جایگاه مدارس در ایجاد جوامع مقاوم در برابر بلایا

جایگاه مدارس در ایجاد جوامع مقاوم در برابر بلایا

یک متخصص سلامت در بلایا و فوریت‌ها، بر توسعه راهبردهایی که مدارس را در فرهنگ سازی پیشگیری از بلایا و افزایش آگاهی عمومی حمایت می‌کند، تاکید کرد.

زهرا اسکندری، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: برنامه ریزی برای ارزیابی مخاطرات تهدید کننده مدارس و انجام اقدامات مؤثر برای تاب آوری آنها ضروری است. بلایا در هر زمان و مکانی ممکن است رخ بدهد و به روش‌های مختلفی برجنبه‌های فیزیکی، روانی و اجتماعی زندگی ما تأثیر می‌گذارند.

وی افزود: تأثیر بلایا بر کودکان به مراتب بیشتر از سایر افراد جامعه است. کودکان روزانه تقریباً یک سوم از وقت خود را برای یادگیری در مدارس می‌گذرانند. مدارس مکان مناسبی برای انتقال مؤثر اطلاعات، دانش و مهارت‌ها به جامعه هستند و می‌توانند فرصت‌هایی را برای کمک به کودکان برای توسعه دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای ایمن نگه داشتن خود در شرایط بلایا فراهم کنند. بنابراین، توسعه راهبردهایی که مدارس را در فرهنگ سازی پیشگیری از بلایا و افزایش آگاهی عمومی حمایت می‌کند، حائز اهمیت است.

اسکندری ادامه داد: بهترین و مناسب‌ترین جامعه هدف برای تغییر و تحول در سبک آموزش‌ها و نگرش‌ها نسبت به مسائل ایمنی، کودکان و دانش آموزان هستند. مسلماً آموزش و ایجاد آمادگی در دانش آموزان تأثیر شگرفی در آینده ایمنی هر جامعه‌ای خواهد داشت، نقش کودکان در ایجاد تاب‌آوری جامعه و ایجاد آگاهی عمومی در مورد بلایا بسیار مؤثر است چرا که کودکان درس‌هایی که در مدرسه می‌آموزند به صورت پایدار در ذهن خود نگه می‌دارند و به خانواده خود نیز منتقل می‌کنند.

وی افزود: بهترین راه‌ها برای آماده‌سازی کودکان برای مقابله با حوادث و بلایا از طریق معلمان است. کودکان به ویژه آنهایی که دارای ناتوانی جسمی و ذهنی هستند در صورت وقوع حوادث و بلایا بیشتر نسبت به دیگران در برابر تأثیرات شدید جسمی و روانی آسیب پذیرند که حمایت از این گروه آسیب پذیر در مدارس باید مورد توجه جدی سیاست گذران و مسئولین قرار گیرد.

این متخصص سلامت در بلایا و فوریت‌ها تاکید کرد: برنامه ریزی برای اجرای مستمر برنامه‌های آمادگی در برابر بلایا و کاهش خطر به عنوان بخشی از آموزش در برنامه درسی مدرسه، به افزایش درک کودکان، معلمان و اعضای خانواده‌شان در مورد خطرات احتمالی در محیط اطراف شأن کمک زیادی می‌کند. مفهوم مدیریت بلایا باید از سنین پایین آموزش داده شود تا درک درستی از مفاهیم آموزش ایمنی ایجاد شود.

وی افزود: ایمنی سازه‌ای و غیره سازه‌ای فضاهای آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بررسی و تحلیل شرایط موجود و چاره جویی برای پیشگیری از بحران و افزایش ایمنی مدارس باید مورد توجه جدی مسئولین قرار بگیرد. مدارسی که مدیریت جامع ایمنی را اجرا می‌کنند و علاوه بر آن دارای سیستم ارزیابی ایمنی هستند و از اجرای مدیریت بلایا در مدارس حمایت می‌کند، قادر به افزایش تاب آوری مدارس و کاهش مؤثر احتمال بروز آسیب، مرگ و خسارت مالی در زمان وقوع بلایا خواهند بود.

اسکندری گفت: مدرسه مکانی آسیب پذیر در برابر خطرات و بلایا هستند، اگر کودکان در خصوص تمرین‌های تخلیه آموزش ندیده باشند به راحتی دچار وحشت می‌شوند و مدیریت آنها در مواقع اضطراری یا بحران دشوار است و در معرض خطر مرگ و میر و یا جراحات قرار می‌گیرند. از طرفی کودکان مهارت کمتری برای انجام اقدامات فوری لازم برای مقابله با آتش سوزی و اطفای حریق دارند. برنامه ریزی برای آموزش در این موراد باید بطور مستمر انجام شده و مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

وی افزود: شروع ایجاد آمادگی در برابر بلایا از مدارس و ایجاد مکانیسم‌های تاب‌آوری که می‌تواند ایمنی مدارس را تقویت کند، برای ایجاد جوامع مقاوم در برابر بلایا و تضمین محیط امن برای آموزش کودکان ضروری است. مدارس می‌توانند به تحقق، تضمین و محافظت از کودکان در حوادث و بلایا کمک کنند.

به گفته این متخصص سلامت در بلایا و فوریت‌ها، تشویق مدارس به ترویج و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های کاهش خطر و توسعه استراتژی‌هایی برای اجرای ارزیابی‌های ریسک به صورت محلی در مدارس می‌تواند می‌تواند تأثیر مخاطرات را به حداقل برساند. بنابراین، ارزیابی منظم مدارس از نظر ایمنی در صورتی محقق خواهد شد که همه سازما ن های همکار و ذی نفعان برای ایجاد تغییرات و فعالیت‌های نوآورانه در محیط مدرسه مشارکت داشته باشند.

وی در پایان افزود: مدارس می‌توانند مکان‌های امنی به عنوان سرپناه‌ها و اقامتگاه‌های مناسب برای پناه دادن به بازماندگان بلایا باشند، در این شرایط مدارس مقاوم در برابر بلایا می‌تواند آمادگی جامعه را برای پاسخگویی مناسب افزایش دهند.

کد خبر 5364097

پست بعدی

روزنامه جمهوری اسلامی: صداوسیما به سبک دوره قاجار خبررسانی می کند

س نوامبر 30 , 2021
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:به روزنامه‌های اواخر دوران قاجاریه اگر نگاهی بیندازید خواهید دید مطالب آنها در گشت و گذار و خورد و خوراک شاهان خلاصه می‌شد. "قبله عالم، دو ساعت مانده به ظهر سوار بر مرکب سلطنتی عازم گلاب‌دره شدند. بین راه، در دزاشیب نزول اجلال فرمودند و بعد از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000