چند سکانس از تذکرات رهبری به نمایندگان پارلمان | دولت مقابل مجلس کوتاه نیامد

چند سکانس از تذکرات رهبری به نمایندگان پارلمان | دولت مقابل مجلس کوتاه نیامد

قرن نو نوشت: رهبر انقلاب در نامه ای به مجلس یازدهمی ها هشدار دادند که تکلیف مالایطاقی به بانک‌ها داده نشود. اما این اولین تذکر ایشان به مجلسی ها نبود و احتمالا آخرین تذکر هم نباشد.

در روزهایی که نمایندگان مجلس درحالی بررسی لایحه بودجه 1401 بودند و ماده و تبصره به لایحه‌ بودجه دولت اضافه می کردند، رئیس کل بانک مرکزی دولت رئیسی در نامه ای به رهبر انقلاب درباره تکالیف مازاد کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بر بانک‌ها که سبب افزایش پایه پولی و تورم خواهد شد، گلایه هایی را مطرح کرد.

همین نامه صالح آبادی هم سبب شد تا صبح امروز و در جلسه علنی مجلس محمد باقر قالیباف از هشدار رهبر انقلاب به مجلس و دولت خبر داده و گفت:« رهبر معظم انقلاب هم روز گذشته نیز در نامه‌ای به بنده و سایر نمایندگان به صورت مکتوب هشدار دادند که تکلیف مالایطاقی به بانک‌ها داده نشود. این هشدار حضرت آقا هم به مجلس و هم به دولت است.»

سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هئیت رئیسه مجلس، در مورد توصیه رهبری به مجلس درباره پرهیز از تکلیف مالایطاق به بانک ها توضیح داد:« در تبصره ۱۶ لایحه بودجه گزارش کمیسیون تلفیق، موضوع تسهیلات تکمیلی پیش بینی شده که بانک ها موظف هستند تسهیلاتی را در اختیار بخش های مختلف تولیدی و عمرانی کشور برای بحث های حمایتی قرار دهند. در این رابطه رئیس بانک مرکزی در نامه ای به رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که اگر تکلیف بیش از اندازه ای به بانک ها در زمینه تسهیلات تحمیل شود ممکن است به افزایش پایه پولی کشور و بروز مشکلاتی برای بانک ها منجر شود بنابراین رهبر انقلاب به مجلس توصیه کردند که مجلس و دولت تکلیف مالایطاق به بانک ها تحمیل نکنند تا نظام بانکی و مالی کشور با مشکل مواجه نشود و رئیس مجلس هم توضیحاتی را در مورد آن ارائه کرد لذا قرار است تبصره ۱۶ و مباحث تسهیلات تکلیفی مجددا در کمیسیون تلفیق بررسی شود تا دستور و توصیه رهبری مدنظر قرار بگیرد و مجلس به توصیه های رهبری به طور کامل پایبند خواهد بود.»

چند سکانس از تذکرات رهبری به نمایندگان پارلمان | دولت مقابل مجلس کوتاه نیامد

بیشتر بخوانید:

اما، این اولین هشدار رهبر انقلاب به بهارستانی ها نبود. نمایندگان پارلمان یازدهم تا پیش از این 3 تذکر از رهبر انقلاب دریافت کرده بودند که به بهانه هشدار امروز معظم له آن ها را مرور می کنیم.

اولین تذکر به مجلس انقلابی

یکشنبه ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۹، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که به دعوت نمایندگان و برای پاسخ به سؤالات آنان به مجلس رفته بود با انتقادات تند و تیز و حتی شعارهای «دروغگو» «آقای ظریف بسه» «دوست نداریم دروغ بشنویم» رو به رو شد.

هرچه ظریف با آرامش پاسخ می داد و با لبخند از نمایندگان درخواست کرد که منافع ملی را قربانی دعواهای سیاسی و جناحی نکنند، هتاکی نمایندگان بیشتر می شد تا در نهایت ظریف در کنایه‌ای به بهارستانی‌ها از مهمان‌نوازی آنها تشکر کند. با این حال، اگرچه مهمان‌نوازی بهارستانی‌ها و توهین‌هایشان به وزیر روحانی با واکنش‌های منفی بسیاری روبه‌رو شد، اما باعث شد تا مجلسی که هنوز یک ماه هم از عمر خود را سپری کرده بود، اولین کارت زرد خود را از رهبر انقلاب دریافت کند.

مقام معظم رهبری در اولین دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم، خطاب به آنان فرمودند: «روابط خودتان با دولتمردان را هم [مواظبت کنید]؛ چون شما سروکار دارید با دولتمردان. یکی از کارهای خوب همین بوده که وزرای محترم آمده‌اند در مجلس و اوضاع بخش مربوط به خودشان را برای شما توضیح داده‌اند؛ یکی‌ از کارهای خوبی که در این یک ماه و اندی انجام گرفته این است. لکن این روابط با دولتمردان باید هم با قانون منطبق باشد، هم با شرع؛ هم قانونی باید باشد، هم شرعی. یعنی سؤال، تفحّص و امثال اینها که در قانون آمده، اینها حقّ شما است، بایستی انجام بدهید، امّا توهین نه، دشنام نه، نسبتِ بدون علم نه؛ اینها حقّ شما نیست و بعضی‌اش حرام شرعی هم هست و جایز نیست؛ انسان به وزیر مثلاً توهین کند یا دشنام بدهد یا تهمتی بزند، این مطلقاً جایز نیست.»

روحانی تهدید به اعدام شد، رهبری انتقاد کرد

یکی دیگر از جنجال‌های منجر به تذکر رهبری را مجتبی ذوالنوری سبب شد. او در کسوت رئیس کمیسیون امنیت ملی در توئیتی خطاب به حسن روحانی نوشت: «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید! امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.»

اگر چه این نوشته با واکنش های زیادی از سوی اهالی سیاسیت رو به رو شد، اما، هنوز واکنش‌ها نسبت به توئیت رادیکال ذوالنوری تمام نشده بود که عضو جبهه پایداری باز اقدام به حاشیه‌سازی دیگری کرد و در توئیتی نوشت: «استیضاح حسن روحانی از دستورکار خارج نشده است».

تندوری ذوالنوری تا جایی پیش رفت که رهبر انقلاب در دیدار حضوری با رئیس‌جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخی‌ها در برخورد با دولت و رئیس‌جمهور و هتک‌حرمت ایشان، فرمودند: «هتک‌حرمت حرام است و انتقاد با هتک‌حرمت تفاوت دارد؛ ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری، اتحاد و انسجام نیاز دارد.»

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم اتحاد و انسجام درونی در کشور، به اقدام اخیر برخی‎ها در مواجهه با دولت و شخص رئیس‌جمهور اشاره کردند و گفتند: «اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را به طور صریح اعلام می‌کنم. هتک‌حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، به خصوص در میان مسئولان بالای کشور.»

صندلی بهارستان سکوی پرش به پاستور؟

پس از برگزاری اجلاسیه دوم مجلس، نمایندگان به رسم هر سال با رهبر انقلاب دیدار کردند. رهبر انقلاب در این دیدار به نمایندگان مجلس توصیه کردند که از تلاش برای رسیدن به منصب وزارت یا پست‌های اجرایی پرهیز کنند؛ توصیه‌ای که با بی‌توجهی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد و احسان خاندوزی، علیرضا زاکانی، سیدجواد ساداتی‌نژاد و امیرحسین قاضی‌زاده از جمله نمایندگانی بودند که جامه نمایندگانی از تن به در کرده و راهی پاستور و شهرداری شدند.

متخلف دانستن روحانی و جهانگیری در ماجرای بورسیه‌ها

مرداد ماه امسال علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درحالی از بررسی پرونده‌ شکایت تعدادی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بورسیه خبر داد که این پرونده پیش از این جنجال‌های زیادی را به همراه داشت. با این‌ حال، خضریان در مهر ماه گذشته، در گزارشی شخص حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق و معاون اول او و برخی دیگر از دولتمردان را به عنوان متهم و مقصر در پرونده بورسیه‌ها معرفی کرد؛ گزارشی که رهبر انقلاب هم به آن واکنش نشان دادند و محمدباقر قالیباف تذکر معظم له را خطاب به نمایندگان اعلام کرد.

قالیباف گفت: «مقام معظم رهبری در حاشیه نامه‌ای که در آن رسانه‌ای شدن گزارش یکی از کمیسیون‌های مجلس پیش از بررسی و صدور حکم در دادگاه صالحه اعتراض شده، مرقوم فرمودند «شکایت بجا است و نباید پیش از اثبات جرم، موضوع را رسانه‌ای می‌کردند، دنبال کنید و به نحوی جبران شود.»

مجلس جبران می کند یا …

مجلسی ها در دو سال اخیر به کرات از رهبری معظم تذکر دریافت کرده اند و بسیار نیز مورد توصیه قرار گرفته اند. باید دید با این تذکرات جدی رهبر انقلاب، آیا مجلس در مسیر حرکتی خود بازنگری خواهد کرد یا …

219

پست بعدی

شدت ابتلا به اُمیکرون از آنچه در جامعه تصور می شود، بیشتر است

د فوریه 21 , 2022
ایلنا نوشت: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از افزایش بستری افراد دارای علایم و مبتلا به کرونا در چند روز گذشته خبر داد. سید وحید حسینی گفت: ارزیابی آمارهای مناطق مختلف استان، نشان دهنده افزایش میزان بستری موارد مشکوک و مبتلا به کرونا در روزهای گذشته بوده که به معنی چرخش گسترده ویروس در سطح جامعه است. وی با انتقاد از کاهش توجه عمومی نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی در جامعه که در برابر قدرت سرایت بالای کرونا، تهدیدی جدی محسوب می شود، افزود: این تصور اشتباه که امیکرون شدت سویه های گذشته کرونا را ندارد و سبب بستری و مرگ و میر نمی شود، باعث شده توجه مردم نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک کاهش پیدا کند. سرپرست دانشگاه اضافه کرد: این تصور نادرست سبب شده تا مردم در صورت داشتن علائم بیماری، آن را سرماخوردگی معمولی تلقی کرده و به خود درمانی روی بیاورند که این موضوع می تواند به شدت یافتن بیماری و چرخش بیشتر ویروس بین خانواده ها و جامعه منجر شود. سید وحید حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، افزایش آمار جانباختگان کرونا طی روزهای اخیر در کشور را نگران کننده و حاکی از بی توجهی عمومی نسبت به رعایت مسایل بهداشت فردی و اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه دانست و تاکید کرد: بسیاری از افراد نیز به علت دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی با وضعیت وخیم بستری می شوند و یا متاسفانه جان خود را در اثر این بیماری از دست می دهند. وی در ادامه با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون برای کاهش کروناویروس در استان از خانواده ها خواست ضمن مراجعه برای دریافت دُز سوم واکسن و تکمیل واکسیناسیون خود، به واکسیناسیون کودکان نیز توجه ویژه ای داشته باشند که در همین راستا واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ سال نیز در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته و در تمام استان ها از سوی دانشگاه های علوم پزشکی در حال اجراست. سرپرست دانشگاه با بیان اینکه سلامت مردم مهم ترین دغدغه و اولویت کاری مسوولان استان است، از بازدیدهای مستمر تیم های نظارتی با حضور ادارات و سازمان های مرتبط در استان خبر داد و افزود: این نظارت ها در حوزه های مختلف با حضور تیم های سلامت و بررسی نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی در مکان های عمومی و مراکز خرید، همچون گذشته با جدیت ادامه دارد و با متخلفان بر اساس قانون برخورد و پرونده متخلفان برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع می شود. ۲۳۵۲۳۳

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000