چاهی که اداره‌کل هنرهای نمایشی برای تماشاخانه‌های خصوصی کَنده است

چاهی که اداره‌کل هنرهای نمایشی برای تماشاخانه‌های خصوصی کَنده است

این بار مانند ۱۶ ماه گذشته، از زمان اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، داستان این نیست که چرا اهالی تئاتر نمی‌توانند روی صحنه بروند. ماجرا پیچیده‌تر از پیش است و مدیرکل هنرهای نمایشی به گونه‌ای عمل کرده است که هم «راه دَر رو»یی برای خود باز بگذارد و هم «چاه»ی پیش پای تماشاخانه‌داران خصوصی بِکَنَد که اگر هم با سر در آن فرو رفتند نتوانند اداره‌کل هنرهای نمایشی و متولیانش را با خود به قعر آن بِکِشَند.

نرگس کیانی: این بار مانند ۱۶ ماه گذشته، از زمان اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، داستان این نیست که چرا اهالی تئاتر نمی‌توانند روی صحنه بروند و ماجرا پیچیده‌تر از پیش است. آن‌چه اکنون مطرح شده، این است که سازمان سینمایی علی‌رغم قرار گرفتن مجدد شهر تهران در شرایط قرمز کرونا اعلام کرد که باز یا بسته بودن سالن‌های سینما را بر عهده سینماداران گذاشته است و آن‌ها اگر گمان می‌کنند می‌توانند شیوه‌نامه‌های بهداشتی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را رعایت کنند مجاز به بازگشایی سالن‌های‌شان هستند و این در حالی بود که اداره‌کل هنرهای نمایشی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۴۰۰ از تعطیلی دو هفته‌ای سالن‌های تئاتر خبر داد.

دو هفته‌ای که اگرچه یک هفته آن گذشته است اما در آغاز هفته دوم و از روز دوشنبه ۲۱ تیر شاهد بازگشایی و ادامه کار تماشاخانه‌های خصوصی از جمله پردیس تئاتر شهرزاد، تماشاخانه نوفل‌لوشاتو و سالن مشایخی خواهیم بود؛ تماشاخانه‌هایی که پیش‌فروش نمایش‌های حاضر بر صحنه‌شان آغاز شده است. می‌دانیم که آغاز پیش‌فروش بلیت در سایت‌ها به مجوز مستقیم رئیس شورای نظارت و ارزشیابی وابسته است، ولی عجیب این‌که اداره‌کل هنرهای نمایشی، اعلام نمی‌کند که چنین دستوری را صادر کرده و موضعی شفاف در پیش نمی‌گیرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی به گونه‌ای عمل کرده است که هم راه دَر رویی برای خود باز بگذارد و هم چاهی پیش پای تماشاخانه‌داران خصوصی بِکَنَد که اگر هم با سر در آن فرو رفتند، نتوانند اداره‌کل هنرهای نمایشی هم را با خود به قعر آن بِکِشَند

در این میان می‌توان حدس و گمان‌هایی زد؛ مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام نمی‌کند که از رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نهاد تحت نظرش خواسته است مجوز آغاز پیش‌فروش بلیت را صادر کند چون نمی‌خواهد بگوید از تصمیم ۱۲ تیر خود عقب نشسته است و شهامت اعتراف ندارد؟ اعلام نمی‌کند چون نمی‌داند واکنش ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا چیست و آیا مورد عتاب و خطاب قرار می‌گیرد یا خیر؟ یا با این اعلام نکردن، به وقت خطر می‌تواند همه چیز را غیرقانونی و خود را مبری نشان دهد و بگوید سایت تیوال و تماشاخانه‌های خصوصی بی‌کسب اجازه اقدام به آغاز پیش فروش بلیت و شروع به کار کرده‌اند و از این طریق توپ را در زمین آن‌ها بیندازد و اگر آن‌ها به دلیل آن‌چه عدم رعایت قوانین یا تخلف از دستور مقام بالادستی خوانده می‌شود توبیخ شدند خود را مبری کند؟ اعلام نمی‌کند چون این گونه هم «راه در رو»یی برای خود باز می‌گذارد و هم چاهی پیش پای تماشاخانه‌داران خصوصی و سایت تیوال می‌کَنَد که اگر هم با سر در آن فرو رفتند اداره‌کل هنرهای نمایشی و متولیانش را با خود به قعر آن نَکِشَند؟

آن‌چه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگویی است با سه تن از مدیران تماشاخانه‌های خصوصی (به ترتیب حروف الفبا) شاهین چگینی، مدیر تماشاخانه مشایخی، محمد دشتگلی، مدیر پردیس تئاتر شهرزاد و داوود نامور، مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو در همین خصوص. لازم به ذکر است که محمد عمروآبادی،مدیرعامل سایت تیوال پاسخگوی تماس تلفنی و پیامک ارسال شده برای او، نبود.

چرا قادر آشنا اعلام نمی‌کند که تصمیمش عوض شده است؟!

شاهین چگینی در پاسخ به این سوال با اشاره به این که «ایشان هنوز نتوانسته‌اند به مفهوم و ادبیات مشترکی که اهالی سینما به کار بردند و در پی آن سالن‌های سینما را باز نگه داشتند، برسند و در خصوص آن اطلاع‌رسانی کنند» ادامه می‌دهد: «در نتیجه بسیار محافظه‌کارانه عمل می‌کنند تا همان‌طور که اشاره کردید اگر فرداروزی هم مشکلی پیش آمد، به علت عملکرد سالن‌ها باشد و کسی به سراغ ایشان نرود.»

محمد دشتگلی ضمن ارائه این توضیح که «ما کارمان را از روز دوشنبه ۲۰ تیرماه آغاز خواهیم کرد»، می‌افزاید: «هم ما و هم چند تماشاخانه دیگر به این واسطه که بازگشایی سالن‌های سینمایی به عهده سینماداران گذاشته شده است و به تبعیت از این اتفاق، پیش‌فروش بلیت نمایش‌هایمان را آغاز کرده‌ایم چرا که معتقدیم معاونت هنری و سازمان سینمایی باید به تعاملی می‌رسیدند و نمی‌توان یک بام و دو هوا عمل کرد. تا این لحظه نیز واکنشی از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی یا ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ندیده‌ایم که اعلام کنند اجازه انجام این کار را نداریم و نباید چنین کنیم.»

چاهی که اداره‌کل هنرهای نمایشی برای تماشاخانه‌های خصوصی کنده است
محمد دشتگلی: نمی‌توان یک بام و دو هوا عمل کرد و سینما را باز کرد و تئاتر را بست

او ادامه می‌دهد: «من نمی‌دانم چرا هیچ‌کس روشن و شفاف و واضح اعلام نمی‌کند که توافقی صورت گرفته و بازگشایی سالن‌های خصوصی و آغاز پیش‌فروش بلیت نمایش‌هایشان در سایت‌ها، براساس چراغ سبز اداره‌کل هنرهای نمایشی انجام شده است. طبیعتا بهتر است اعلام عمومی شود که همان‌طور که سازمان سینمایی تصمیم گرفت بازگشایی یا عدم بازگشایی را بر عهده سینماداران بگذارد، معاونت هنری و اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز به چنین تصمیمی رسیده‌اند.»

باز بودن سایت‌های فروش با مجوز اداره کل هنرهای نمایشی است یا بی‌اطلاعِ آن؟!

چگینی در خصوص بحث باز شدن سایت‌های پیش‌فروش بلیت نمایش‌ها می‌گوید: «نباید فراموش کنیم که این سایت‌ها، شرکتی خصوصی هستند و نهاد صادرکننده مجوز برای آن، اداره‌کل هنرهای نمایشی نیست که بخواهند فروش بلیت را به دستور مدیرکلِ آن ببندند یا باز کنند و اگر هم تا به حال این کار را می‌کرده‌اند، به خاطر تعاملی بوده است که با این اداره‌کل داشته وگرنه مختار هستند براساس قوانین داخلی‌، فروش بلیت نمایشی را آغاز یا متوقف کند.»

او ادامه می‌دهد: «من در این مورد با وحید فخرموسوی، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز صحبت کردم و از ایشان پرسیدم براساس چه حسابی از سایت‌ها می‌خواهید فروش بلیت یک نمایش را ببندند یا باز کنند و آیا جزو زیرمجموعه شما یا صدور و تمدید مجوزش در گرو موافقت شماست؟ که ایشان خودشان هم اعلام کردند این مجموعه‌ها جزئی از بخش خصوصی هستند و براساس قانون می‌توانند به فروش بلیت رویدادها بپردازند و این‌که تا پیش از این ترجیح می‌داده‌اند با اداره‌کل هنرهای نمایشی همکاری و همراهی کنتد، صرفا براساس تعاملی دوسویه بوده است. مبنای سایت‌های فروش بلیت، همان مجوزهایی است که پیش از این از سوی شورای نظارت و ارزشیابی برای روی صحنه رفتن نمایش‌ها صادر شده است و در واقع این بار برخلاف گذشته، برای آغاز پیش‌فروش بلیت نمایش‌ها روی سایت‌ها، به همان مجوز اتکا کرده و منتظر تماس تلفنی مسئول دفتر شورای نظارت برای صدور دستور بازگشایی صفحه فروش بلیت نمانده‌اند.»

چاهی که اداره‌کل هنرهای نمایشی برای تماشاخانه‌های خصوصی کنده است
شاهین چگینی: مدیرکل هنرهای نمایشی بسیار محافظه‌کارانه عمل می‌کنند

چگینی توضیح می‌دهد: «سوالی که اکنون باید مطرح شود این است که چرا آقای آشنا تاثیر تماشاخانه‌داران خصوصی در بازگشایی سالن‌ها را نمی‌پذیرد و آیا می‌خواهد منکر آن شود و پشت آن‌ها را خالی کند؟ خالی‌کردنی که امر تازه‌ای هم نیست و نشان مهم آن این که سالن‌های دولتی شروع به کار نکرده‌اند و دست کم ظاهر قضیه این است که آن‌ها را نگه داشته‌اند و ما را جلو انداخته‌اند که برخورد ابدا جالبی با سالن‌های خصوصی و سالن‌داران‌شان نیست.»

دشتگلی اما در خصوص بازگشایی سایت‌های فروش بلیت، نظر دیگری دارد و می‌گوید: «این سایت‌ها، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند بدون اجازه اداره‌کل هنرهای نمایشی اقدام به آغاز پیش‌فروش یا فروش بلیت کند و این نکته‌ای نیست که بر کسی پوشیده باشد و قطعا از این اداره‌کل مجوز گرفته و رایزنی‌هایی کرده است. من هم این استدلال را شنیده‌ام که چون سایت‌ها خصوصی هستند، پس می‌توانند صرفا با اتکا به مجوز شورای نظارت و ارزشیابی برای آغاز به کار نمایش‌ها، شروع به فروش بلیت کنند و نیازی به گرفتن دستورِ دوباره برای شروع پیش‌فروش ندارند اما همه‌مان می‌دانیم که این گونه نیست و قطعا اداره‌کل هنرهای نمایشی برای آغاز پیش فروش به آن اجازه داده است.»

داوود نامور نیز با بیان این‌که هیچ‌گونه اطلاعی از نوع رابطه سایت‌های فروش بلیت و اداره‌کل هنرهای نمایشی ندارد و نمی‌خواهد در این خصوص نظر بدهد که آیا آن‌چه رخ داده است را می‌توان «راه دَر رو»یی برای اداره‌کل هنرهای نمایشی و «چاه»ی برای تماشاخانه‌داران خصوصی دانست می‌گوید: «صرفا می‌توانم اعلام کنم که تماشاخانه نوفل‌لوشاتو از دوشنبه ۲۰ تیر آغاز به کار خواهد کرد.»

چاهی که اداره‌کل هنرهای نمایشی برای تماشاخانه‌های خصوصی کنده است
داوود نامور: تماشاخانه‌مان را از دوشنبه ۲۱ تیر باز می‌کنیم

این مطالب را هم بخوانید:

◾️ بلایی خطرناک‌تر از کرونا که به‌جان تئاتری‌ها افتاده است

◾️«تلویزیون تئاتر ایران»، جایی برای یومیه‌نگاری اداره‌کل هنرهای نمایشی!

◾️مدیرکل هنرهای نمایشی: نمی‌دانم سه چهارم بودجه تئاتر کشور کجاست

۵۷۲۵۹

پست بعدی

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس کلید خورد

ش جولای 10 , 2021
فارس نوشت: عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در مجلس کلید خورد. مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000