امید به موفقیت واکسن ایرانی زیاد است

5ff458375da74_5ff458375da77

ماجرای کرونا جدای از تعداد مبتلایان هر روزه یا تعداد افرادی که جان خود را از دست می‌دهند حالا وارد مرحله جدی دیگری به نام واکسن شده است.

کشورها و محققان زیادی در این راه گام برداشته و به دستاوردهایی رسیده‌اند. دانشمندان جوان ایرانی هم واکسنی را تولید کرده‌اند که تست انسانی آن هفته گذشته روی سه نفر از هموطنان انجام شد. روز گذشته نیز خبر رسید که دومین گروه از داوطلبان تست واکسن ایرانی کرونا این واکسن را تزریق کرده‌اند. این در حالی است که دریافت‌کنندگان واکسن که هفته گذشته تزریق را انجام دادند خوشبختانه حال خوبی دارند.

اما در همین جریان ساخت واکسن ایرانی کرونا دلواپسان داخلی و خارجی دست به کار شده‌اند تا نگرانی‌های مردم از بابت مسائل مرتبط با بیماری کرونا را تشدید کنند. از یک سو برخی رسانه‌های معاند و دشمنان پیشرفت‌های ایران ساخت واکسن توسط جوانان و محققان ایرانی را زیر سوال می‌برند بدون آنکه به پشتوانه علمی ایران در این زمینه و سابقه 100‌ساله ساخت واکسن در کشور توجه کنند. از سوی دیگر نیز برخی افراد با برگزاری تجمعاتی تلاش می‌کنند تا اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت برای تهیه واکسن خارجی کرونا را متوقف کنند.

هر دوی این رفتارها البته در نگاه مردم مردود است چراکه ایرانیان در کنار اعتماد به دانشمندان کشور خود خواستار در اختیار گرفتن تجربیات جهانی نیز هستند و البته هر دوی این‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند آرامش خاطر مردم را به همراه داشته باشد.در چنین شرایطی البته همچنان مسوولان و کادر درمانی مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه می‌کنند.

رییس مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان امام دیروز خبر جدیدی درباره تزریق واکسن کووایران برکت به دومین گروه از داوطلبان دریافت واکسن را منتشر کرد. آقای حجت‌اله نیکی‌ملکی در تکمیل این خبر افزود: پس از بررسی دقیق سلامت سه داوطلب اولی که واکسن کووایران برکت بر روی آن‌ها تزریق شده بود، مجوز تزریق برای چهار نفر بعدی از سوی مراجع ذی‌صلاح صادر شد. وی خاطرنشان کرد: تزریق واکسن بر روی نفر اول از این چهار نفر هم صورت گرفت و تزریق برروی سه نفر بعدی هم با فاصله زمانی انجام خواهد شد.

حال خوب سه داوطلب اول

مسوول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کرونا در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) هم دیروز اطلاعات تکمیلی درباره مرحله جدید تزریق واکسن و وضعیت عمومی داوطلبانی که هفته گذشته واکسن را دریافت کردند، ارائه داد. دکتر حامد حسینی ضمن اعلام اینکه وضعیت جسمانی سه داوطلب اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا خوب است، گفت: طبق مجوز کتبی که از کمیته ایمنی اخذ کرده‌ایم، مجاز هستیم در این هفته به روی چهار داوطلب دیگر تزریق انجام دهیم.

وی درباره وضعیت جسمانی و سلامت سه داوطلب اول تزریق واکسن کرونای ستاد اجرایی فرمان امام در فاز یک مطالعات بالینی گفت: حال سه داوطلب اول خوب است. سه‌شنبه صبح خونگیری پایان روز هفتم‌شان انجام می‌شود و به منزل می‌روند. وی درباره روال انجام تست انسانی واکسن بر روی داوطلبان دیگر نیز گفت: طبق مجوز کتبی که از کمیته ایمنی اخذ کرده‌ایم، مجاز هستیم در این هفته به روی چهار داوطلب دیگر تزریق انجام دهیم.

مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا افزود: دیتاهای لازم را پایان هفته در اختیار کمیته ایمنی قرار می‌دهیم و بعد اجازه تزریق به روی هفت نفر دیگر را می‌گیریم. حسینی با بیان اینکه امروز(دوشنبه) اولین تزریق را انجام می‌دهیم و تا پایان سه‌شنبه چهار مورد را تمام می‌کنیم، گفت: روند تزریق اینگونه است که اولی را انجام می‌دهیم و خیال‌مان که راحت شد همه چیز خوب است، تزریق بعدی انجام می‌شود.

دکتر محمدرضا شانه‌ساز:یکی از تولیدکنندگان‌مان فاز اول مطالعه انسانی را شروع کردند و تولید‌کننده دیگری به سرعت در حال تکمیل مدارک هستند تا فاز انسانی را آغاز کنند.

مسوول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) اضافه کرد: انتظار داریم مطالعه ما دوماهه تمام شود. ابتدا روال کندتر پیش می‌رود چون دقت بیشتر است و بعد اجازه داده می‌شود تزریق را برای تعداد افراد بیشتری انجام دهیم.

واکسن را به موقع دریافت می‌کنیم

بسیاری از هموطنان در کنار اینکه امیدوار به نتیجه بخشی واکسن تولیدی ایران هستند، منتظر اخبار جدید درباره واکسن خارجی کرونا و واردات آن نیز هستند. رییس سازمان غذا و دارو دیروز با بیان اینکه در حوزه تولید واکسن کرونا، تولید‌کننده دیگری به سرعت در حال تکمیل مدارک هستند تا فاز انسانی را آغاز کنند، گفت:

مردم خاطرشان از بابت توانمندی کافی برای تولید واکسن در کشور جمع باشد و تحریم‌ها در این زمینه عملا بی‌اثر است. دکتر محمدرضا شانه‌ساز دیروز در نشست خبری ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران به موضوعات مختلفی اشاره کرد. او درباره روند تولید واکسن در کشور هم گفت: در زمینه واکسن کرونا چند شرکت تولیدکننده داخلی داریم که دارند روی واکسن کار می‌کنند.

یکی از تولیدکنندگان‌مان فاز اول مطالعه انسانی را شروع کردند و تولید‌کننده دیگری به سرعت در حال تکمیل مدارک هستند تا فاز انسانی را آغاز کنند. البته آقای وزیر مباحث مربوط به واکسن را خودشان مطرح می‌کنند تا مردم خاطرشان از بابت توانمندی کافی برای تولید واکسن در کشور جمع باشد. شانه‌ساز درباره وضعیت واردات واکسن کرونا، گفت:

تصمیم وزارت بهداشت این شده که خود آقای وزیر باتوجه به اشراف کاملی که به کار دارند و بالاخره خودشان ایمنولوژیست هستند و کار و تخصص‌شان تولید واکسن است و در عین حال وزیری هستند که کارخانه‌ها و هلدینگ‌های دارویی متعدد را اداره کرده‌اند، درباره واکسن صحبت کنند. ما در جلسات موارد را به وزیر اعلام می‌کنیم و به لحاظ حساسیتی که وجود دارد، خودشان اعلام می‌کنند.

پیگیری از مسیرهای متفاوت

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: به‌طور کلی در زمینه واکسن مذاکرات متعدد با منابع مختلفی صورت گرفته و در حال پیگیری است. بحث تأمین ارز واکسن کرونا را بانک مرکزی متقبل شده و اعلام کرده که در زمینه تأمین ارز نگرانی نداشته باشید. وزارت امور خارجه نیز اقدامات مربوط به خودش را در زمینه مذاکرات حوزه دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها انجام می‌دهد.

بالاخره مسوولیت در این زمینه با وزارت بهداشت است و سایر بخش‌ها تدارکات را انجام می‌دهند. البته هنوز اینطور نیست که در خارج از کشور هم سفره واکسن آماده باشد. هنوز فازهای نهایی در عمده موارد انجام نشده است و در بیشتر شرکت‌ها و کمپانی‌های تولیدکننده نیز هنوز علامت سوال‌هایی وجود دارد و هنوز نتوانستند تاییدیه‌های بین المللی که معمولا در حوزه واکسن بسیار ضروری است، دریافت کنند.

بنابراین در حوزه واکسن کرونا هنوز سفره آماده‌ای نیست که بتوان از آن استفاده کرد.شانه‌ساز افزود: باور ما بر این است که بیشترین‌بار و بیشترین اعتماد را باید به واکسن‌های تولید داخلی‌مان که به چندین روش معتبر بین‌المللی انجام می‌شود، حساب کنیم و بار اصلی و امید اصلی‌مان باید به تولید داخلی واکسن کرونا باشد.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

شوره سر می‌تواند نشانه ایدز باشد

چ ژانویه 6 , 2021
متخصص پوست و مو گفت: در مواقع شدید ممکن است شوره سر در قسمت‌های مودار صورت مثل آبرو و مژه و کناره‌های بینی و بلای گوش دیده شود. داوودی در گفتگو با خبر فوری تاکید کرد: چرب بودن پوست زمینه ساز رشد نوعی قارچ در پوست سر است.این متخصص پوست […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000