آنچه برای مدیریت رسانه ضروری است

5fe493b9e49fd_2020-12-24_16-42 کتاب تقارن هم‌سو و دورِ هم‌گرا به قلم شهرام گیل‌آبادی منتشر شد.

بیش از 2 دهه است که دانش جدید و میان رشته‌ای فلسفه رسانه (Media Philosophy) در کشورهایی از قبیل آلمان و آمریکا مورد توجه محققان علوم فلسفی، اجتماعی و ارتباطات قرار گرفته است.

گستردگی روزافزون رسانه‌های جمعی و تعامل تنگاتنگ این فضاهای ارتباطی با جامعه، تمامی عناصر فرهنگی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است. در این میان، رادیو و تلویزیون با توجه به رقبای بسیار در دنیای رسانه، همچنان در رأس ابزار ارتباطی قرار داشته و مخاطبان بسیاری دارند. از طرفی، دریافت‌کنندگان محصول رسانه‌ها نیز، ظرفیت‌های بسیاری برای تفسیر پیام رسانه‌ای داشته که می‌توانند رسانه ملی (صدا و سیما) را در فضای رقابتی موجود، به سمت رویکردهای تعاملی با مخاطب سوق دهند که در نهایت با استفاده از این ظرفیت، محصولات رادیو و تلویزیون ابزاری برای افزایش هم‌گرایی و هم‌افزایی جمعی خواهد شد؛ چرا که سال‌هاست محصولات رسانه بخش جدایی‌ناپذیر در زندگی روزمره افراد شده‌اند و مخاطبان رسانه‌ها به‌طور مداوم درگیر معنایابی یا تفسیر نمادینی هستند که از طریق تولیدات صداوسیما منتقل می‌شود.

بر این اساس، مدیریت این رسانه‌ها و کیفیت تولیدات آنها، نکته بسیار قابل‌توجهی است که تاکنون، پژوهش‌ها و مباحث مهمی پیرامون آن انجام شده است.

در تقارن هم‌سو و دورِ هم‌گرا، شهرام گیل‌آبادی به کنش متقابل میان رسانه و مخاطب تفسیرگر پرداخته و مدل ارتباط مشارکتی-مردمی برای مدیریت رادیو و تلویزیون ارائه داده است.

آنطور که در مقدمه این کتاب گفته شده، مدل تقارن هم‌سو و دورِ هم‌گرا، در زمره دیدگاه‌های معناکاوانه و تفسیری قرار می‌گیرد که اعتقاد دارد پیام، فرآورده‌‌ای فرهنگی است که از متن برمی‌‌آید، با ویژگی‌های زندگی روزمره مخاطبان گره خورده و با قواعد زندگی روزمره تولید می‌شود و در زمینه آن فهم می‌شود. این دیدگاه برخلاف دیدگاه‌های رایج در مدل‌های انتقالی است که به ارسال پیام از جانب فرستنده به گیرنده،‌ رمزگذاری و رمزگشایی پیام‌ها، چگونگی به‌ کارگیری کانال‌های ارتباطی، انتخاب مؤثرترین شیوه برای انتقال پیام اشتغال خاطر دارند و ارتباطات را فرآیندی می‌دانند که از طریق آن، پیام در فضا و مکان منتقل و توزیع می‌شود.

به باور نگارنده، مدل‌های اقتدارگرا، مصلحت‌اندیش و مناسکی در رادیو و تلویزیون، موجب یکسویه‌نگری و از دست رفتن سرمایه‌های هر رسانه مانند مخاطبان آن می‌شود. در مقابل مخاطب در مدل‌های مردم‌گرا و مشارکتی، احساس ارجمندی داشته و این مدل‌ها اعتمادسازی در بین آنها در برخواهند داشت.
این کتاب در 5 فصل، به ضرورت طراحی مدلی برای مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای، تقارن هم‌سو و دورِ هم‌گرا، عناصر و ویژگی‌های مدل تقارن هم‌سو و دورِ هم‌گرا، تکوین مدل‌های ارتباطی و گذار تاریخی آن‌ها و اهمیت مدل‌های هم‌گرا در رویکردهای ارتباطی می‌پردازد.

تقارن هم‌‌سو و دورِ هم‌گرا، در 143 صفحه به نویسندگی شهرام‌گیل‌آبادی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه صدا و سیما توسط نشر سیمای شرق، منتشر شده است. این کتاب در قطع رقعی و به‌ قیمت 42 هزار و 500 تومان، در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

خانه کاغذی" پربیننده‌ترین سریال‌ نتفلیکس شد/ فهرست سریال‌های جذاب ۲۰۲۰

پ دسامبر 24 , 2020
از فصل چهارم سریال "خانه کاغذی" تا "گامبی وزیر" و "راچد" در فهرست سریال‌های پربیننده نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ قرار گرفتند. پربیننده‌ترین سریال‌های نت‌فلیکس در سال ۲۰۲۰ معرفی شدند. این شبکه‌ استریم ویدیو اغلب آمار بینندگانش را مخفی نگه می‌دارد، اما گاهی اطلاعاتی در مورد پربیننده‌ترین و محبوب‌ترین عناوینش فاش […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000