ناصر آویژه: نمی‌توان به امید واتساپ و اینستاگرام بود

ناصر آویژه: نمی‌توان به امید واتساپ و اینستاگرام بود

ایسنا نوشت: ناصر آویژه کارگردان تئاتر از دشواری‌های جذب تماشاگر در دوران دشوار کرونا می‌گوید.

ناصر آویژه که این روزها نمایش «شب طولانی یلدا» را روی صحنه می‌برد، تاکید می‌کند که باید برای جذب مخاطب تئاتر، شیوه‌های خلاقانه‌ای به کار گرفت و نمی‌توان به امید واتساپ و اینستاگرام بود.

آویژه که نمایش «شب طولانی یلدا» را پیش از این در سال ۸۳ برای اولین بار اجرا کرده است، یادآوری می‌کند: آن زمان این نمایش در جشنواره تئاتر بانو و بعد از آن هم جشنواره دفاع مقدس اجرا کردم که در هر دو جشنواره موفقیت‌هایی به دست آورد. از آنجاکه کاری کم‌پرسوناژ بود، به پیشنهاد مدیریت تماشاخانه سنگلج قرار شد این نمایش را برای اجرا در هفته دفاع مقدس آماده کنیم. درواقع این اجرا یک بازتولید است و سعی کردیم فضای کار بسیار با اجرای اولیه آن متفاوت باشد.

آویژه با اشاره به تفاوت تماشاگران این نسل با تماشاگران ۱۷ سل پیش می‌گوید: برایم جالب بود که بعد از ۱۷ سال، تماشاگران امروز چگونه می‌توانند با این نمایش ارتباط برقرار کنند و خوشبختانه در این چند اجرا تماشاگران ارتباط خوبی با کار برقرار کرده‌اند. فکر می‌کنم رمز این ماجرا در قصه‌گویی این نمایش باشد. ما تلاش کردیم قصه ساده‌ای را خیلی صادقانه با تماشاگران در میان بگذاریم، قصه‌ای درباره روابط انسان‌ها در دل جنگ.

او در ادامه درباره دشواری‌های اجرای تئاتر در دوران کرونا توضیح می‌دهد: بسیار سخت است ولی با چنگ و دندان تلاش می‌کنیم از همه روابط‌مان کمک بگیریم. به عنوان نمونه یک مربی ورزشی آمد و بعد اعضای گروه خود را به تماشای نمایش دعوت کرد. این سختی به شکوفایی خلاقیت‌مان کمک می کند و در نهایت کمکی است برای تئاتر چراکه ناچاریم در این وضعیت تماشاگران تازه‌ای را جذب کنیم و این به تنوع مخاطبان تئاتر کمک می‌کند.

او اضافه می‌کند: تماشاگر تئاتر از دست رفته و حضور در سالن نمایش برایش سخت است. البته خوشبختانه در این چند اجرا هیچ شبی کمتر از ۵۰، ۶۰ تماشاگر نداشته‌ایم. تلاش می‌کنیم برای هر اجرا مخاطبان ویژه‌ای هم داشته باشیم.

آویژه با ابراز تاسف از ضعف تبلیغات تئاتر اضافه می‌کند: باید ریسک کرد چون تئاتر در هر حال مهجور است ولی باید بتوانیم مخاطب را به شکل درستی جذب کنیم. بدون بیلبورد و تبلیغ شهری، جذب تماشاگر نیازمند راه‌های خلاقانه‌تری است. برای من مهم نیست که با این شیوه از نظر مالی، ضرر می‌کنیم، مهم این است که تماشاگران تازه‌ای به تئاتر اضافه می‌شوند و این در واقع، کمک به فرهنگ و تربیت تماشاگر تئاتر است. با این نگاه، وظیفه کسانی که کار کودک می‌کنند، سنگین‌تر هم هست چون در حین انتقال محتوا، تماشاگران نسل بعدی را پرورش می‌دهند و آداب تئاتر دیدن را به آنان می‌آموزند.

ناصر آویژه در پایان می‌گوید: همیشه گفته‌ام ما زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم. اگر به کارمندان بخش‌های مختلف این وزارتخانه و خانواده‌هایشان، بلیت تخفیف‌دار بدهیم، دست کم ۲ تا ۳ هزار تماشاگر به سالن‌ها جذب خواهند شد. کافی است قسمت رفاهی این وزارتخانه این موضوع را مورد توجه قرار بدهد اما وقتی وزارت ارشاد بی‌توجهی می‌کند، چگونه می‌توان از وزارت نفت یا نیرو توقع همکاری داشته باشیم، هرچند تجربه نشان داده آنها بیشتر همراهی می‌کنند.

پست بعدی

کره‌جنوبی با فیلمی اکشن به اسکار می‌رود

چ اکتبر 6 , 2021
مهر نوشت: کره جنوبی با فیلم «فرار از موگادیشو» وارد رقابت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی ۲۰۲۲ شد. درام اکشن «فرار از موگادیشو» ساخته ریو سئونگ-وان به عنوان نماینده کره جنوبی برای شرکت در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نود و چهارم معرفی شد. این فیلم برمبنای ماجرایی واقعی بین دیپلمات‌های […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000