دبیر جشنواره فیلم فجر: برخی آثار مورد توجه هیات انتخاب بود، ولی موفق به دریافت پروانه نمایش نشدند

دبیر جشنواره فیلم فجر: برخی آثار مورد توجه هیات انتخاب بود، ولی موفق به دریافت پروانه نمایش نشدند

مسعود نقاش‌زاده، درباره حذف برخی فیلم‌های خوب از جشنواره فیلم فجر و راه‌یابی چند اثر ضعیف به این رویداد توضیح داد: «ما از ابتدا گفتیم که قانون‌مداری اصل اول برای ما است. قانون می‌گوید هر فیلمی برای اکران در مجامع عمومی نیازمند پروانه نمایش عمومی است و ما تابع این قانون هستیم. بعضی از آثار مورد توجه هیات انتخاب نیز قرار گرفتند اما موفق به اخذ پروانه نمایش نشدند. برای ما هم مهم بود که بر اساس مجوزهای اداره ارزشیابی و نظارت کار کنیم.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست رسانه‌ای مسعود نقاش‌زاده، دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر، بعدازظهر امروز (شنبه ۱۶ بهمن) با حضور جمعی از اهالی رسانه در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در آغاز، یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، درباره تاخیر در برگزاری این نشست توضیح داد: «قرار بود که در تاریخ ۵ یا ۶ بهمن نشست خبری داشته باشیم که به دلیل ابتلای دکتر مسعود نقاش‌زاده به تعویق افتاد و به امروز موکول شد تا پاسخ‌گوی پرسش خبرنگاران باشیم.»

در ادامه، مسعود نقاش‌زاده هم در این‌باره گفت: «در ابتدا بابت این ناهماهنگی که در طبیعت، به دلیل ابتلای من به کرونا رخ داد و نشست خبری با تعویق همراه شد عذرخواهی می‌کنم. لازم می‌دانم از تمامی همکاران و عوامل برگزاری جشنواره تشکر کنم. بی‌گمان به‌واسطه مسئولیت‌پذیری این عزیزان بود که جشنواره برگزار شد.»

او افزود: «۵ آبان امسال حکم این مسئولیت به من اعطا شد که کم‌تر از ۳ ماه تا آغاز جشنواره مهلت باقی مانده بود. در این مدت دفتر جشنواره نیز آماده نبود و ظرف مدت کوتاهی ساختمان بازسازی و ستاد برپا شد. این جشنواره بزرگ‌تر از چیزی است که شبیه به یک پروژه با آن برخورد کرد و نیاز به برپایی یک دبیرخانه دائمی دارد. البته من پیشنهاد می‌کنم که مرکزی برای برگزاری جشنواره‌های داخلی داشته باشیم تا با زیرساخت‌ و ریل‌گذاری در جهت بهبود اوضاع برگزاری و بهینه‌سازی پیش برویم. ما تلاش‌مان را کردیم که برای چهلمین دوره جشنواره با امکاناتی که در اختیار داریم بهترین کار را انجام دهیم. برای جشنواره چهل و یکم قصد دارم که با ایجاد رویه دبیرخانه دائمی بهتر پیش برویم.»

نقاش‌زاده ادامه داد: «در جشنواره چهلم، فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته افزایش یافت. البته این جنبه را که اکران آثار در مراکز استان‌های سراسر کشور انجام می‌شود، نباید از نظر دور نگاه داشت که آمار آن هم متعاقبا اعلام خواهد شد.»

در ادامه نشست، نوبت به پاسخ دبیر به پرسش‌های خبرنگاران رسید.

نقاش‌زاده در پاسخ به پرسشی درباه کیفیت پایین فیلم‌های جشنواره امسال گفت: «آثار توسط هیات انتخاب که ترکیبی از نامداران سینما هستند، انتخاب شدند. طبیعی است که سلیقه‌های مختلفی وجود دارد و همه مخاطبان، همه آثار را دوست نداشته باشند. ترکیب بخش هیات انتخاب مسابقه سینمای ایران را می‌دانیم که شامل افرادی باسابقه و باتجربه بودند. رویکردی که برای انتخاب آثار وجود داشت صرفا حضور فیلم‌ها با ارزش‌های سینمایی نبود. برای مثال برای هیات انتخاب حضور آثار مختلف با تنوع ژانرهای متفاوت مطرح بود. لذا ما موظف بودیم که به سلیقه هیات انتخاب احترام بگذاریم.»

او افزود: «وقتی ۶۰ فیلم به هیات انتخاب ارائه می‌شود، لاجرم ۳۸ فیلم از جشنواره بیرون می‌مانند. ما از ابتدا گفتیم که قانون‌مداری اصل اول برای ما است. قانون می‌گوید هر فیلمی برای اکران در مجامع عمومی نیازمند پروانه نمایش عمومی است و ما تابع این قانون هستیم. بعضی از آثار مورد توجه هیات انتخاب نیز قرار گرفتند اما موفق به اخذ پروانه نمایش نشدند. برای ما هم مهم بود که بر اساس مجوزهای اداره ارزشیابی و نظارت کار کنیم.»

نقاش‌زاده درباره محتوای فیلم‌های جشنواره امسال توضیح داد: «اگر رویکرد چهلمین جشنواره فیلم فجر از امیدآفرینی و آگاهی‌بخشی یاد شده، این بدان معناست که جشنواره به این مانیفست و ارزش‌های کلان توجه دارد و آن‌ها را برجسته می‌کند. در فیلم‌های جشنواره امسال، امید و رشادت و گاه تلخی هم هست. سینما آینه‌ تمام‌نمایی است که همه چیز را عیان می‌کند. برگزارکنندگان جشنواره تمام اهتمام‌شان این است که شور بپراکنند.»

معاون فرهنگی بنیاد فارابی درباره ساخت فیلمی ضعیف توسط این نهاد که در جشنواره هم حضور داشت، گفت: «ما در سینما وقتی برای تولید فیلمی وارد مذاکره و گفت‌وگو می‌شویم، نمی‌توانیم نتایج را از پیش حدس بزنیم. بسیاری از فیلم‌ها هستند که علیرغم بیگ‌پروداکشن بودن، فیلم‌های خوبی نیستند و برعکس. شاید بتوان نتیجه را حدس زد اما نمی‌توان اطمینان حاصل کرد. برخی از فیلم‌ها هستند که نتیجه‌شان در پایان ساخت روشن می‌شود.»

دبیر جشنواره فیلم فجر: برخی آثار مورد توجه هیات انتخاب بود، ولی موفق به دریافت پروانه نمایش نشدند

او درباره شرایط برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی گفت: «ما سه سناریو برای برگزاری جشنواره داشتیم که یکی از آن‌ها برگزاری کامل جشنواره با اهالی رسانه، منتقدان و مهمانان و نیز مخاطبان در سینماهای مردمی بود. سناریوی دو حذف نمایش‌های مردمی بود و آخرین سناریو این بود که اگر شرایط وخیم شود تنها داوران به تماشای آثار بنشینند و نتایج اعلام شود.»

نقاش‌زاده ادامه داد: «تا پنج روز قبل از برگزاری جشنواره، هشدارهای عمومی به ما داده می‌شد اما هیچ توصیه‌ای مبنی بر برگزاری جشنواره با اعمال محدودیت نبود و شرایط ما به صورت روز به روز تغییر کرد و ما روزانه برنامه را برای برگزاری هرچه بهتر، روزآمد می‌کردیم. با شرایط کلی ناگریز بودیم که تغییراتی را در برگزاری جشنواره ایجاد کنیم. برای مثال درباره برگزاری نشست در سالن اصلی برج میلاد، باید بگویم این پرده نمایش موجود در سالن بسیار حساس است و نباید آسیب ببیند. از روز اول به ما گفتند رفت و آمد روی صحنه می‌تواند موجب آسیب به پرده شود. ضمن این که در هیچ‌جای دنیا نشست در سالن اصلی برگزار نمی‌شود اما باتوجه به تقاضای بسیار اهالی‌ رسانه، ما به این تقاضا پاسخ دادیم. نتیجه این شد که اقلام مورد نیاز برای برگزاری نشست روی صحنه ثابت بماند و نشست در سالن اصلی برگزار شود. خیزش دوباره کرونا شرایطی را به وجود آورد که ما مجبور به تطبیق با این شرایط شدیم.»

او در پایان درباره ادامه فعالیتش به عنوان دبیر جشنواره گفت: «هنوز زود است که برنامه سال آینده اعلام شود. در ابتدا محمد خزاعی با من درباره برنامه بلندمدت صحبت کرد اما این موضوع به بعد از پایان این دوره جشنواره و ارزیابی متقابل موکول می‌شود.»
۵۷۵۷

پست بعدی

قیمت بنزین در آمریکا رکورد ۸ ساله را شکست/ نفت از بشکه ای ۹۲ دلار فراتر رفت

ش فوریه 5 , 2022
فارس نوشت: قیمت بنزین در آمریکا به علت افزایش قیمت نفت به ۳.۴۲۳ دلار رسید که بالاترین زقم از سپتامبر ۲۰۱۴ یعنی ۸ سال پیش است. انجمن اتومبیل آمریکا اعلام کرد از آنجایی که قیمت نفت خام در جهان به بالای ۹۲ دلار رسیده است، قیمت بنزین آمریکا همچنان در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000