قرارداد ۲۵ساله چین؛ از بلوای احمدی‌نژاد تا امضای روحانی / توافقی که می‌تواند برگه برنده لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ باشد

605a12c2deb33_2021-03-23_20-39 قرارداد راهبردی 25 ساله ایران و چین از مهمترین وقایع سالی که گذشت بود، قراردادی که مذاکرات آن از سال 94 اغاز شده بود، آهسته مسیر خود را طی کرد اما در مراحل نهایی با بگم بگم های احمدی‌نژاد در رسانه ها غوغا به پا کرد.

به گزارش خبر فوری، همزمان با مذاکرات برجام، گروهی از دیپلمات های وزارت امور خارجه کشور، به دنبال تنظیم سندی راهبردی و 25 ساله با چینی ها بودند و اولین بار در سفر رئیس جمهور پین به ایران و با امضای بیانیه ای بین دو کشور به این قرارداد اشاره شده بود.

از آن سال تا 3 سال پیش یعنی اسفند 97 خبری از قراردادی با چین در رسانه ها نبود، مسئولان می گویند، فرهنگی شرقی ها به ویژه چینی ها به نحوی است که دوست ندارند کارهایشان رسانه ای شوند از این رو ایران هم با احترام به این فرهنگی کلامی از قرارداد چین در سال های 94 ،95 ،96 و 97 نمی زند اما به نظر می رسد تهران که موفق به امضای توافقنامه چندجانبه هسته‌ای شده بود، برای اتمام قرارداد چین اصراری نمی کند تا اینکه ترامپ زیر میز برجام می زند و دست ما خالی از منافع و پر از تحریم های ریز و درشت، با ربط و بی ربط می شود.

نقطه عطف قرارداد ایران و چین را می‌توان آخرین سفر خارجی رئیس مجلس دهم دانست، سفری که وزارت خارجه آن را ترتیب داد با علی لاریجانی پیام مکتوب مقام معظم رهبری را به رئیس جمهور این کشور تقدیم کند، از آن زمان سرعت پیش روی قرارداد چشم گیر شد به نحوی که 5ماه بعد از این سفر، رئیس مجلس وقت از تدوین برنامه همکاری بین ایران و چین خبر داد و کمتر از یک ماه پیش نویس اولیه ایران به طرف چینی ارائه شد.

بررسی پیش نویس و توافق بر روی مفاد آن یک سال زمان برد و در نهایت سوم تیر ماه 99 پیش نویس قرارداد 25 ساله ایران و چین در هیات دولت تایید و بررسی شد. این خبر وقتی به گوش محمود احمدی نژاد می رسد، سیاست بگم بگم او را بار دیگر در تاریخ سیاسی کشور شعله ور کرد و رئیس دولت نهم و دهم بیان کرد در این قرارداد واگذاری جزایر ایران به چین رقم می خورد.

مجلسی ها که تصور می کردند دولتی ها آنها را دور زده اند و بدون تایید و تصویب قرارداد از سوی مجلس کار را نهایی کردند وزیر خارجه را به بهانه سوال به مجلس گشاندن اما ظریف تاکید کرد قرار داد ایران و چین مخفی نیست اما هنوز نهایی نشده است، سخنگوی وزارت هم ادعای احمدی‌نژاد را تکذیب کرد اما کار از کار گذشته بود چرا که چینی ها از طرح موضوع قرارداد در رسانه ها، فضاهای مجازی و به خصوص توئیتر دلخور شده بودند و امضای قرارداد را به تعویق انداختند.

حالا دیگر لاریجانی رئیس قوه مقننه نیست و می تواند یکبار دیگر در پیشروی قرارداد چین اثرگذار شود، از این رو مشاور مقام معظم رهبری مسئولیت پیگیری قرارداد 25ساله را بر عهده می گیرد و تیمی را برای بررسی، ارزیابی و انجام قرارداد تشکیل می دهد.

بعد از این تاریخ دیگر اطلاعاتی رسمی یا حتی غیر رسمی از این قرارداد بیان نمی‌شود، به نظر می رسد، پیش نویس های دو طرف تایید شده و همین سکوت می تواند حاکی از به ثمر رسیدن قرار داد باشند، دولتی ها امیدوارند پیش از اتمام دوره شان بتوانند با چینی ها به توافق برسند، قرارداد را امضا کنند تا میانگین معدل عملکردشان در دو دوره یازدهم و دوازدهم قابل دفاع باشد چرا که ارزش سرمایه گذاری قرارداد چین 280 میلیارد دلار در بخش انرژی، نفت و گاز و 120 میلیارد دلار در بخش زیرساخت های حمل، نقل و جاده ای برآورد شده است.

این اتفاق قرار است امروز رخ دهد و شاید در دوره بدعهدی آمریکا بتواند راهی تازه پیش روی سیاست خارجی ایران بگشاید. راهی که در انتخابات ۱۴۰۰ می‌تواند راه پاستور را برای علی لاریجانی هموار کند.

سایت با دوربین
سایت خبری اخبار آزاد
منبع : خبرفوری

پست بعدی

مردم بیشتر از مسئولین پروتکل ها را رعایت می کنند

ش مارس 27 , 2021
زالی تاکید کرد؛ مردم بیشتر از مسئولین پروتکل ها را رعایت می کنند فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفت بیشتر از مسئولین این مردم هستند که پروتکل ها را رعایت می کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، در گفتگو با شبکه خبر، افزود: از زمان شیوع […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000