نگاهی به تصاویری از مردانگی ایرانی در اواخر قاجار و اوایل پهلوی

نگاهی به تصاویری از مردانگی ایرانی در اواخر قاجار و اوایل پهلوی

ایبنا نوشت: کتاب «مردانگی ایرانی در اواخر قاجار و اوایل پهلوی» آرمان‌ها و تصاویری را دنبال می‌کند که مردانگی مسلط جدید را شکل داد و نمودها و رفتارها و تجارب مردان ایرانی که تجسم این نوع از مردانگی بودند و به آن می‌پرداختند و تقلیدش می‌کردند یا اصلا آن را نمی‌پذیرفتند.

کتاب «مردانگی ایرانی» در اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی اثر سیوان بالسلو با ترجمه لعیا عالی‌نیا از سوی نشر همان به چاپ رسیده است. این کتاب با تمرکز بر مفهوم مردانگی در ایران، انگارها و باورها، قوانین و مقررات، جنبش‌های سیاسی و رویه‌های اجتماعی مردان را واکاوی می‌کند تا نقش آنان را در تاریخ اخیر ایران، از دید مطالعات جنسیتی، روشن کند.
این کتاب با موضوع ظهور و توسعه الگوی جدیدی از مردانگی سر و کار دارد که در اواخر قرن نوزدهم در ایران تطور پیدا کرد و متعاقبا در دوره رضاشاه پهلوی، تفوق و استیلا یافت. این کتاب آرمان‌ها و تصاویری را دنبال می‌کند که مردانگی مسلط جدید را شکل داد و نمودها و رفتارها و تجارب مردان ایرانی که تجسم این نوع از مردانگی بودند و به آن می‌پرداختند و تقلیدش می‌کردند یا اصلا آن را نمی‌پذیرفتند. در ایرن اواخر قرن نوزدهم «مرد واقعی» به حساب آمدن معنای کاملا متفاوتی داشت تا ایران میانه قرن بیستم. در دوره رضاشاه مردان به شیوه‌های جدید زندگی می‌کردند لباس می‌پوشیدند و رفتار می‌کردند.
مطالعه شکل‌گیری تغییرات مردانگی سلطه‌گر در ایران به خودی خود مهم است؛ البته کتاب حاضر مطالبی بیش از این ارائه می‌دهد. جست‌وجوی آرمان‌های مردانه متغیر و نمودها، رفتارها و هنجارهایش به ما امکان می‌دهد برخی از مهم‌ترین و پژوهیده‌ترین فرایندها را در تاریخ ایران نوین، از منظر جنسی جدیدی بیازماییم: منظری که زنان در مرکز توجهش نیستند. ایران در طول دوره‌های که در اینجا بررسی می‌شود، ظهور میهن‌پرستی، پدیده آمدن طبقه ممتاز جدید شهری و پیدایش و توسعه شیوه‌های جدید آموزش را تجربه می‌کند.
۵۸۵۸

پست بعدی

ادعای خانم نماینده درباره مراجعات مردمی برای منع حضور پزشکان مرد جهت درمان زنان

چ ژانویه 5 , 2022
فارس نوشت:زهره سادات لاجوردی گفت:‌ با افزایش بانوان پزشک در حوزه درمانی زنان دغدغه‌ها در این زمینه رفع شود و ما هم در مجلس پیگیر این موضوع هستیم. زهره‌سادات لاجوردی نماینده مردم تهران گفت: ما به لطف خدا پس از انقلاب اسلامی در رشته‌های پزشکی مرتبط با زنان به ویژه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000