دادگاه لاهه مسئول رسیدگی به پرونده فلسطین شد/ نتانیاهو: لاهه ثابت کرد سیاسی است

سیاسی/ بین الملل 601e13ede85c1_601e13ede85c3 قضات دادگاه کیفری بین الملل روز جمعه با صدور حکمی اعلام کردند این دادگاه مستقر در لاهه صلاحیت قضایی برای رسیدگی به جرایم جنگی در اراضی فلسطینی را دارد، حکمی که راه را برای تحقیقات احتمالی باز می کند.

قضات دادگاه گفتند که این تصمیم با استناد به صلاحیت های مندرج در سند تاسیس دادگاه اتخاذ شده و شامل هیچ تلاشی برای تعیین وضعیت کشور یا مرزهای قانونی نمی شود.

فاتو بن سودا، دادستان دادگاه کیفری بین الملل در دسامبر ۲۰۱۹ گفت که "دلایل منطقی وجود دارد که نشان می دهد جنایات جنگی در کرانه باختری از جمله قدس شرقی و نوار غزه انجام شده یا در حال انجام است."

در پی این اظهارات از قضات دادگاه کیفری خواسته شد قبل از آغاز تحقیقات رسمی، حکم دهند که آیا این موضوع در صلاحیت قضایی دادگاه است یا خیر. قضات نیز در حکمی که روز جمعه منتشر شد پاسخ مثبت دادند.

آنها در این حکم گفتند: "مناطقی که از سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شده است ، یعنی غزه و کرانه باختری ، از جمله قدس شرقی جزو اختیارات و صلاحیت های لاهه است."

واکنش اسرائیل و آمریکا

حکم صادره از سوی قضات لاهه واکنش شدید رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را به دنبال داشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شدت با تصمیم دادگاه بین المللی کیفری برای آغاز تحقیقات در مورد جنایات جنگی این رژیم در سرزمین های فلسطینی مخالفت کرد.

نتانیاهو گفت ، "دادگاه کیفری بین المللی امروز بار دیگر ثابت کرد که یک نهاد سیاسی است و نه قضایی . دادگاه جنایات واقعی جنگ را نادیده می گیرد ، و در عوض دولت اسرائیل را تحت پیگرد قرار می دهد".

نتانیاهو همچنین به وزرای دولت خود دستور داد درمورد تصمیم دادگاه اظهارنظر علنی نکنند.

وزارت امور خارجه آمریکا هم اعلام کرد که واشنگتن به تصمیم دادگاه کیفری بین الملل معترض است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتر نوشت: ایالات متحده به تصمیم دادگاه بین المللی کیفری در مورد اوضاع فلسطین اعتراض دارد.

وی افزود ، ما همچنان از تعهد شدید رئیس جمهور بایدن در مورد امنیت اسرائیل، از جمله مقابله با هر تلاشی برای هدف قرار دادن «غیرمنصفانه اسرائیل» حمایت خواهیم کرد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

۳ فینالیست فصل دوم عصر جدید مشخص شدند

ش فوریه 6 , 2021
فینالیست‌های برنامه استعدادیابی عصر جدید معرفی شدند. اولین برنامه اعلام نتایج فصل دوم مسابقه بزرگ استعدادیابی ایران در مرحله نیمه‌نهایی، امشب با حضور احسان علیخانی و داوران عصر جدید روی آنتن شبکه سه سیما رفت. از بین گروه قشقایی و گروه ستاره هشتم از برنامه اول، اسرا جلیلیان و گروه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000