چگونه می توان تا آخر وقت اداری امروز هم توافق کرد‎ ؟ / شفاف سازی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره آخرین وضعیت موانع احیای برجام

چگونه می توان تا آخر وقت اداری امروز هم توافق کرد‎ ؟ / شفاف سازی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره آخرین وضعیت موانع احیای برجام

همشهری آنلاین نوشت : عباس‌زاده مشکینی گفت: قطعا انتخاب اعضا بر اساس اینکه کارشناسان در دولت قبلی کارکرده و اکنون نباید از آنها استفاده شود، انجام نخواهد شد. نیروهای وزارت امور خارجه سربازان نظام هستند از هر فرصتی برای خدمت مردم استفاده می‌کنند.

مذاکرات وین همچنان به دلیل تعلل آمریکا در اخذ تصمیم سیاسی همچنان بلاتکلیف مانده است. موضوعی که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری خود چند بار به آن اشاره و تاکید کرد که «ما ملت صبوری هستیم ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم و منتظر هیچ کسی نمی‌مانیم. اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد، باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.» ازسوی دیگر اما رویکرد آمریکا به گونه‌ای است که در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیم سیاسی خود را نگرفته است و تلاش می‌کند مسائل داخلی خود را به مذاکرات ربط دهد ونیز به رغم باقی ماندن چندین موضوع سعید دارد این گونه القا کنند که فقط موضوع سپاه پاسداران باقی مانده است.

در همین زمینه «محمود عباس‌زاده مشکینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به دوام برجام و مذاکرات تاکید و عنوان کرد که ایران بدون در نظر گرفتن منافع خود تن به هیچ مذاکره‌ای نمی‌دهد. مشکینی همچنین تصریح کرد: اگر بدون جبهه‌گیری و شیطنت‌های رسانه‌ای در فضای عمومی به مسئله بنگریم، در می یابیم که جریان توافقات را یک جریان خاص به تنهایی پیش نمی‌برد، سپاه تنها مبحثی نیست که طولانی شدن مذاکرات را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. سپاه تنها نهاد مورد تحریم نیست نهادهای دیگری هم هستند که تحریم شده‌اند اشخاص بسیار زیادی هم مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. او همچنین از ترکیب تیم مذاکرلاتی کشورمان در وین دفاع کرد و گفت: نیروهای وزارت امور خارجه سربازان نظام هستند از هر فرصتی برای خدمت مردم استفاده می‌کنند.

متن کامل گفت وگوی همشهری آنلاین با سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را بخوانید.

طبق آنچه در رسانه‌ها اعلام شده ظاهرا موضوع رفع تحریم سپاه پاسداران از مواردی است که هنوز در وین مورد توافق قرار نگرفته است و از سوی دیگر غربی‌ها سعی دارند اینگونه القا کنند موضوع سپاه پاسداران تنا موردی است که بر سر آن توافق نشده است و می‌خواهند توپ را به زمین ایران بیندازند. این رویکرد غربی‌ها و به ویژه آمریکا را چگونه تحلیل می‌کنید؟
اگر بدون جبهه‌گیری و شیطنت‌های رسانه‌ای در فضای عمومی به مسئله بنگریم در می یابیم که جریان توافق در مذاکرات متاثر از یک جریان یا موضوع خاص نیست. بر همین اساس‏ موضوع تحریم سپاه پاسداران تنها مبحثی نیست که طولانی شدن مذاکرات را تحت‌الشعاع خود قرار داده است بلکه مسائل دیگری هم هست. ضمن اینکه سپاه تنها نهاد مورد تحریم نیست و نهادهای دیگری هم هستند که تحریم شده‌اند. همچنین اشخاص بسیار زیادی هم مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. موضوع این است که ما در مذاکرات حساسیت‌هایی داریم که علاقمندیم که حل و فصل شود و مهم‌ترین آنها تضمین‌ها است.

برای ما آنچه مهم است، تضمین دادن طرف‌های غربی است. البته که طرف مقابل ما در مذاکرات به دنبال این است که توپی که در زمین خود است را وارد زمین ایران کند. در جریان مذاکرات کشوری که بد عهدی کرده است، ما نیستیم. مطالبات ما کاملا مشخص است، آنها یک طرفه خارج شده و بد عهدی کرده‌اند. همه ملت‌های دنیا منطق جمهوری اسلامی را می‌پسندند و قبول دارند. اگر آنها حسن نیت نشان دهند و جدیت داشته باشند تا آخر وقت اداری امروز هم می‌شود توافق کرد به هر حال آمریکایی ها در تقلا هستند و دست و پا می‌زنند که توپ را از زمین خود خارج کنند.

چگونه می توان تا آخر وقت اداری امروز هم توافق کرد‎ ؟ / شفاف سازی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره آخرین وضعیت موانع احیای برجام

بیشتر بخوانید :

با توجه به اینکه ایران به هیچ وجه در این زمینه کوتاه نخواهد آمد و از طرفی شاهد تحریم‌های جدید ازسوی آمریکا بوده‌ایم می‌توان نتیجه گرفت که امکان احیای برجام و صورت گرفتن توافق کمرنگ‌تر از قبل شده است؟
ما دنبال توافق خوب هستیم توافقی که، منافع ما نیز تامین شود. نمی توان زیر بار توافقی رفت که منافعی برای ما نداشته باشد و تنها طرف مذاکره به اهداف خود برسد. ما دنبال توافق خوب هستیم که برای طرفین برد-برد باشد و هر دو طرف مذاکرات به خواسته خود برسند. طبیعتا برای رسیدن به توافق خوب تلاش خواهیم کرد و زیر بار توافق بد نمی‌خواهیم.

توافق بد چیست؛ این است که آنها به منافع خود دست یابند و به نتیجه دلخواه برسند و ما نرسیم، آنها نتیجه بگیرند ما نگیریم ما امتیاز بدهیم‎ اما امتیاز نگیریم ما چنین توافقی را قطعا نمی‌پذیریم و این یک امر طبیعی است. در واقع تیم مذاکره‌ کننده ما، مطالبات خود را به عنوان دستور جلسه مطرح کرده و اراده خود را بر حریف تحمیل کرده است و برخی نکاتی که قبلا اجازه مطرح نداشته، عنوان شده است و روی میز مذاکرات قرار گرفته است. ادامه مذاکرات رنگ و بوی کم‍رنگ شدن ندارد، قطعا مذاکرات تا رسیدن به یک نتیجه منصفانه ادامه خواهد داشت.

آیا ممکن است شرایط در مسیری قرار گیرد که مجلس بخواهد در روند مذاکرات دخالت کند؟
در واقع مجلس همواره در جریان مذاکرات قرار دارد، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از سوی مجلس، مباحث مربوط به مذاکرات وین را پیگیری و دنبال می‌کند. هیچ تصمیمی بدون اطلاع و مصوبه مجلس گرفته نمی‌شود.

در روزهای اخیر نکاتی در مورد تیم مذاکره کننده ایران و اینکه همان تیم قبلی دوران آقای ظریف هستند، مطرح شده و حتی درخواست تغییر تیم هم مطرح شده است. ممکن است این تیم سیاست‌های مورد نظر دولت آقای رئیسی را آنگونه که باید اجرا نکند؟
تیم مذاکره‌کننده با نظر و تایید وزیر امور خارجه تشکیل شده و در مورد کارکرد اعضای تیم، اقدامات کارشناسی بر اساس محاسبه، عقلانیت و هوشمندی و بر اساس منافع ملی صورت گرفته است. قطعا انتخاب اعضا بر اساس اینکه کارشناسان در دولت قبلی کارکرده و اکنون نباید از آنها استفاده شود، انجام نخواهد شد. نیروهای وزارت امور خارجه سربازان نظام هستند از هر فرصتی برای خدمت مردم استفاده می‌کنند.

عقلانیت ایجاب می‌کند که از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. مسائل مربوط به اطلاعات امنیت نیز باید رعایت شود، مسئول و نهاد مربوطه نیز کارخود را انجام خواهند داد. وزیر امور خارجه سعی کرده است بر اساس منافع ملی و آنچه منطق کار ایجاب می‌کند نیروها را انتخاب کند و ممکن است برخی از نیروها نیز، نیروهایی باشند که در تیم مذاکرات قبلی بوده‌اند و این مسئله جای نقد ندارد.

۲۱۲۱

پست بعدی

گستردگی «دامنه تجاوز جنسی» از نگاه علم‌‎الهدی / حجاب مختص جامعه نیست، در خانه هم باید حیا و عفت داشت

د آوریل 4 , 2022
حوزه نیوز نوشت: نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت : فراتر از مبادرت به آمیزش حتی اگر فردی به قصد لذت جویی به چهره مکشوفه یک زن نگاه کند و یا به صوت و لحن زنانه او گوش فرا دهد، عمل او مشمول تجاوز است سیداحمد علم الهدی، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000