توافق ایران و آژانس برای گذار از ضرب‌الاجل ۵ اسفند / نظارت‌ها در نبود پروتکل الحاقی ادامه دارد + جزئیات توافق

سیاسی/ سیاست خارجی 6032bc0359786_2021-02-21_23-31 مدیرکل آژانس انرژی اتمی در نشستی خبری در اتریش که دقایقی پیش برگزار شد، از توافقات جدید با تهران پرده برداشت.

رافائل گروسی در این نشست گفت که به‌رغم خروج ایران از پروتکل الحاقی براساس مصوبه مجلس، ایران و آژانس به یک توافق موقت جدید رسیدند که نظارتهای آژانس را تصمین می‌کند.

او تایید کرد که از پنجم اسفند بازرسی‌ها کاهش می‌یاید اما تعداد بازرسان کم نشده و بازرسی‌های سرزده همچنان ادامه خواهد داشت.

وی این توافق موقت سه ماهه را پلی برای پر کردن شکاف تا دسترسی به یک توافق سیاسی توصیف کرد.

گروسی پیش از این نشست در پیامی توییتری پس از ترک ایران نوشت: رایزنی‌های فشرده به نتایج خوبی منجر شد. درک فنی موقتی حاصل شد. آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی به راستی‌آزمایی ضروری و نظارت در ایران ادامه می‌دهد.

براساس صحبتهای گروسی، ایران و آژانس تا سه ماه، اجرای عملی مصوبه مجلس در محدودسازی نظارتهای آژانس را متوقف کردند.

جزئیات تفاهم ایران و آژانس در چگونگی اجرای قانون لغو تحریمها

پس از آنکه روشن شد ایران و آژانس بعد از مذاکرات طولانی با گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تفاهمی در چگونگی اجرای لغو پروتکل الحاقی رسیدند، جزئیاتی بیشتر از این توافق منتشر شد که بر اساس آن:

۱- ایران و اژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی های برجامی به طور کامل متوقف شود و فقط پادمان در ایران اجرا گردد.

۲- مقصود از تداوم راستی آزمایی و مانیتورینگ ضروری که بند ۲ بیانیه آمده همانطور که در پیوست توافق شرح داده شده این است که ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات دوربین های تاسیساتی را که در پیوست مشخص شده ضبط می کند و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت آژانس نه به این تاسیسات و نه به اطلاعات دوربین ها هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند. اگر پس از ۳ ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد وگرنه اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

۳- به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران پیوست که شامل فهرست این تاسیسات است محرمانه خواهد ماند.

پیش‌بینی می‌شود که این توافق با واکنش‌هایی منفی در مجلس روبرو شود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

جزئیات طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو در سال ۱۴۰۰

ی فوریه 21 , 2021
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو را در قالب پیشنهاد در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مطرح خواهند کرد. طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو یکی از طرح هایی است که از چند ماه گذشته بررسی آن در مجلس […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000