هجوم کارگردانان دهه شصتی برای تسخیر تلویزیون!

5fe350db35ce5_5fe350db35ce8 اگرچه هنوز هم تلویزیون ایران با این انتقاد مواجه است که تنها برای سلایق خاصی سریال می‌سازد، اما باز هم همین که در میان سریال‌ها به نام‌هایی چون کیانوش عیاری، داود میرباقری، ابراهیم حاتمی‌کیا، بهروز افخمی، مجتبی راعی، هادی حجازی‌فر و سعید آقاخانی برخورد می‌کنیم، اتفاق جذابی است.

چندی پیش معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران از تولید ۱۳۲ اثر نمایشی برای تلویزیون گفت. آماری که در شرایطی که کرونا و دشواری‌های اقتصادی، تولید هر اثر نمایشی به‌خصوص سریال‌ها را تبدیل به سخت‌ترین کار دنیا کرده است، قابل توجه به نظر می‌رسد.

فارغ از کمیت قابل توجه این سریال‌ها، نکته مهم اما حضور نام‌هایی به مراتب بزرگ‌تر از نام‌های مرسوم تلویزیونی در میان سازندگان و عوامل این سریال‌هاست. کارگردان‌های بزرگی که یک زمانی، اغلب در دهه ۶۰ و حوالی ۷۰ جزو نام‌های امیدآفرین سینمای ایران محسوب می‌شدند و در حال حاضر نیز با اینکه بسیاری‌شان چند سالی بیکار بوده‌اند، اما جذابیت حضورشان را هنوز برای رسانه‌ها از دست نداده‌اند. به‌خصوص که اغلب در این سال‌ها، به جز موارد معدودی مانند کیانوش عیاری نزدیک به یک اردوگاه سیاسی خاص نفس کشیده و جزو منتقدان سیاست‌های فرهنگی سال‌های اخیر بوده‌اند و همین هم آثار جدیدشان را برای بسیاری از مخاطبان بااهمیت‌تر می‌کند.

از جشنواره به آنتن!

اگرچه هنوز هم تلویزیون ایران با این انتقاد مواجه است که تنها برای سلایق خاصی سریال می‌سازد و بخش اعظمی از دایره مخاطبان را در تمام این سال‌ها نادیده گرفته است، اما باز هم همین که در میان سریال‌هایی که در حال حاضر در مراحل مختلف تولید قرار دارند، به نام‌هایی چون کیانوش عیاری، داود میرباقری، ابراهیم حاتمی‌کیا، بهروز افخمی، مجتبی راعی، هادی حجازی‌فر، مسعود ده‌نمکی، جواد شمقدری، ابوالقاسم طالبی و سعید آقاخانی برخورد می‌کنیم، اتفاق جذابی است. نام‌هایی که چند سال پیش عادت داشتیم در جشنواره فیلم فجر بشنویم، نه در میان کارگردانانی که توانسته‌اند بعد از چند سال کم‌کاری و بیکاری کار جدیدشان را برای تلویزیون بسازند.

لشکر ۲۰ هزار نفره میرباقری

شاید مهم‌ترین و حداقل عظیم‌ترین سریال حال حاضر تلویزیون، سریال الف ویژه «سلمان فارسی» باشد که داود میرباقری در شاهرود آن را جلوی دوربین برده است. سریالی که داستانش در سه دوره تاریخی ایران باستان، بیزانس و رم دو بخش کودکی سلمان تا رحلت پیامبر(ص) و بازگشت سلمان به مدائن را روایت می‌کند.

«سلمان فارسی» سریال عظیمی است. سریالی با بیش از ۲۰هزار بازیگر که در کنار علیرضا شجاع‌نوری، چنگیز جلیلوند، فرهاد اصلانی، علی دهکردی، محمدرضا هدایتی و ده‌ها هنرپیشه شناخته‌شده دیگر جلوی دوربین خواهند رفت. این جدیدترین کار میرباقری که گفته می‌شود فیلمبرداری‌اش برای بیش از پنج سال برنامه‌ریزی شده است، برگ برنده تلویزیون است که حتی شنیده می‌شود سری دوم آن نیز ساخته خواهد شد.

روزهای آرام فیلمساز توقیفی

کیانوش عیاری و سریال «۸۷ متر» دیگر پروژه جذاب و حساس تلویزیون است که فیلمبرداری‌اش پس از توقف‌های فراوان، روزهای پایانی‌اش را می‌گذراند. سریالی درباره پرونده‌های قضائی مربوط به موضوع مستغلات و مسکن‌ که علی دهکردی، مهران رجبی، فریبا کامران، زنده‌یاد حسین محب‌اهری، شهین تسلیمی، دیبا زاهدی، سونیا سنجری، حسین سلیمانی، فریده سپاه منصور، محمد بحرانی و سعید پیردوست در آن بازی کرده‌اند. بعد از چند پروژه سینمایی جنجالی مانند خانه پدری و کاناپه انتظار می‌رود کیانوش عیاری با این سریال به آرامش رسیده و دور جدیدی از فعالیت‌هایش را آغاز کند.

بهروزخان سیل‌زده!

بهروز افخمی که این روزها در تلویزیون برنامه نقد سینما را دارد، سریال «رعد و برق» را نیز به طور همزمان پیش می‌برد. سریالی که قرار است گوشه‌ای از زحمات تلاشگران حادثه سیل و اتفاقات رخ‌داده را تصویر کند.

«رعد و برق» که بیش از ۷۰درصد فیلمبرداری را پشت سر گذاشته، سریال پُربازیگری است که گفته می‌شود در حال آماده‌سازی برای رمضان ۱۴۰۰ است. گفتنی است که بهروز افخمی در تلویزیون غریبه نیست و علاوه بر سریال «۱۲۵» که درباره آتش‌نشانان ساخته بود، یک چهره عمیقا تلویزیونی است که با سریال «کوچک جنگلی» فعالیت فیلمسازی خود را آغاز کرده است.

از اخراجی‌ها تا مجلس

مسعود ده‌نمکی و سریال «دادِستان» نیز از سریال‌هایی است که تلویزیون بی‌تردید تدارک زیادی برای روزهای پخش آن دیده و توقعات زیادی از آن دارد.

ده‌نمکی که هر چه از «اخراجی‌ها» دورتر شده، از اعتبار و اهمیتش در سینمای ایران کاسته شده، در سریال «دادستان» که دومین سریالش بعد از «دارا و ندار» است، به گفته تهیه‌کننده سریال به موضوع «عدالت‌خواهی، نفوذ و مفاسد اقتصادی» پرداخته است. سریالی پربازیگر، با حضور محمد کاسبی، سیدجواد هاشمی، هومن برق‌نورد، برزو ارجمند، علی سلیمانی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، رضا توکلی، نگار فروزنده، نیما شاهرخ‌شاهی، فریبا ترکاشوند و… که ده‌نمکی ادعا کرده به بحث نفوذی‌ها پرداخته و حتی در این راه سکانس حمله داعش به مجلس را بازسازی کرده است.

دهه شصتی‌های جنجالی

ابوالقاسم طالبی با سریال «طلاق» و جواد شمقدری با سریال «روزهای ابدی» دو کارگردان جنجالی اوایل دهه ۷۰ هستند که همواره به داشتن نگاه سیاسی به سینما شهره بوده‌اند. طالبی در سریال «طلاق» گفته می‌شود که سراغ موضوعاتی جنجالی و بحث‌انگیز رفته و از جمله به گفته قطب‌الدین صادقی وارد ماجرای اختلاس و اختلاس‌گران شده که البته در کارنامه ابوالقاسم طالبی اتفاق جدیدی نیست و او پیش‌تر در مجموعه «به کجا چنین شتابان» نیز به موضوع فساد اقتصادی پرداخته بود.

درباره «طلاق» که از حضور بازیگرانی چون قطب‌الدین صادقی، حمید گودرزی، پیام دهکردی، ناصر آقایی، بهار محمدپور، هدیه رضایی، نیلوفر کیارستمی و عسل غروی بهره برده، باید گفت که این سریال ابتدا «اژدهای هفت‌سر» نام داشت و در طول فیلمبرداری به «طلاق» تغییر نام داد که بعید نیست به دلیل پرهیز از حواشی باشد.

جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز در ماه‌های اخیر سرگرم ساخت سریال «روزهای ابدی» بوده. یکی از سریال‌های به اصطلاح استراتژیک تلویزیون که قبل از این «نفوذ» نام داشت.

«روزهای ابدی» که گفته شده در دی ماه روی آنتن خواهد رفت، به گفته محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده سریال در ۴۴ قسمت در سه فصل ساخته شده است. فصل اول سریال اتفاقات اواخر دی‌ماه ۱۳۵۷ تا سیزدهم آبان‌ماه ۱۳۵۸ را روایت می‌کند. اتفاقاتی که به تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان ختم می‌شود. فصل‌های بعدی هم به حوادث حین گروگانگیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی می‌پردازد. احمد نجفی، حمید گودرزی، رحیم نوروزی، علیرام نورایی، صالح میرزا آقایی، شهره لرستانی، جلیل فرجاد، یلدا افشاری‌نیا، شیوا بلوچی، جلال فاطمی و چند هنرپیشه خارجی در این سریال بازی کرده‌اند. سریالی که قرار است بعد از پایان پخشِ سریال «خانه امن» روی آنتن برود و احتمالا از کارهای جنجالی تلویزیون در زمستان امسال خواهد شد.

دیگر نام‌های مهم

اعلام نام ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان کارگردان سریال «موسی(ع)» اتفاق جذابی بود. مثل خبر ساخته‌شدن سریال شهید باکری توسط هادی حجازی‌فر که این نیز احتمالا سریال قابل تأملی خواهد بود.

سریال حضرت معصومه(س) به کارگردانی جواد افشار، «جشن سربرون» توسط مجتبی راعی، «سنجرخان» محمدحسین لطیفی، «کارآگاهان جوان» مهدی فخیم‌زاده و «دعوت نحس» علیرضا افخمی دیگر سریال‌های مهم تلویزیون هستند که به تدریج در ماه‌های آتی روی آنتن خواهند رفت.

در این زمینه نباید کمدی‌هایی مانند «نون.خ ۳» به کارگردانی سعید آقاخانی، «زیرخاکی ۲» به کارگردانی سعید سامان و «هشت‌آباد» به کارگردانی علی مسعودی را نادیده گرفت و البته زمزمه‌هایی که هنوز هم درباره تولید احتمالی «پایتخت ۷» شنیده می‌شود و در صورت وقوع این اتفاق، بی‌تردید مهم‌ترین سریال زمان پخشش خواهد بود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

«سرباز» به یاد سردار سلیمانی روی صحنه می‌رود

چ دسامبر 23 , 2020
مستند نمایش «سرباز» به نویسندگی و کارگردانی حسین پارسایی مبتنی بر سویه‌های زیستی و مقاومتی سردار سلیمانی در اولین سالگرد عروج آسمانی این قهرمان‌ ملی به صحنه می‌آید. مستند نمایش «سرباز» با همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مشارکت و همراهی مرکز هنرهای نمایشی و گروهی از هنرمندان تئاتر به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000