درسهایی از قرآن برای مسئولین آینده کشور درباره خطای بزرگ ظریف

60a63555f0e0a_2021-05-20_14-39 یکی از عبرت های انتشار فایل صوتی ظریف به خصوص مسئولان آینده و جوان کشور این بود که از خطاهای بزرگ و نابخشودنی برای یک مسئول جمهوری اسلامی این می تواند باشد که دشمن را "محرم اسرار" خود بداند.

هم رازی "محمد جواد ظریف" و "جان کری" بنابر آنچه که حتی در کنگره آمریکا مورد تایید قرار گرفت و انتقادات بی پایانی را متوجه وزیر خارجه وقت آمریکا کرد، اگر بیشتر از تحلیل های ناصواب او درباره تحولات منطقه و بی انصافی و ظلم در حق سردار حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم و تکرار ادعاهای امریکایی ها درباره نیروی قدس مضر نباشد حتما به همان اندازه خسرانی جبران ناپذیر برای منافع ملی و امنیت کشور است.

قرآن کریم در آیه شریفه ۱۱۸ سوره مبارکه آل عمران می فرماید:"یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِکُمْ …؛ای اهل ایمان، از غیر همدینان خود دوست صمیمی همراز نگیرید …"
بطانه در اصل به معنای لباس زیرین است اما معنای مستفاد در این آیه شریفه "همرازی" و "محرم اسرار" است.
بلافاصله این آیه شریفه در تعلیل اینکه چرا نباید اجانب و دشمنان را محرم اسرار تلقی کرد چند علت صریح را بیان می فرماید؛
۱- "لَا یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا چه آنکه آنها از خلل و فساد در کار شما ذرّه‌ای کوتاهی نکنند،" خبل و خبال در این آیه شریفه به معناى فساد است. یعنی دشمن و اجنبی را همراز خود نکنید چرا که از فساد در کار شما کوتاهی نخواهد کرد.
۲-"وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ؛ آنها می خواهند شما در سختی و مشقت باشید" بر اساس تفسیر نور اگر به واژه‌ى «وَدَّ» در قرآن بنگریم، آرزوهاى دشمنان را درباره خود در مى‌یابیم.
۳- "قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ؛ اگر چه بغض و دشمنی خود را نسبت به شما بر زبان می آورند اما آنچه در دل دارند بیش از آن است.
خداوند متعال در ادامه در آیه شریفه ۱۱۹ نفاق دشمنان را عیان تر بیان می فرماید:"هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا یُحِبُّونَکُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْکِتَابِ کُلِّهِ وَإِذَا لَقُوکُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیْکُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَیْظِ؛آگاه باشید، چنانچه شما آنها را دوست می‌دارید آنان شما را دوست نمی‌دارند، و شما به همه کتب آسمانی ایمان دارید، و آنها در مجامع شما اظهار ایمان کرده و چون تنها شوند از شدت کینه بر شما سر انگشت خشم به دندان گیرند."
در واقع درس اول دیپلماسی را خداوند در این آیه به زیبایی بیان نموده که گمان نبرید محبّت شما، دشمنان کینه‌توز را نسبت به شما مهربان مى‌کند! انهایی که در دیپلماسی صرفا به نرم خویی و خنده های دیپلماتیک بسنده می کنند باید بدانند دشمن شاید در حضور شما لبخند بزند اما چون تنها شوند از شدت غیظ و عصبانیتی که نسبت به شما دارند انامل و سرانگشتان خود را به دندان می گزند.
خاتمه این آیه شریفه مبنای همان شعار ماندگار انقلاب اسلامی و یادگار جاودان آیت الله شهید دکتر بهشتی( رحمه الله علیه) است که فرمود:" به آمریکا بگویید از ما عصبانی باش و از عصبانیت خود بمیر." قرآن کریم می فرماید:"قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ؛ بگو: با این عصبانیت و خشم بمیرید، همانا خدا از درون دلها آگاه است." در تفسیر نور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی از "عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ" در انتهای آیه دو نکته استنباط کرده است، یکی نسبت به ما و یکی نسبت به دشمن و اینطور نسبت به ما عنوان می کند که به بهانه‌ى جذب کفّار، به آنها محبّت نکنید، زیرا گاهى انگیزه‌ى واقعى محبّت، طمع یا ترس و یا خودباختگى است و خداوند متعال از درون دل های شما آگاه است.
نسبت به دشمن نیز اینگونه استنباط شده که منافقان توطئه‌گر نیز بدانند که خداوند عملکرد آنان را مى‌داند و به‌ موقع پاسخ خواهد داد.
در ادامه قرآن کریم بعد از انذار از همرازی بادشمنان به جای این خطای بزرگ و خسران ابدی تواصی به صبر، مقاومت و تقوا می کند و می فرماید چنانچه چنین کنید از کید دشمنان به شما آسیبی نمی رسد و سپس بشارت و مژده فتح و ظفر می دهد و دلهای مومنین را به نصرت خدا مطمئن می نماید. باشد که صبر و تقوا پیشه کنیم که نوبت فتح و ظفر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم انقلابی، غیرتمند، نجیب و صبور ما نزدیک است. انشاالله

پست بعدی

تهدید کدام بیماری‌ها در فصل گرما بیشتر می‌شود؟

پ مه 20 , 2021
یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به روند افزایشی دما به ویژه در شرایطی که با افزایش رطوبت همراه باشد، اظهار کرد: در این شرایط، احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های عفونی، بیشتر از سایر زمان‌ها است. دکتر روح‌انگیز نشیبی گفت: انواع بیماری‌های اسهالی به ویژه بیماری کلرا یا […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000