نامعادله افزایش حداقلی حقوق کارمندان و جهش بودجه صدا و سیما

نامعادله افزایش حداقلی حقوق کارمندان و جهش بودجه صدا و سیما

عصر ما نوشت: جلالی‌زاده گفت انتظار این است که مجلس با شهامت در راستای منافع ملت، روند بررسی و تصویب لایحه بودجه را دنبال کند و با چکش‌کاری کلیات بودجه و حذف برخی ردیف‌های ناضرور در این سند دخل و خرج سالانه مملکت، تعادلی نسبی برقرار کند اما متاسفانه باید بگوییم که این اتفاق بسیار بعید است.

ابراهیم رئیسی به مجلس رفت و بعد از نطقی به‌نسبت طولانی در دفاع از لایحه‌ای که در دولت تحت امرش به‌منظور ساماندهی و مدیریت دخل و خرج سالانه کشور در سال 1401 تدوین و تصویب شده، لایحه بودجه 1401 کل کشور را تقدیم رئیس مجلس کرد.

پیرو روالی نانوشته که طی چندسال اخیر همزمان با تقدیم لایحه بودجه به مجلس رقم می‌خورد،موجی از واکنش شهروندان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نسبت‌به این یا آن بند و ماده و تبصره لایحه دولت به راه افتاد که باتوجه به برخی تصمیمات عجیب دولت در تدوین این لایحه، واکنش کاربران و کارشناسان نسبت‌به آن نیز انتقادی بود.

انتقادهایی نسبت‌به افزایش چشم‌گیر بودجه سازمان صداوسیما یا نیروهای مسلح، آن هم در حالی که حقوق کارکنان دولت با افزایشی حداقلی روبرو بوده و از دیگر سو در شرایطی که هنوز سایه کرونا بر اقتصاد مملکت سنگینی می‌کند و بسیاری از کسب‌وکارها همچنان پس از 2 سال از ورود کرونا و محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری، نتوانسته‌اند به شرایط پیش از ورود کووید-19 بازگردند، دولت می‌خواهد بخش عمده درآمدهایش را ازطریق دریافت مالیات تامین کند. شرایطی که درمجموع به باور یک نماینده پیشین مجلس، با نگاهی واقع‌بینانه، اگر ناظر بر وخامت بیشتر اوضاع نباشد، منجر به تدوام وضع کنونی تا پایان سال آینده خواهد بود.

جلال جلالی‌زاده می‌گوید: «وقتی دولت لایحه بودجه سالانه را تقدیم مجلس می‌کند، باید باتوجه به نظرات کارشناسان، مسائل مهم جامعه را در بودجه جای دهد و با درنظر گرفتن تجارب بودجه‌ریزی طی سنوات گذشته، در میزان اعتباراتی که به نهادها و ارگان‌هایی تخصیص می‌دهد که خروجی مشخصی نداشته و فاقد اثرگذاری در جامعه هستند، تجدیدنظر کند.»

جلالی‌زاده: گلایه‌ها از افزایش بودجه صداوسیما طبیعی است

این عضو ارشد حزب اتحاد ملت با اشاره به نارضایتی و گلایه شهروندان نسبت‌به تخصیص اعتبارات سنگین به نهادهایی همچون سازمان صداوسیما، می‌گوید: «صداوسیما به‌عنوان رسانه حاکمیتی که به طور نسبی از کمترین میزان مخاطب برخوردار است و هرگز قادر به دستیابی به اهداف تعیین شده به‌ عنوان «رسانه ملی» نبوده، امروز با افزایش بیش از 50 درصدی اعتبارات تخصیصی مواجه است و طبیعی است که شهروندان نسبت‌به چنین تصمیمی معترض باشند.»

جلالی‌زاده با بیان این‌که «دولت باید در تخصیص اعتبار برای ردیف‌هایی که فاقد کارآیی بودند، خودداری کند»، می‌گوید: «متاسفانه باتوجه به شرایطی که در انتخابات شاهد بودیم، دولت قادر به تصمیم‌گیری مستقل نیست و نمی‌تواند با درنظر گرفتن شرایط جامعه، از تخصیص اعتبارات ناضرور برای بخش‌های مختلف که فاقد کارایی هستند، خودداری کنند. امروز صداوسیما به‌عنوان یک رسانه انحصاری که در خدمت نگاهی خاص است، عملاً مخاطب چندانی ندارد. حال آن‌که شهروندان ازطریق شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌ها نیاز خود را برطرف می‌کنند.»

او همچنین با انتقاد به پیش‌بینی درآمد بسیار بالا از محل دریافت مالیات از شهروندان گفته است: «در شرایطی که کشور هنوز سخت درگیر شرایط کرونایی است و اقتصاد و بازار به این دلیل مضاعف، در رکورد به‌سر می‌برد، دولت نمی‌تواند از مردم مالیات سنگین طلب کند. چراکه مردم فاقد پشتوانه مالی بوده و تورم شدید همزمان با رکود اقتصاد و تولید، شهروندان را در تامین زندگی روزمره با چالش مواجه ساخته است.»

او می‌گوید: «انتظار این است که مجلس با شهامت در راستای منافع ملت، روند بررسی و تصویب لایحه بودجه را دنبال کند و با چکش‌کاری کلیات بودجه و حذف برخی ردیف‌های ناضرور در این سند دخل و خرج سالانه مملکت، تعادلی نسبی برقرار کند اما متاسفانه باید بگوییم که این اتفاق بسیار بعید است.»

23217

پست بعدی

هشدار نماینده اصفهان به مسئولان دولت: درباره آب اصفهان گفتار درمانی نکنید

د دسامبر 13 , 2021
ایسنا نوشت: نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به مشکل آب اصفهان گفت: به مسئولان دولتی تذکر می‌دهیم که مانند دولت های قبل به گفتار درمانی نپردازند. حجت الاسلام حسین‌ میرزایی ، با اشاره به مشکلات شهری و حوزه آب کلانشهر اصفهان عنوان کرد: زاینده رود یک رودخانه ملی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000