مرگ سیاه در هند؛ فاجعه‌ای در حال وقوع است/ جهش جدید واکسن را شکست می دهد؟/ جهش ایرانی ورژن تازه کروناست؟

60854af3d9554_2021-04-25_15-26 بروز جهش کرونا در هند و برزیل ناشی از وجود چند موج کرونایی در طول یک سال اخیر است. اگر نقشه کرونایی کشورها را نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که کشورهایی مانند هند و برزیل چند موج گسترده شیوع را تجربه کرده اند.

به گزارش خبر فوری، کرونای هندی در حال گسترش در این شبه قاره است. این ویروس آنقدر کشنده، مهیب و ترسناک شده که بسیاری از آن با عنوان "مرگ سیاه" یاد کرده اند.

با این حال، شایعات در مورد ویروس هندی نیز بسیار زیاد است. از مقاوم بودن در مقابل واکسن گرفته تا افزایش چند برابری کشندگی آن. این شایعات باید به نحوی منطقی و درست مورد توجه قرار بگیرند. پایگاه خبری رادیو ملی آمریکا (NPR) در گزارشی به این موضوع پرداخت و به برخی پرسش‌ها در این رابطه پاسخ داد.

در این گزارش مروری بر مهم‌ترین مطالب مربوط به کرونای هندی داریم.

جهش مضاعف کرونا رخ داده است؟

طبق گفته بسیاری از متخصصین اصطلاح جهش دوبرابری یا مضاعف (double mutant) برای ویروس شایع شده در هند درست نیست. این متخصصین معتقدند کرونا از زمان ظهورش تاکنون جهش‌های بسیار زیادی داشته و هرلحظه در حال تغییر است و از این رو، اطلاق جهش دوم یا مضاعف بر آن درست نیست.

لازم به ذکر است که ویروس هندی از نوع B1.617 است که خود جهش‌های فراوان داشته و در مناطق مختلفی شیوع یافته است.

ویروس هندی مسری‌تر است؟

گروهی از محققان آمریکایی با انجام یک مطالعه جدید به این نتیجه رسیدند که گونه جهش یافته هندی، میزان انتقال ویروس کرونا را تقریباً 20 درصد افزایش و تأثیر آنتی بادی تولید شده در بدن را بیش از 50 درصد کاهش می‌دهد. از این رو می‌توان گفت که ویروس هندی مسری‌تر از سایر ویروس‌هاست.

از جهت دیگر البته نباید فراموش کرد که بخشی از شیوع گسترده کرونای جهش یافته به علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. کرونای هندی بیشتر در استان مهاراشترا (Maharashtra) هندوستان شیوع یافته شد. این استان یکی از شلوغ‌ترین مناطق هند است که کمترین میزان پروتکل‌ها هم در آن رعایت می‌شود. از این رو و با مشاهده‌ی وضعیت استان مهاراشترا می‌توان گفت که کرونای هندی و شیوعش تا حدی به علت عدم رعایت فاصله اجتماعی است.

ویروس هندی در مقابل واکسن مقاوم است؟

شواهد علمی هنوز نظری قطعی در مورد این موضوع نداده اند، اما شواهد گویای این است که در شرایط زیاد خوبی حضور نداریم. طبق نظر متخصصین، واکسن کرونا هنوز در مقابل ویروس کرونا (هندی، برزیلی، آفریقایی یا انگلیسی و …) مقاوم است اما این مقاومت روز به روز کمتر می‌شود. طبق گفته برخی متخصصین، کرونای هندی می‌تواند اثر واکسن را در برخی افراد دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیف یا افراد مسن از بین برده و آنها را از پای بیندازد. با این حال، تحقیقات بیشتری نیاز است تا وضعیت کرونای هندی و مقاومتش در برابر واکسن را مشخص نماید.

آیا جهش بزرگی در ایران به وجود می‌آید؟

نویسنده NPR معتقد است که آنچه باعث بروز جهش کرونا در هند و برزیل شده وجود چند موج کرونایی در طول یک سال اخیر است. اگر نقشه کرونایی کشورها را نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که کشورهایی مانند هند و برزیل چند موج گسترده شیوع را تجربه کرده اند.

یک متخصص بیماری‌های عفونی به نام کریستین اندرسن (Kristian Andersen) معتقد است شیوع کرونا در این کشورها آنقدر بود که برخی گمان کردند که مردم این دو کشور به ایمنی گله‌ای رسیده اند. با این حال، جهش ویروس در این دو کشور و در زمان اوج گیری این بیماری نشان داد که کرونا در مناطقی که با امواج متعدد و کوتاه مدت کرونا روبه رو هستند جهش پذیرتر است.

از همین رو، برخی معتقد هستند که کرونا می‌تواند حتی در ایران نیز جهش یابد. این سخن از این رو بیان می‌شود که امواج کرونا در ایران هر روز بیشتر شده و بر تعداد بیماران افزوده می‌شود.

پست بعدی

چند توصیه برای مبتلایان به میگرن

د آوریل 26 , 2021
میگرن از جمله عارضه های دردناکی است که بسیاری از مبتلایان به این بیماری را به هر راهی برای پیشگیری از بروز آن متوسل می کند. بیشتر اوقات دلیل اصلی شروع میگرن از کنترل خارج است و از جمله دلایل بروز آن می توان به سابقه خانوادگی، تغییرات هورمونی و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000