فاتحه‌ی برجام را بخوانید/ آمریکا از ترس اسرائیل به ایران حمله نمی‌کند/ توافق هسته‌ای اولین روز اجرا نقض شد

604e8836d3e6e_2021-03-15_01-33 تحلیلگر آمریکایی گفت: تیم بایدن به هیچ وجه تحت تاثیر متحدان منطقه ای من جمله عربستان قرار نمی‌گیرد. اعضای تیم سیاست خارجی بایدن، قبل از تصدی مسئولیت، تصمیم گرفته اند که با حسن نیت در ارتباط با ایران رفتار نکنند.

به گزارش خبر فوری، رابطه ایران و آمریکا و به خصوص وضعیت برجام به قدری پیچیده شده که به نظر می‌رسد آینده دیگر قابل پیش بینی نیست. با رفتن ترامپ بسیاری امیدوار بودند که حداقل برجام احیاء شود اما این اتفاق هم نیفتاد. همان زمان هم بسیاری بودند که نسبت به این مساله ناامید بودند. استفان لندمن از آن کارشناسانی بود که در همان موقع که پیروزی بایدن – هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص شد از این گفت که آمریکا به هیچ وجه به برجام باز نمی‌گردد (این مصاحبه را اینجا بخوانید).

حالا به نظر می‌رسد پیش بینی استفان لندمن درست از آب درآمده است. به همین مناسبت، مصاحبه ای اختصاصی را با این تحلیلگر برجسته آمریکایی داشتیم تا ببینیم آخرین نظراتش در مورد آینده روابط ایران و آمریکا و توافق هسته‌ای چیست.

استفان لندمن، تحلیلگر و نظریه پرداز سیاسی مشهور آمریکایی است که تاکنون مقالات و کتب بسیاری در رابطه با مسائل سیاسی آمریکا و جهان نگاشته است. لندمن فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد آمریکا است و از این دانشگاه درجه لیسانس اخذ کرده است. او همچنین در رشته MBA در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرده و درجه MBA را اخذ کرده است. او از سال تا کنون2005، به نوشتن در مورد مسائل بین‌المللی پرداخته است.

****

خبر فوری: درماه نوامبر مصاحبه ای را با شما داشتیم. شما در آن مصاحبه گفتید که بعید می‌دانید جو بایدن به برجام باز گردد و احتمالا در پی این است که گستره‌ی برجام را بیشتر کند. تا حالا که پیش بینی شما درست از آب درآمده است. اکنون نظرتان در مورد آینده چیست؟ آیا آمریکا هیچگاه به برجام باز نمی‌گردد؟

لندمن: در مورد تمام مسائل مربوط به ایران، کوبا، چین، سوریه، افغانستان، یمن، کره شمالی و روسیه بایدن و ترامپ باهم توافق کامل دارند و درواقع، دو روی یک سکه هستند. تنها عنوان (لیبل) آنها با همدیگر فرق دارد. غرب و جهان می‌داند که ایران به تعهدات هسته ای خود عمل کرده و این آمریکا است که از آن خارج شده است بنابراین، آمریکا دیگر هیچ راهی جز اعلام علنی نقض تعهداتش ندارد.

خبر فوری: چه اشخاص یا گروه‌هایی مانع بازگشت بایدن به برجام می‌شوند؟ ایا تندروها باعث چنین اتفاقی شده اند؟

لندمن: به هر حال من اعتقاد دارم که تندروهایی که برنامه ژئوپلیتیک بایدن را اجرا می کنند، قصد بازگشت به برجام در شکل فعلی خود را ندارند و همانطور که قبلا گفتم می‌خواهند مفاد این توافق را گسترش دهند {شامل فعالیت‌های موشکی کنند}.

خبر فوری: قرار است خردادماه انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شود. به نظر شما تغییر رئیس جمهور تاثیری بر سیاست آمریکا یا بازگشت و عدم بازگشت دولت بایدن – هریس به برجام دارد؟ آیا مرگ برجام بدون روحانی و دولتش قطعی است؟

لندمن: تا آنجا که اقدامات غرب قبال ایران پیش به رهبری آمریکا می‌رود و این کشور برنامه‌های غرب را هدایت می‌کند، مهم نیست که چه کسی به عنوان رئیس جمهور ایران (یا در پست های مهم دیگر) فعالیت کند. سیاست‌های آمریکا در قبال ایران تغییری نخواهد کرد. تا زمانی که ایران در کنترل آمریکا نباشد و اسرائیل نیز به دنبال ضربه زدن به رقیب منطقه ای خود { یعنی ایران} باشد، خصومت آمریکا و غرب با جمهوری اسلامی ایران تا حد زیادی بدون تغییر ادامه خواهد یافت.

چند روز پیش نیز به این مطلب اشاره کردم. آمریکا به محض اجرای برجام آن را نقض کرد. درواقع دولت اوباما- بایدن تنها یک روز پس از اجرای توافق هسته ای در اواسط ژانویه 2016 در یک اقدام غیرقانونی، حدود 12 مقام ایرانی را که به شکل قانونی مشغول فعالیت در زمینه ی توسعه فناوری موشکی ایران بودند، تحریم کرد و به صورت آشکارا برجام را نقض نمود. همان زمان مشخص شد که آمریکا هیچ علاقه و قصدی ندارد که به تعهداتش عمل کند.

خبر فوری: حالا چه بلایی بر سر برجام می‌آید؟

لندمن: برجام همین حالا نیز نابود شده است. من فکر می کنم که این معاهده به زودی به دلیل عدم پایبندی ایالات متحده به تعهداتش، منحل خواهد شد. این یک دلیل دیگر است که نشان می‌دهد دیپلماسی بر مبنای حسن نیت چیزی نیست که در مورد ایالات متحده جواب دهد، چون این کشور مقابله به مثل نمی‌کند. در واقع استفاده از دیپلماسیِ حسنِ نیت (good faith diplomacy) در مورد آمریکا هدر دادن وقت است.

خبر فوری: با این شرایط، اکنون دولتمردان ایران چه اقدامی باید در پیش بگیرند؟

لندمن: اگر من به جای دولتمردان ایران بودم، به آمریکا نشان می‌دادم که دیگر " تلفن‌های تهران در واشنگتن زنگ نمی خورند." من اگر به جای ایرانی ها بودم یک لحظه هم وقت را هدر نمی‌دادم و به جای تمرکز بر توافق با آمریکا بر اقدامات سازنده و مولد تمرکز می‌کردم.

خبر فوری: اسرائیل و عربستان سعودی سخت در پی این هستند که برجام را به کلی نابود کرده و یا مانع بازگشت آمریکای بایدن به آن شوند. آنها طرفین را تحریک به آغاز درگیری نظامی می‌کنند و کارشکنی‌های وسیعی را آغاز کرده اند؟ آیا بایدن خواست آنها را خواهد پذیرفت؟ اصولا بایدن چقدر از متحدان منطقه ای خود تاثیر می‌گیرد؟

لندمن: تیم ژئوپلیتیک بایدن به هیچ وجه تحت تاثیر متحدان منطقه ای من جمله عربستان قرار نمی‌گیرد. اعضای تیم سیاست خارجی بایدن، قبل از تصدی مسئولیت، تصمیم گرفته اند که با حسن نیت در ارتباط با ایران رفتار نکنند و صرفا اقدامات خصمانه خود را ادامه دهند.

خبر فوری: این اقدامات می‌تواند منجر به جنگ شود؟

لندمن: بعید است آمریکا، ناتو یا متحدان اروپایی قصد حمله به ایران را داشته باشند. بحث‌هایی هم که گاهی مطرح می‌شود بیشتر بلوف سیاسی است. مساله دیگری که مانع اقدام نظامی می‌شود، اسرائیل است. به هر حال، هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، می‌تواند به اسرائیل آسیب بزند. به جز این، متحدان و نیروهای منطقه ای آمریکا نیز {در صورت وقوه جنگ} در خطر خواهند بود.

سایت با دوربین
سایت خبری اخبار آزاد
منبع : خبرفوری

پست بعدی

سال تلخی که آزاده نامداری برای نرگس محمدی رقم زد

ی مارس 28 , 2021
فرهنگی/ رسانه نرگس محمدی با انتشار عکسی دو نفری از آزاده نامداری و خودش در اینستاگرام، از سال تلخی که درگذشت این مجری برای او رقم زد، نوشت. نرگس محمدی، بازیگر سینما و تلویزیون، پس از درگذشت آزاده نامداری، با انتشار پستی در اینستاگرامش از رخ دادن این اتفاق ابراز […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000