تغییرات قیمت ورق و لوله فولادی و عوامل اثرگذار آن

6051dbc8643f9_2021-03-17_14-06 مصرف آهن از گذشته‌های دور همراه بشر بوده که از آن استفاده‌های بهینه‌ای می‌کردند‌. افراد این ماده را یکی از چهارمین عناصر فراوان زمین می‌دانستند که در زندگی افراد نقش به سزایی را ایفا می‌کند.

لوله‌های فولادی به دلیل برخورداری از استحکام بالا در صنعت‌های مختلف از کاربرد بسیاری برخوردارند

بازار آهن همانند بازار طلا و ارز قیمت مشخصی ندارد و از نوسانات زیادی برخوردار است، بنابراین پیش بینی قیمت بر بازار آهن بسیار کار سختی شده اگر می‌خواهید تا به خرید آهن آلات و قطعات فولادی بپردازید باید هر روز و حتی هر ساعت خود را با قیمت‌ها به روز رسانی کنید چرا که قیمت‌ها ثابت نیستند و مدام در حال تغییر اند، ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید که این تغییرات برای چه هستند؟ و تعیین قیمت آهن و قطعات فولاد به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل مؤثر بر قیمت لوله

همان‌طور که می دانید از لوله در مصارف مختلفی استفاده می‌شود لوله درزدار علاوه بر این که برای تأسیسات به کار می‌رود در انتقال آب و گاز و مصارف پتروشیمی، نفتی، ساخت لوازم تزئینی و دکوراتیو و… هم به کار می‌رود مقاطع فولادی برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تغییرات قیمت لوله‌های فولادی در بازار یکی از دغدغه‌های ذهنی افراد است، به این دلیل که قیمت ثابتی نداشته و مدام در حال تغییر اند قیمت لوله به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله: ماده اولیه و روش تولید، روش‌های حمل و نقل و شرایط اقتصادی و… پس هر چقدر لوله‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشد به همین منظور قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند. به

روش های تولید

مراحل تولید لوله هم جزو عواملی می‌باشد که به قیمت آن تأثیر می‌گذارد،

لوله ها به دو روش درزدار و بدون درز ساخته میشوند، لوله های بدون درز از ورق های فولادی ساخته میشوند و مراحل ساختشان به ترتیب زیر است.

1. برشکاری و آماده سازی ورق

2. خم‌کاری ورق

3. جوشکاری

4. براده برداری

5. صاف نمودن لوله

6. کنترل کیفی محصول

نوع دیگر لوله ها، لوله های مانیسمان یا بدون درز هستند، در ساخت لوله های مانیسمان به طور مستقیم از شمش فولادی و عملیات نورد گرم استفاده میشود، به همین دلیل هم قیمت لوله مانیسمان در مقایسه با انواع درزدار مانند لوله گاالوانیزه بیشتر است.

قیمت مواد اولیه

یکی از مهم‌ترین مواردی که بر قیمت لوله مؤثر می‌باشد مواد اولیه آن است همه مواد اولیه که در آن به کار می‌رود بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد قراضه و سنگ آهن دو مواد مهمی می‌باشند که در تولید لوله به کار می‌رود. بیش‌تر از 98 درصد از سنگ آهن استخراج می‌شود.

قیمت ارز

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که بر قیمت این محصول مؤثر می‌باشد تغییرات قیمت ارز می‌باشد با تغییرات عوامل سیاسی و اقتصادی و پایین آمدن ارزش ریال، باعث می‌شود تا بر قیمت لوله‌ها اثر بگذارد با افزایش قیمت دلار نرخ فروش این محصولات هم افزایش پیدا می‌کند.

قیمت نفت

تغییرات قیمت نفت هم می‌تواند به تغییرات قیمت لوله نیز تأثیرگذار باشد جالب است بدانید که 15 درصد هزینه‌های مربوطه به فولاد به نفت بستگی دارد. از آنجایی که این فاکتور میتواند بر قیمت ورق سیاه که پایه ساخت لوله های درزدار است تاثیر بگذارید، بر قیمت لوله درزدار هم تاثیر داشته باشد.

تورم جهانی

بخش عمده مربوطه به فولاد از کشورهای توسعه‌یافته تأمین می‌شود که درنتیجه باعث می‌شود تا افزایش تورم بر قیمت فولاد هم نقش مهمی داشته باشد.

عرضه و تقاضا

یکی دیگر از عواملی که بر قیمت مقاطع فولادی از جمله لوله و قیمت ورق گالوانیزه مؤثر می‌باشد میزان عرضه و تقاضا می‌باشد قیمت لوله‌ها به‌صورت روزانه معین می‌شود به همین منظور با توجه به افزایش یا کاهش تقاضا، ممکن است در برخی از روزها قیمت افزایش یا کاهش یابد.

حمل و نقل

حمل و نقل هم یکی دیگر از مواردی می‌باشد که بر قیمت ها مؤثر است، هر چه فاصله کمتر یا بیش‌تر باشد هزینه‌ها هم به همان میزان کمتر و بیش‌تر می‌شود.

دوره زمانی

لازم به ذکر است که در چه زمانی اقدام به تهیه فولاد نمایید تأثیرگذار است، برای مثال در فصل زمستان به دلیل افت ساخت‌وساز بر قیمت فولاد نیز تأثیر می‌گذارد.

هزینه‌های تولید

هزینه‌های تولید می‌تواند موارد مختلفی را در بر بگیرد از جمله نیروی انسانی، ماشین آلات، انبارها و هزینه‌های جانبی که برای تولید آهن نیاز هستند بازار آهن نه تنها در کشور عزیز ما بلکه در سایر کشورهای جهان هم یکی از موارد مهمی محسوب می‌شود که باید اهمیت بالایی به آن داده شود.

ویروس کرونا

یکی از بحث‌های داغ این روزها ویروس کرونا است، که همان‌طور که مشاهده می‌کنید بر بسیاری از موارد تأثیرات منفی بر جای گذاشته است. با افزایش روز افزون این بیماری، شاهد این هستیم که برخی از صاحبین مشاغل، کسب و کار خود را تعطیل نمایند به همین شکل بر عرضه و تقاضا محصولات از جمله آهن و فولاد تأثیراتی بگذارد که قطعاً بر قیمت آن هم تأثیرگذار خواهد بود.

در صورتی که برای پروژه‌های خود نیاز به خرید مقاطع فولادی و اطلاع از قیمت آنها را دارید می‌توانید با کارشناسان فولاد فیدار با شماره 021-66313156 تماس بگیرید یا به وب‌سایت این شرکت به نشانی fooladfidar.com مراجعه نمایید.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

جزئیات نرخ بیمه بر اساس دیه سال آینده/ افزایش ۳۷ درصدی حق بیمه شخص ثالث در ۱۴۰۰

چ مارس 17 , 2021
طبق اعلام رئیس کل بیمه مرکزی، نرخ بیمه شخص ثالث نسبت به سال قبل ٣٧ درصد افزایش خواهد داشت. غلامرضا سلیمانی امروز در نشستی خبری تصمیم شورای عالی بیمه در خصوص تعیین نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد. وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه رقم […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000