از هادی حجازی‌فر تا تارانتینو

از هادی حجازی‌فر تا تارانتینو

سیدعبدالجواد موسوی، شاعر، روزنامه‌نگار و منتقد هنری، در دومین برنامه «بیرون از کادرِ» سال ۱۴۰۱ به صحبت در مورد «موقعیت مهدیِ» هادی حجازی‌فر پرداخت و آن را «هالیوود اسلامی» خواند؛ فیلمی که به زندگی یک قهرمان می‌پردازد و می‌کوشد برای ما پرتره‌ای به نمایش بگذارد، واقعی است و در آن از عنصر تخیل بهره کمی برده شده است. او همچنین کتاب «کوئنتین تارانتینو» نوشته دیل شرمن با ترجمه رحیم قاسمیان منتشرشده از سوی نشر واحه را معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعبدالجواد موسوی، شاعر، روزنامه‌نگار و منتقد هنری در دومین قسمت از سری جدید «بیرون از کادر» در سال ۱۴۰۱ به صحبت در مورد فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر و همچنین کتاب «کوئنتین تارانتینو» نوشته دیل شرمن با ترجمه رحیم قاسمیان منتشرشده از سوی نشر واحه پرداخت.

موسوی که در نخستین قسمت از «بیرون از کادر» در سال ۱۴۰۱ به کتاب «رساله‌ای درباره رواداری» نوشته جان لاک با ترجمه زنده‌یاد شمس‌الدین محمد میرشکاک، منتشرشده از سوی نشر پیله، پرداخته بود، قسمت دوم را با این جملات آغاز کرد: «فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» در جشنواره فجر سال گذشته آن‌قدر سروصدا کرد و جایزه برد که گمان می‌کنم نامش به گوش همه شما آشنا باشد. حرف زدن در مورد فیلم‌هایی که به نظرت آثار کم عیب و نقصی می‌رسند اندکی دشوار است، چرا که ناچارید از آن‌ها تمجید کنید و شاید نکته خاصی برای مورد اشاره قرار گرفتن، به ذهن‌تان نرسد.»

او که سری جدید «بیرون از کادر» را از ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ با معرفی کتاب «سه استاد» نوشته جعفر مدرس‌صادقی، مجله «آگاهی نو» به صاحب امتیازی، مدیرمسئولی و سردبیری محمـد قوچانی و آلبوم «خنیاگر» با صدای شهرام ناظری و آهنگسازی مسعود خضری آغاز کرد، با استفاده از عبارت «هالیوود اسلامی» در مورد «موقعیت مهدی» این‌طور ادامه داد: «این تعبیر را از هومان دوراندیش وام می‌گیرم که از آن در مورد این شکل از سینما استفاده می‌کند و این قبیل آثار را «هالیوود اسلامی» می‌نامد. ما شبیه «موقعیت مهدی» را در این سال‌ها در سینمای آمریکا کم ندیده‌ایم؛ فیلمی که به زندگی یک قهرمان می‌پردازد و می‌کوشد برای ما پرتره‌ای به نمایش بگذارد، واقعی است و در آن از عنصر تخیل بهره کمی برده شده است. «موقعیت مهدی» نیز این‌گونه است، به این معنا که اگر شما آدم‌های مشهور روزگار خود را بشناسید قصه مهدی باکری را هم شنیده‌اید و حدودا می‌دانید که بود، از کجا آمد، چه کرد و برادر او، حمید باکری چه سرانجامی یافت. پس من زمانی که به تماشای این فیلم نشستم چیزی به لحاظ اطلاعات تاریخی بر آن‌چه پیش‌تر می‌دانستم افزوده نشد و اتفاقا هنرمندیِ فیلمساز در همین نکته بود؛ ارائه مشهوراتی که پیش‌تر شنیده‌اید به شکلی که نه تنها دلزده و خسته نشوید بلکه با اشتیاق در پی شنیدن و دیدن ادامه‌اش باشید.»

موسوی با اشاره به این که در این فیلم همه‌چیز «به اندازه» است، افزود: «در این فیلم جز دیالوگ‌نویسی‌های یک یا دو صحنه که به سمت شعار دادن گل درشت حرکت می‌کند، همه‌چیز به اندازه است. حجازی‌فر، مقهور هنرمندی خود نمی‌شود و همه‌جا، حواسش هست که از اندازه بیرون نزند.»

او در ادامه با رفتن به سراغ کتاب «کوئنتین تارانتینو» نوشته دیل شرمن با ترجمه رحیم قاسمیان، این اثر را «درباره کوئنتین تارانتینو» توصیف کرد و گفت: «حقیقت ماجرا این است که حتی اگر سینمای تارانتینو را دوست نداشته باشید و صرفا به خاطر چند فیلم مشهورش دنبالش کرده باشید، این کتاب برای‌تان خواندنی خواهد بود.»

«بیرون از کادر» کاری از سیدعبدالجواد موسوی، به صورت هفتگی در خبرگزاری خبرآنلاین منتشر می‌شود و قسمت‌های پیشین آن را می‌توانید در مهمانان خلوتِ این روزهایتان؛ از جعفر مدرس‌صادقی تا شهرام ناظری و کتابی که خواندنش از اوجبِ واجبات است ببینید.

۲۵۹۲۵۹

پست بعدی

کنعانی مقدم : تیم مذاکره‌ دستورهای ابلاغی رهبری را دنبال می‌کند/ تیم اقتصادی پر ستاره دولت نتوانسته اقتصاد را بهبود بخشد

ی آوریل 10 , 2022
منیبان نوشت:دبیرکل حزب ایستادگی در ارزیابی خود از تیم اقتصادی دولت می‌گوید: تیم اقتصادی دولت تیم پر ستاره‌ای است اما چون با هم کار تیمی و گروهی نکرده‌اند، اقدامات‌شان تأثیر چندانی در بهبود شرایط اقتصادی کشور نداشته است.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000