«قلعه‌گردی» رییس جمهور در اولین ساعت سفر به لرستان

«قلعه‌گردی» رییس جمهور در اولین ساعت سفر به لرستان

مهر نوشت: حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان از بنای تاریخی قلعه فلک الافلاک بازدید کرد.

در جریان یازدهمین سفر استانی رئیس جمهور به استان لرستان، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح جمعه نوزدهم آذرماه از قلعه باستانی «فلک الافلاک» بازدید کرد.

حجت الاسلام رئیسی در جریان این بازدید از تأمین اعتبارات لازم برای مرمت و اجرای طرح استحکام بخشی بنای تاریخی قلعه فلک الافلاک خبر داد.

قلعه باستانی «فلک الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طی سال‌های گذشته همواره موضوع ثبت جهانی فلک الافلاک به‌عنوان شاهکار معماری جهان مطرح بوده است تا این اثر تاریخی در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گیرد ولی به‌رغم گذشت سال‌ها با فراهم نشدن زمینه ثبت جهانی، فلک الافلاک در فهرست موقت خاک می‌خورد.

به نظر می‌رسد موارد مختلفی در عدم ثبت جهانی قلعه تاریخی فلک الافلاک مؤثر باشد، عواملی که شاید تنها بخشی از آن به عدم آزادسازی حریم این بنای تاریخ بازگردد و عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند روند ثبت جهانی این اثر تاریخی را تحت تأثیر قرار دهد.

23231

پست بعدی

توصیه کوهکن به تیم مذاکره وین: به قیمت دلار توجه نکنید، وقت‌کشی برای ما فرصت است

ج دسامبر 10 , 2021
ایسنا نوشت: یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همزمان با مذاکرات، عوامل آمریکا سعی می کنند، فشار به ایران بیشتر شود، گفت: افزایش قیمت ارز بی ارتباط به این مساله نیست، ولی تیم مذاکره کننده نباید توجهی به این مسائل داشته باشد و بر خواسته های […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000