جزئیات توانمندی راکت‌اندازهایی مدرن که ایران در تولید آنها خودکفا شده + عکس ها

جزئیات توانمندی راکت‌اندازهایی مدرن که ایران در تولید آنها خودکفا شده + عکس ها

باشگاه خبرنگاران نوشت: سهولت حمل توسط نیروهای پیاده و یگان‌های تکاور و قیمت تولید یک دهم قیمت خارجی از سایر ویژگی‌های راکت‌انداز بومی است.

راکت‌اندازهای یکی از تسلیحات و تجهیزاتی هستند که در جنگ‌های امروز کاربردهای بسیاری دارند. بیشترین کاربرد این تسلیحات را باید در حوزه جنگ‌های زمینی دانست. چراکه وسیله‌ای موثر برای مقابله با تجهیزات زرهی و نابودی استحکامات دشمن به شمار می‌روند.

تانک‌ها و زره‌پوش‌ها را باید مهم‌ترین رکن نبردهای کلاسیک دانست؛ تجهیزاتی که نقش تعیین‌کننده‌ای در نبردهای زمینی دارند. تجهیزات وتسلیحات کارکرد تامین صلح دارند اما، برخی اوقات نظیر حمله رژیم بعثی عراق به کشورمان بعضی کشورها با استفاده از این سلاح‌ها دست به حمله علیه کشور دیگری می‌زنند. آنگاه باید دفاع در برابر آن‌ها انجام شود و برای هر کدام از تجهیزات دشمنان باید سلاح خاصی استفاده شود.

سلاح‌هایی که صنایع دفاعی کشورمان در طراحی و ساخت انواع آن‌ها خودکفا هستند.

راکت‌اندازهایی مدرن که ایران در تولید آنها خودکفا شده + عکس ها

برای انهدام تجهیزات و قوای زرهی همچون تانک‌ها، نفربرها و سایر خودروهای زرهی تجهیزات متفاوتی استفاده می‌شود. مین‌های ضد تانک، موشک‌های ضد زره و دوش پرتاب، توپ‌های نظامی از این جمله هستند. اما دیگر سلاح مخصوص مقابله با آن‌ها راکت‌اندازها به شمار می‌روند. سلاح تاکتیکی آر پی جی ۷ (RPG ۷) معروف‌ترین راکت ضد زره دنیاست که در تمام کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این تنها سلاح در این حوزه نیست و انواع مختلفی هم تاکنون طراحی و ساخته شده است.

راکت‌اندازهایی مدرن که ایران در تولید آنها خودکفا شده + عکس ها

صنایع دفاعی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر بومی‌کردن تجهیزات مذکور، توانسته‌اند آن‌ها را مطابق با شرایط پیرامونی کشورمان ارتقاء بدهند. حوزه سلاح‌های ضد زره و راکت‌اندازها نیز شامل چنین قاعده‌ای هستند و راکت‌های فتح، نافذ، صاعقه، ظفر و غدیر مهم‌ترین راکت‌ها و راکت‌اندازهای تولید ایران هستند.

همین قدرت باعث شده است تا صنایع دفاعی و بخش‌های تحقیقاتی در فواصل زمانی کوتاه انواع مختلف تجهیزات و تسلیحات را رونمایی کرده و آن‌ها را به یگان‌های مختلف الحاق کنند. همین تجهیزات بومی آن‌هایی هستند که در تعداد گسترده در رزمایش‌های دوره‌ای نیروهای مسلح به کار گرفته می‌شوند.

دو نوع از راکت‌اندازهای بومی ساخت جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران به نام‌های قارعه و نافد در آخرین رزمایش سپاه پاسداران با نام پیامبر اعظم (ص) ۱۷ به کار گرفته شدند.

راکت‌اندازهایی مدرن که ایران در تولید آنها خودکفا شده + عکس ها

بیشتر بخوانید:

راکت‌انداز قارعه

این راکت‌انداز بومی جزو آخرین تولیدات سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. جنس آن کامپوزیتی بوده و فقط یک مرتبه قابلیت استفاده دارد. نحوه عملکرد آن دومرحله‌ای است که برای پاکسازی ساختمان‌ها و استحکامات دشمن به کار گرفته می‌شود.

قارعه ۸ کیلوگرمی از فناوری سافت لانچ (بدون آتش عقبه و مناسب جهت شلیک در فضای بسته) بهره می‌برد. این راکت‌انداز بومی با کالیبر ۸۰ میلی‌متری قادر است اهداف مورد نظر را در محدوده ۲۵۰ تا ۳۰۰ متری هدف قرار دهد.

سهولت حمل توسط نیروهای پیاده و یگان‌های تکاور و قیمت تولید یک دهم قیمت خارجی از سایر ویژگی‌های این راکت‌انداز بومی است.

راکت‌اندازهایی مدرن که ایران در تولید آنها خودکفا شده + عکس ها

راکت‌انداز نافذ ۲

این راکت‌انداز دیگر راکت‌انداز بومی و ساخت سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. تولید آن حاصل مهندسی معکوس یک راکت‌انداز خارجی به نام SPG-۹ بوده اما نسبت به آن بهینه شده. از جمله اینکه وزن نافذ ۲ در مقایسه با مشابه خارجی‌اش به ۲۱ کیلوگرم و در نمونه ایده‌آل آن به ۱۹ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

جنس بدنه نافذ ۲ مانند قارعه از نوع کامپوزیتی است و کارکرد آن هم به صورت دوش پرتاب ضد زره. مهمات این سلاح در مرحله اول از خرج گود استفاده می‌کند و کاربر در مرحله دوم می‌تواند از مهمات ضد نفر، ضد زره و ضد استحکامات و حتی مهمات ترموباریک در این سلاح بهره ببرد.

21231

پست بعدی

درگذشت فاطمه رجب، سینماگر جوان بر اثر تصادف رانندگی/ عکس

ج مارس 4 , 2022
روح‌الله حجازی، کارگردان سینما، از درگذشت فاطمه رجب، هنرمند جوان در سن ۳۴ سالگی خبر داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فاطمه رجب، طراح صحنه و لباس و تدوین‌گر سینما و تلویزیون، در حال بازگشت از صحنه فیلمبرداری، دچار سانحه رانندگی شد و روز گذشته (پنجشنبه ۱۲ اسفند) درگذشت. این هنرمندِ […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000