انقلاب 57، نیازمند بازبینی و بازنگری

انقلاب 57، نیازمند بازبینی و بازنگری

انقلابی که قرار بود دین و دنیای مردم ایران را آباد کند، اکنون با ناکامی ها و چالشهای اساسی مواجه است.

انبوهی از وعده های داده شده و چکهای نقد نشده بر روی دست حاکمان و مردم مانده است. آنان که مایلند در سالگرد انقلاب همچنان حماسه سرایی کنند و چشم بر روی این همه ضعف و عقب ماندگی و هزینه سازی برای جامعه و مردم ببندند، خود دانند. اما بسیاری از نخبگان و کارشناسان و روحانیان و عالمان علوم انسانی و اجتماعی و سیاسی و نیز انقلابیون با سابقه اکنون نگران و مغموم و افسرده اند و به هر عرصه ای که نگاه می کنند نابسامانی و ضعف و نآکارآمدی می بینند و بدتر از همه گوش شنوایی در میان حاکمان برای شنیدن نمی یابند.

آن کس که منکر بازنگری و تجدید نظر در یک انقلاب و حرکت سیاسی آرمانی اما خام و فاقد تجربه است که رهبرانش اغلب تصوری بسیط و عوامانه از سیاست و اقتصاد و اجتماع و فرهنگ داشتند و هیچ آمادگی برای تاسیس یک نظام سیاسی نداشتند و با پیروزی ای زودهنگام مواجه شدند، یا ناآگاه و متوهم است و یا شدیدا منتفع و بهره مند از سفره انقلاب.

انقلاب 57 که محصول بی تدبیری و حکمرانی سرکوبگرانه و غیر مردم سالارانه رژیم پهلوی و سرشار از وعده ها و شعارهای جذاب و دینی و مردم پسند بود، از آغاز تبدیل شدن به نظام، در حرکت تدریجی از آرمانها و شعارهایش فاصله گرفت و اکنون انواع و اقسام چالشها را برای خود و بحرانها را برای مردم برجای گذاشته است اما با این حال همچنان فرصت و راه اصلاح برای آن باز است و می تواند با بازنگری و بازخوانی گذشته با اتکای به خرد جمعی راهی جدید بگشاید و ایران را در مسیر پیشرفت مادی و معنوی قرار دهد.

پست بعدی

گلایه‌های بازیگر «زخم کاری»/ کاش قبل از بزرگداشت، فکری برای حقوق بازنشستگی‌مان می‌کردند!

چ فوریه 2 , 2022
ایسنا نوشت: کاظم هژیرآزاد، هنرمند باسابقه تئاتر قرار است در افتتاحیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر تجلیل شود. هژیرآزاد در آستانه مراسم بزرگداشتش که فردا، پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه برگزار می‌شود، در گفتگویی از دغدغه‌های معیشتی هنرمندان تئاتر می‌گوید و از سال‌هایی که پشت‌سر گذاشته و آرزو می‌کند کرونا از جهان […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000