محمدمهدی اسماعیلی؛ از آستان قدس رضوی و قوه قضاییه تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمدمهدی اسماعیلی؛ از آستان قدس رضوی و قوه قضاییه تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمدمهدی اسماعیلی، نامزد تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم، پیش از این در آستان قدس رضوی، قوه قضاییه و سازمان صدا و سیما، فعالیت فرهنگی داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، اگر رای اعتماد مجلس را کسب کند، چهاردهمین نفری خواهد بود که بر این صندلی تکیه خواهد زد.

اسماعیلی که زاده ۱۳۵۴در کبوترآهنگ همدان است، نخستین‌بار در دولت احمدی‌نژاد و وزارت محمدحسین صفارهرندی، وارد مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی شده و در کارگروه تحول فرهنگی این وزارتخانه، عضویت داشته است.

او همچنین در دولت‌ نهم، به‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و رسانه و همچنین معاون فرهنگی‌اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، مشغول به کار بوده است.

مدیریت در سازمان صدا و سیما، از مهم‌ترین بخش‌های کارنامه فرهنگی اسماعیلی به شمار می‌آید. در معرفی‌نامه این وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم آمده است: «او از جمله مدیران تحول‌گرای راهبردی سازمان صداوسیما در جایگاه‌های مجری طرح نظام جامع ارزیابی تولیدات صداوسیما، مدیریت مرکز افکارسنجی سازمان، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانه سازمان صداوسیما به عنوان یک ساختار فرهنگی ‌اجتماعی پویا و نویدبخش تحول رادیو و تلویزیون بوده است.»

ولی شاید مهم‌ترین سابقه کاری اسماعیلی که شانس او را برای نامزدی وزارت فرهنگ و ارشادی اسلامی، بیش از گزینه‌های مطرح دیگر بالا برده است، فعالیت او در مجموعه آستان قدس رضوی و قوه قضاییه باشد. او در زمان تولیت حجت‌الاسلام رئیسی در آستان قدس رضوی، به‌عنوان مشاور فرهنگی و رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آن آستان، فعالیت داشته است. همچنین پس از انتخاب سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس قوۀ قضائیه، اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه و همچنین نماینده او در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشغول به کار بوده است.

در فرازهایی از متنی که به عنوان معرفی محمدمهدی اسماعیلی ارائه شده، در توضیح کارنامه فرهنگی او، همچنین آمده است:

– از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری، دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و همچنین مدیر گروه «جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی» دانشگاه تهران.

– از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسی باسابقه و از چهره‌های فرهنگی و علمی نخبه جبهه انقلاب که فعالیت‌های فرهنگی جدی خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چندین نشریه فرهنگی‌اجتماعی در دهه ۷۰ آغاز کرده است.

– معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان در دولت دهم که راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی در آن استان، سازماندهی و پیشتیبانی از اهالی فرهنگ، تشکل‌ها، مؤسسات و مراکز فرهنگی و هنری از جمله مهم‌ترین اقدامات او در دوره مسئولیتش در این سمت بوده است.

– تسلط بر منظومه فکری فرهنگی و سیاسی مقام معظم رهبری او را به چهره‌ای آشنا در هم‌اندیشی‌ها و همایش‌های فرهنگی جبهۀ انقلاب و همچنین در بین استادان دانشگاه‌های مختلف کشور تبدیل کرده است. به‌طوری که با طراحی و برگزاری بیش از ۷۰ دوره کارگاه‌های دانش‌افزایی برای استادان دانشگاه‌های مختلف کشور در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در طول این سال‌ها و در جمع‌های مختلف جوانان از جمله در اردوها، نشست‌ها و همایش‌های دانشگاه‌ها، با بیش از صدها مقالۀ علمی و سخنرانی‌های مختلف نقش بسزایی در تبیین مبانی گفتمان فرهنگی‌، فکری و سیاسی انقلاب اسلامی، حضرت امام ره و مقام معظم رهبری داشته است.

– معاونت پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و تولید بیش از ۳۰۰ اثر در حوزه تاریخ با کادرسازی و به‌کارگیری ظرفیت‌های اهالی پژوهش و قلم، راه‌اندازی همایش‌های چندگانه و اثرگذار مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی در حوزۀ کتاب و ادبیات، عضویت در هیئت مؤسس و شورای سیاست‌گذاری جایزه ادبی شهید اندرزگو، مشاور عالی مجمع ناشران انقلاب اسلامی و همچنین تألیف چندین اثر روایی‌تاریخی، پژوهشی و سیاسی و نگارش مقالات فکری، فرهنگی و سیاسی بسیاری، از دیگر فعالیت‌های دکتر محمدمهدی اسماعیلی در طول این سال‌ها بوده است.

– عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.

– معاون فرهنگی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری دولت نهم.

– معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

– مدیرمسئول فصلنامه جستارهای انقلاب اسلامی.

– سردبیر نشریه برداشت اول مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری.

از تالیفات محمدمهدی اسماعیلی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کتاب «اندیشه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» منتشرشده توسط دفتر مقام معظم رهبری.

– کتاب «اگر پهلوی ادامه می‌یافت».

– کتاب «رجال ایرانی قرن چهاردهم».

– کتاب «جنگ جهانی علیه سوریه».

۵۷۵۷

پست بعدی

مشاور لاریجانی و قالیباف راهی کابینه رئیسی می شود؟ /وزیر دولت احمدی نژاد به پاستور برمی گردد +سوابق ۴ وزیر سیاسی در کابینه پیشنهادی

چ آگوست 11 , 2021
ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی وزرای پیشنهادی خود را معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در روزی که چشم ها به مجلس خیره شد و منتظر اعلام اسامی وزرای پیشنهادی رئیس جمهور بودند، رئیسی در نامه ای‌ به پارلمان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب را به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000