انتقاد تند خبرگزاری اصولگرا از مطالب ضدایرانی خبرگزاری رسمی ترکیه : علت ، نزدیکی توافق وین است

انتقاد تند خبرگزاری اصولگرا از مطالب ضدایرانی خبرگزاری رسمی ترکیه : علت ، نزدیکی توافق وین است

تسنیم نوشت : محافل سیاسی و رسانه‌ای در ایران ، یکی از چند دلیل آن را نزدیکی زمان توافق ایران و کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای و تغییر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورمان در منطقه دانسته‌اند.

خبرگزاری آناتولی که بنگاه رسمی خبری ترکیه است و به ۱۳ زبان دنیا اخبار و گزارش‌های خود را منتشر می‌کند، چند روزی است که به‌بهانه سال جدید شمسی اقدام به انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌هایی علیه ایران در حوزه منطقه‌ای و دوجانبه کرده است که سبب تعجب محافل سیاسی و رسانه‌ای در ایران شده است و یکی از چند دلیل آن را نزدیکی زمان توافق ایران و کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای و تغییر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورمان در منطقه دانسته‌اند.

این مطالب که عمدتاً به‌زبان اصطلاحاً کارشناسان این رسانه منتشر شده‌اند، در پایان با این جمله همراه شده‌اند که "نکات مندرج در این مقاله بیانگر دیدگاه نویسنده است و الزاماً بازتاب رویکرد خبرگزاری آناتولی نیست." تا با آن، بخشی از مسئولیتی را که متوجه دروغ‌پراکنی‌ها و اظهارات خصومت‌طلبانه علیه ایران در مطالب می‌شود از خود سلب کند.

این رسانه طی روزهای گذشته به اقدامات ایران در سوریه، یمن، عراق و نیز روابط دوجانبه با ترکیه پرداخته است که برای آشنایی افکار عمومی با عمق کینه‌ورزی تیم رسانه‌ای فارس‌زبان آناتولی و نیز سطح دروغ‌پردازی‌های آن به بخشی از این مطالب اشارات کوتاهی می‌شود.

آناتولی در یکی از گزارش‌های خود با نام "ایران؛ بزرگترین مانع برقراری ثبات و استقرار در عراق" به‌قلم فردی به‌نام "توران آک دمیر" که سابقه چند یادداشت و گزارش ضدایرانی دیگر نیز طی روزهای اخیر در صفحه آناتولی دارد، به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در عراق از نگاه خود پرداخته است که ادعاها و پاسخ‌های تسنیم همراه آن می‌آید.

آناتولی: "دولت نوری المالکی که وابسته به ایران بود، لشکر ۳۰هزارنفری ارتش عراق در موصل را از مقابله با داعش بازداشت تا این شهر ۴میلیونی همراه با ۲۰ میلیارد دلار اسلحه و خزانه بانک‌ها و میلیاردها دلار پول نقد و طلا و جواهر و اشیای عتیقه به دست این گروه تروریستی بیفتد."

تسنیم: طی سالها درگیری و ناامنی در عراق، انگیزه جنگ در مناطق سنی‌نشین نزد نیروهای شیعه کاهش یافته بود و این سربازان از خود می‌پرسیدند چرا باید در مناطق سنی‌نشینی که هر روز به‌بهانه‌ای اقدام مسلحانه را در پیش می‌گیرند و به‌دنبال احیای حکومت بعث هستند، جان خود را به خطر بیندازند، اما دولت مرکزی تلاش کرد این فتنه بزرگ را سرکوب کند و اعزام چند لشکر به موصل را آغاز کرد، با وجود این و به‌دلیل نبود انگیزه، وحشی‌گری عناصر داعش مقابل مردم و نیروهای نظامی تسلیم‌شده در موصل و خیانت "اثیل النجیفی" استاندار سابق نینوا که از قضا به ترکیه هم فرار کرد، فرماندهان نیروهایشان را رها کردند و سربازان نیز از جنگ به‌دلایل قومی و دینی سر باز زدند که همین باعث فروپاشی ارتش در شمال عراق شد. سرعت اشغال موصل از سوی داعش برای عراق، منطقه و دنیا متحیرکننده بود، اما این رسانه سقوط موصل را به گردن مالکی انداخته است.

آناتولی: "با دستور مالکی و بدون مزاحمت هوایی، داعش عراق را گرفت."

تسنیم: بله، بدون مزاحمت هوایی بود زیرا، عراق نیروی هوایی خاصی نداشت. عمده نیروی هوایی این کشور در جنگ خلیج فارس از بین رفته و باقی‌مانده آن نیز در طول سالها تحریم فرسوده و غیر قابل استفاده شده بود. چند هواپیمای جنگی نیز به‌جای مانده بود که در دوره جنگ خلیج فارس به ایران منتقل شد تا آسیبی نبیند و بعد از حمله داعش، این هواپیماها به‌کار گرفته شد، اما به‌دلیل قدیمی بودن آنها و نیز نداشتن مهمات پیشرفته نظیر عملیات در شب، کار خاصی از آنها ساخته نبود، اما عراق از چند سال قبل برای رفع این مشکل اساسی اقدام به خرید جنگنده‌های پیشرفته از آمریکا کرده و پول آنها را نیز پرداخته بود، با وجود این، در زمان حمله داعش، آمریکا نه‌تنها در تحویل جنگنده‌هایی که آماده بود، تعلل کرد بلکه اوباما شروطی برای کمک به بغداد داشت که یکی از آنها کنار رفتن نوری مالکی از قدرت بود که این رویکرد حتی در غرب هم مورد انتقادات زیادی قرار گرفت.

اما آناتولی ترجیح داده است به این ماجرا ورودی نداشته باشد، اینها همه در حالی است که احمد داوود اوغلو وزیر خارجه وقت ترکیه، گروه داعش را مجموعه‌ای از افراد عصبانی در منطقه خوانده بود که تروریست نیستند بلکه دنبال اهداف خود هستند.

آناتولی: "ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن از القاعده در عراق حمایت می‌کردند."

تسنیم: مبارزه جمهوری اسلامی ایران و شیعیان مقاومت عراقی که با فتوای مرجعیت و برای مقابله با تروریسم داعش و القاعده شکل گرفتند برای مردم منطقه به‌خصوص عراق و سوریه روشن است. القاعده عملیاتهای گسترده‌ای را طی سالها فعالیت خود در افغانستان و عراق علیه شیعیان داشته و بارها عنوان کرده که به‌دنبال نابودی جمهوری اسلامی و از بین بردن شیعیان در منطقه است. طرفین از نظر مبنایی با یکدیگر اختلاف نظر دارند، به‌طوری که کشتن شیعیان نزد القاعده ثواب دارند و معتقدند کشتن چند شیعه، رفتن آنها به بهشت را تضمین می‌کند، با وجود این، آناتولی بر این نکته تأکید دارد که ایران و القاعده با یکدیگر ارتباط دارند و ایران از آنها حمایت می‌کند.

این در حالی است که نشریه جمهوری ترکیه در سال ۲۰۱۵ به‌دلیل افشای حمایت ترکیه از تروریستهای سوریه و انتقال سلاح از سوی سرویس اطلاعاتی این کشور (میت) به شمال سوریه، تحت فشار قرار گرفت و مدیران مسئول و برخی خبرنگاران آن بازداشت شده بعدها به خارج از ترکیه فرار کردند.

آناتولی: "در کمتر یا به‌عبارت بهتر هیچ کشوری در دنیا نمی‌توان یک گروه مسلح که طبق کمترین برآوردها حداقل ۱۰۰هزار شبه‌نظامی را یافت که وابسته به یک حکومت خارجی باشد."

تسنیم: مقاومت مردمی در عراق یا حشد شعبی به‌طور رسمی از دولت این کشور حقوق می‌گیرد و زیر نظر نخست وزیر و مرجعیت عراق است، اما درباره اینکه گفته می‌شود نمی‌توان یافت، باید گفت چرا اتفاقاً می‌توان یافت. در سوریه، گروه تروریستی جیش الفتح وجود دارد که بیش از ۱۰۰ هزار تروریست مسلح سوری و غیرسوری در آن عضو هستند و از همه جای دنیا گردهم آمده‌اند تا علیه دولت مرکزی و مشروع سوریه بجنگند و از قضا این تروریستها روی بازوهایشان با افتخار پرچم ترکیه را نصب کرده‌اند.

آناتولی: "مرجعیت و نخست‌وزیران خواهان انحلال حشد شدند، اما به‌دستور (آیت‌الله) خامنه‌ای این امر اتفاق نیفتاد."

تسنیم: نیروهای مقاومت حشد شعبی در ۲۶ نوامبر سال ۲۰۱۶ با اکثریت آرای مجلس عراق به‌عنوان یک سپاه جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد و از آن زمان به‌عنوان یکی از ارکان نظامی عراق مشغول فعالیت هستند.

آناتولی: "ایران می‌توانست اسنادش را درباره مقر اربیل که مورد حمله قرار داد، به دوستانش در اربیل و بغداد ارائه کند اما این کار را نکرد و به این منطقه حمله موشکی کرد."

تسنیم: مقامات ایران بارها اطلاعات مربوط به حضور تروریستها را در اختیار مقامات بغداد و اربیل قرار داده و از آنها خواسته‌اند که این تروریستها را از مرزهای کشورمان دور کنند، نشانه این امر حضور تروریستهای کومله و حزب دموکرات در چندکیلومتری مرزهای کشورمان است که هر از چندی در کشورمان عملیات و به خاک عراق فرار می‌کنند و یا در حملات خمپاره‌ای و موشکی ایران از بین می‌روند یا مجروح می‌شوند و عکس و تصاویر آنها در رسانه‌های مختلف دنیا به نمایش در آمده است، اما با وجود این، اربیل انگیزه لازم برای بیرون راندن آنها را ندارد و بغداد نیز از توان کافی برای این کار برخوردار نیست.

انتقاد تند خبرگزاری اصولگرا از مطالب ضدایرانی خبرگزاری رسمی ترکیه :علت نزدیکی توافق است

انتقاد تند خبرگزاری اصولگرا از مطالب ضدایرانی خبرگزاری رسمی ترکیه :علت نزدیکی توافق است
(توضیح عکس: عیادت «قادر عزیز» عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان به‌نمایندگی از این حزب از مصطفی مولودی سرکرده گروهک تروریستی دموکرات کردستان در سلیمانیه)

در همین خصوص مقتدی صدر رهبر جریان صدر یک سال پیش درباره حضور جاسوسان اسرائیلی در اقلیم کردستان عراق هشدار داده و از دولت اربیل خواسته بود به حضور این افراد پایان دهد.

نکته جالب اینکه رسانه ترکیه در حالی از عملیات نظامی ایران در خاک عراق گله‌مند است که نیروهای نظامی این کشور، سه سال است در شمال عراق عملیات نظامی دارند و پیوسته مشغول جنگ، بمباران و از بین بردن مناطق مختلف در اقلیم کردستان به‌بهانه مبارزه با تروریسم هستند.

آناتولی: "ایران به‌دنبال ترور نخست وزیر عراق بود."

تسنیم: ثبات و امنیت در عراق به‌عنوان همسایه ایران، برای تهران بسیار مهم و حیاتی است، همچنین بنا بر نوع حکومت در عراق، نخست وزیر همواره از جریانهای شیعه انتخاب می‌شود که به‌طور طبیعی قرابتهایی با ایران دارند، بنا بر این از نظر عقلی و منطقی هیچ دلیلی برای ترور نخست وزیر از سوی ایران وجود ندارد، زیرا باعث ایجاد هرج‌ومرج در عراق و دور شدن جریانهای شیعه از ایران می‌شود. از سوی دیگر ایران همواره از نخست‌وزیران وقت در عراق حمایت خود را به‌صورت رسانه‌ای، سیاسی و عملی به‌جای آورده است. ترور نخست وزیر شیعه نزدیک به ایران احمقانه‌ترین فکری است که تنها به ذهن نویسنده آناتولی می‌تواند برسد.

آناتولی: "ایران اقدام به قاچاق مواد مخدر به عراق می‌کند."

تسنیم: ایران به‌دلیل همسایگی با بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر دنیا، خود با مشکلات متعددی در این خصوص دست به گریبان بوده و هزینه‌های انسانی و مالی زیادی در قبال آن متحمل شده است. قاچاقچیان برای سود بیشتر، از هر روشی برای انتقال مواد استفاده می‌کنند و هدف آنها نیز عمدتاً کشورهای جوان و مستعد از جمله عراق و ترکیه است، اما این به‌معنای قاچاق سازمان‌یافته نیست بلکه از شیوه‌های مختلف دنبال شده است.

این موارد، تنها بخشی از پاسخ‌های رسانه‌ای به خبرگزاری دولتی ترکیه است که علیه ایران اقدام به هجونویسی کرده است، امید که مقامات سیاسی و رسانه‌ای آنکارا از انتشار چنین مطالبی که تنها روابط دو کشور را دچار فراز و نشیب می‌کند و حاصل دیگری ندارد، دوری گزینند.

۲۱۲۱

پست بعدی

زهره قایینی نامزد جایزه‌ «ایبی- آی‌رید» سال ۲۰۲۲ شد

د مارس 21 , 2022
جایزه‌ ترویج‌گر برجسته خواندن ایبی- آی‌رید IBBY-iRead که زهره قایینی که برای دومین بار نامزد دریافت آن شده است جایزه‌ای است که هر دو سال یک بار به دو ترویج‌گر برجسته خواندن اهدا می‌شود. این جایزه مشوق افرادی است که حداقل سه سال، با نوآوری و خلاقیت، در زمینه خواندن […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000