلات و نهاد و بنیادی افشا و کوتاه کنید.

جناب آقای ضرغامی! کاوش‌های باستان‌شناختی از جراحی‌های پزشکی حساس‌تر هستند. یک بار بیش اتفاق نمی‌افتند. وقتی لایه‌ای تخریب می‌شود و به ناباستان شناسان نامتخصص اجازه کاوش داده می‌شود برای همیشه به طرز جبران ناپذیر، برگ‌های عظیمی از کتاب قطور تاریخ و فرهنگ بشری ما از کف رفته است. هیچ جبرانی و بدیلی برایش متصور نیست.

هر محوطه باستان شناختی یک کتابخانه عظیم و غنی و مستور و ناخوانده است. هزاره هایی از تاریخ و فرهنگ و هنر و آیین و اقتصاد و حیات فکری بشری ما را در بطنش دارد که می باید هم کشف باستان شناسانه هم خوانش باستان شناسانه و انسان شناسانه شود. هیچ مرجع دیگری مجاز به حفاری محوطه های باستان شناختی نیست. مگر با مجوز رسمی پژوهشگاه باستان شناسی و متخصصان مرتبط با دانش باستان شناسی، زیر خیمه و تحت نظارت تام باستان شناسان متبحر و کارآزموده در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.

گناهیست نابخشودنی و خطایی بزرگ و خسارتی عظیم که می‌بینیم در سکوت و حمایت‌های ضمنی صدرنشینان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محوطه‌های باستان شناختی کشور یله و بی مهار جولانگاه قاچاقچیان حرفه‌ای شده است و هرگاه که اراده کنند و هرجا را که بخواهند می‌روند و می‌کاوند! چنین رفتاری را در هیچ جای جهان متمدن با مواریث کشورشان نمی بینیم! سکوت در برابر این همه تجاوز و تخریب و جفای به مواریث کشور، به لحاظ شرع و شریعت گناهیست نابخشودنی

سکوت در برابر این همه تجاوز و تخریب و جفای به مواریث کشور، به لحاظ شرع و شریعت گناهیست نابخشودنی و به لحاظ اخلاقی ناپسند و به لحاظ اجتماعی ستم به هزاران دانش آموخته باستان شناسی متخصص و استعداد درخشان دانشگاه‌های کشور که برای امرار معاش به شغل ها و اشتغالاتی پناه برده اند که نه در شأن و منزلت و مقام علمی و حرفه ای و تخصص آنهاست و نه به منفعت مُلک و ملت.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را جولانگاه افراد نامتخصصِ فرصت طلبِ کاسب کار نکنیم. این جماعت کاسبکار فرصت طلب، همیشه در همه نظام ها و با همه نظام ها هستند و بار بر شانه ملت و خار بر سر راه مردم

پست بعدی

انتقاد روزنامه اصولگرا: چرا رسانه های اصلاح طلب، حضور رئیسی در میدان تره بار را سانسور کردند؟

ی مه 15 , 2022
روزنامه جوان نوشت:‌رسانه‌ها و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هر روز به شدیدترین شکل در حال تخریب دولت رئیسی هستند، اما در عین حال اخباری را که یقین دارند نشان‌دهنده وجهی مثبت از این دولت خواهد بود، سانسور می‌کنند یا در صفحه اول پوشش نمی‌دهند.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000