محمدمهدی اسماعیلی: اصل انقلاب ما امری فرهنگی بود

محمدمهدی اسماعیلی: اصل انقلاب ما امری فرهنگی بود

محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از نقش مهم فرهنگ در تقابل تمدنی گفت و پشتیبانی از مجاهدان این عرصه را وظیفه خود برشمرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی که امروز (سه‌شنبه ۲ شهریور) برگزار شد، محمدمهدی اسماعیلی در شروع صحبت‌هایش با اشاره به جلسات روزهای اخیر مجلس شورای اسلامی گفت: «مدعیان مردم‌سالاری ببینند که خمینی کبیر و خامنه‌ای عزیز چه شرایط آرمانی را برای جمهوری اسلامی پدید آورده‌اند که موافقین و مخالفین ناصحانه، مشفقانه روبه‌روی هم نشسته و گفتگو می‌کنند.»

او در ادامه درباره روزهای اخیر که نامش به عنوان وزیر پیشنهادی مطرح شده است، گفت: «در این چند روزی که بحث وزارت پیش آمد و گزینه پیشنهادی بودم بسیاری از بزرگان اهل اندیشه و تفکر به من لطف کردند که از آن‌ها تشکر می‌کنم. دوستانی هم پیشنهادها و انتقادهایی داشتند که همه را می‌شنویم و به همه آن‌ها احترام می‌گذاریم.»

تعریف فرهنگ ادامه صحبت‌های اسماعیلی بود:‌ «فرهنگ مقوله‌ای با تعاریف متعدد است اما آنچه به دل ما می‌نشیند تمثیل رهبری از فرهنگ است که فرمودند فرهنگ مثل هوا است. فرهنگ فضای تنفسی جامعه است که وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه با نشاط و پویا است اما وجود آلودگی در هوا بسیار خاموش و بی‌سر و صدا کار خود را انجام می‌دهد. فرهنگ ریشه اصلی انقلاب است. اصل انقلاب ما امری فرهنگی بود. دفاع مقدس و دفاع از حرم هم امری فرهنگی بود. همه مجاهدت‌ها از عرصه فناوری تا سلامت همه ریشه‌شان در فرهنگ است. بنابراین امروز منبعث از تقابل فرهنگ‌ها، تقابل فرهنگ اصیل توحیدی برابر فرهنگ‌های غیر توحیدی، تقابل فرهنگ جهاد و ایثار و خدمت به مردم در برابر فرهنگ خودخواهی و دنیاخواری و فرهنگ انقلاب اسلامی در مقابل فرهنگ استکباری و لیبرال سرمایه‌داری و فرهنگ نشاط و امید در برابر فرهنگ الحاد و پوچ‌گرایی وجود دارد.»

اسماعیلی ادامه داد: «امروز جنگ اصلی در دنیا جنگ شناخت ها و تبلیغاتی و رسانه ای است. تمدن شیطانی با موسیقی، ادبیات و سینما تلاش می کند اراده و رفتار انسان‌ها را به نفع اهداف استعماری و سلطه خواهانه خود دستکاری کنند. همچنین به زور پول و تزویر و رسانه های جهنمی‌شان ملت‌ها را از فرهنگ و هویت خود خالی، منصرف و حتی منزجر کنند. پس این عرصه عرصه نبرد است. لذا شاعر، نویسنده، نوازنده، خواننده، فیلمساز، بازیگرو ناشر که با کمترین امکانات در مبارزه با تمدن تفصیل یافته دست و پنجه نرم کرده و ریش و گیس سفید می کنند،‌ برای من در حکم مجاهدان سخت انقلاب در این کارزار تمدنی هستند و حمایت و پشتیبانی از آنها وظیفه من است.»

چالش‌هایی که امروز در حوزه فرهنگ داریم

وزیر پینشهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چالش‌های حوزه فرهنگ گفت: «مشکلات معیشتی بخش عمده‌ای از اصحاب فرهنگ و هنر را به خود مشغول کرده است. شیوع کرونا ضربه‌های سختی را به فرهنگ و هنر و کسانی که در این عرصه امرار معاش می‌کنند، وارد کرده است. ما در اولین اقدام به رفع مشکل این عزیزان اقدام خواهیم کرد. رکورد اقتصادی باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است و می‌دانیم که با این اتفاق نخست محصولات فرهنگی از سبد خانوار حذف می‌شوند. ما در دولت سیزدهم برای آن چاره‌اندیشی کرده‌ام.»

او در ادامه به ماجرای تولید غیرقانونی محصولات فرهنگی با نقص حق مولف هم اشاره کرد:‌ «به محض اینکه کتاب خوبی به فروش می‌رسد، سریع نسخه غیرقانونی چاپ و به بازار داده می‌شود. این از جمله چیزهایی است که در دولت مردمی باید برایش تدبیر کنیم.»

اسماعیلی ادامه داد: «امروز گسترش فناوری بسیاری از موضوعات حوزه فرهنگ و وزارت ارشاد را تغییر داده باید برای این تدبیر کنیم. باید فناوری‌های نوین را به رسمیت بشناسیم و در ساختار وزارت‌خانه به آن‌ها وزن دهیم. وزارت ارشاد امروز ما وزارت‌خانه‌ای منفعل و کم اثر شده است. دوستان عزیز نماینده گله می‌کردند که وضعیت ادارات ارشاد ما باعث تأسف است. در اکثر شهرستان ادارات ارشاد با حداقل نیرو امکانات فعالیت می‌کنند. وزارت از حوزه سیاست‌گذاری خارج شده است که باید اصلاح شود.»

تمرکززدایی از دیگر صحبت‌های وزیر پیشنهادی بود: «امروز حوزه تولید آثار فرهنگی عمدتا در تهران متمرکز است. آیا مناطق مختلف ما استعداد ندارند آیا تاریخ فرهنگ کهنی ندارند. ایران رنگین‌کمانی از قومیت‌ها است. فرهنگ یعنی به رسمیت شناختن اقوام. ما در حوزه فرهنگ باید عرضه داشته باشیم این فضای تعالی را برای این کشور بزرگ و هفت هزار ساله فراهم کنیم. فرهنگ ما غنی است. ما در دولت مردمی تلاش خواهیم کرد همه این ظرفیت‌ها را به فعلیت برسانیم.»

او در ادامه گفت:‌ «در حوزه نظارت و محتوا نیازمند قدرتمندی بیشتری هستیم. من بیشترین سابقه را در نهادهای خارج از دولت داشتم. ۲۳ سال در عرصه فرهنگ کشور کار کرده‌ام. تجربه دارم در این حوزه. شورای فرهنگ عمومی ظرفیت بزرگی برای ماست. نماینده امام جامعه رئیس این شورا است. دستگاه‌های اجرایی در این شورا هستند. حتماً باید شورای فرهنگ عمومی ارتقا پیدا کند. در برخی استان‌ها دو سه سال است که شورا تشکیل نشده است. این را باید دید و برایش تدبیر کرد.»

بازطراحی آرایش رسانه‌ای کشور ادامه صحبت‌های اسماعیلی بود: «رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ رییس‌جمهور اشاره کردند که آرایش رسانه‌ای در کشور نیاز به تقویت دارد. ما باید از موضع پدافندی به موضع آفندی برویم و این شدنی است.»

نیاز تقویت اقتصاد فرهنگ، صادرات فرهنگی در ادامه صحبت‌های اسماعیلی آمد: «ایران عزیز آنقدر استعداد دارد که اگر در حوزه محصولات و صادرات فرهنگی به درستی سرمایه‌گذاری کنیم دیگر نیاز به صادرات نفت نداریم.»

واردات ۹۰ درصد کاغذ، جوهر، فیلم، زینک، دستگاه‌های تکثیر و انتشار کشور نکته‌ای بود که وزیر پیشنهادی اعلام کرد و با اشاره به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به این عرضه گفت: «اگر ما در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم کارهای بزرگی در حوزه نشر می‌توانیم انجام دهیم.»

اسماعیلی در پایان صحبت‌هایش اهالی فرهنگ را «مردمانی از قبیله باران»‌ خواند و اعلام کرد:‌ «نمایندگان عزیز مردم بزرگ ایران من در این جایگاه به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش خواهم کرد تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشوری برای آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه سازی انقلاب و نقشه راه فرهنگی کشور در صدربرنامه‌ریزی‌ها قرار دهم.

او سخنانش را با شعری از نادر ابراهیمی به پایان برد: «ما برای آنکه ایران گوهری تابان شود خون دلها خورده‌ایم.»

۵۸۵۸

پست بعدی

کمال حسین‌پور، نماینده ایرانشهر: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخبه انقلاب است

س آگوست 24 , 2021
کمال حسین‌پور، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت، از جمله موافقان وزیر پیشنهادی فرهنگ‌وارشاد اسلامی دولت سیزدهم، رسیدگی به وضعیت معاش هنرمندان با یاری صندوق اعتباری هنر و کاهش تصدی‌گری دولت را از مهم‌ترین برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی، معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلسه بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی، نامزد تصدی وزارت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000