جبران هزینه های دندانپزشکی

5fe1fbc049d57_2020-12-22_17-29

بیمه دندانپزشکی به معنای پوشش‌های مالی است که صرفا برای رسیدگی به عیوب، مشکلات و دردهای دندان مشخص شده‌اند.

خدمات دندانپزشکی یکی از گران‌ترین خدمات درمانی است به‌ طوری که در ایران بعد از هزینه‌های بستری در بیمارستان هزینه‌‌ های دندانپزشکی‌ رتبه دوم را در مخارج درمانی دارد و حدودا 15 تا 20 درصد هزینه‌های خدمات درمانی دارویی کل کشور را شامل‌ می‌شود. این موضوع اهمیت بیمه تکمیلی برای دندانپزشکی یا بیمه دندانپزشکی را ثابت می‌کند.

خدمات دندانپزشکی در ایران به نسبت میانگین درآمد مردم بسیار پر هزینه و گران است. از سوی دیگر همه افراد چند بار در طول زندگی خود با بیماری‌های دندان و دندانپزشکی سر و کار دارند.

در ادامه به بررسی بیمه دندانپزشکی، شرایط آن و مواردی که در بیمه تکمیلی‌ پوشش می‌دهد می‌پردازیم.

وضعیت حال حاضر پوشش دندانپزشکی در بیمه‌های درمانی پایه
جمعیت زیادی از مردم تحت پوشش یکی از بیمه‌های پایه به نام بیمه تامین اجتماعی هستند.

بعضی از مراکز درمانی تامین اجتماعی خدمات دندانپزشکی را مجانی به بیمه‌گذاران خود ارائه‌ می‌دهند. این خدمات به بعضی از موارد ابتدایی دندانپزشکی از جمله کشیدن دندان، پر کردن ساده و جرم‌گیری محدود‌ می‌شود.

از مشکلات دیگر این مراکز می‌توان به فرآیند نوبت گرفتن و اتلاف وقت مراجعه‌کنندگان و در نوبت ماندن برای مدت زمان طولانی اشاره کرد.

بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح نیز در زمینه دندانپزشکی خدماتی مشابه با بیمه تامین اجتماعی ارائه می‌دهد. به این شکل که هر دو این بیمه‌‌ها گروهی از خدمات پایه دندانپزشکی را با هزینه‌های مناسب پیشنهاد می‌کنند.

بیمه سلامت برای پوشش دادن خدمات پایه تعرفه‌ای 30 درصدی دارد. به این معنا که 30 درصد کل هزینه‌‌ها را از فرد به عنوان حق بیمه دریافت‌ می‌کند.

یکی از مشکلات اصلی بیمه تامین اجتماعی این است که مطب‌های خصوصی را پوشش نمی‌دهد و مراجعان به اجبار بیشتر هزینه‌ های دندانپزشکی را خودشان پرداخت می‌کنند.

این مساله باعث شده است بیشتر افراد برای استفاده از خدمات بیمه تکمیلی یا بیمه سازمانی خود تمایل پیدا کنند.

بیمه تکمیلی دندانپزشکی تامین اجتماعی
تعیین تعهدات دندانپزشکی سازمان‌های بیمه از جمله سازمان تامین ‌اجتماعی بر عهده شورای عالی بیمه خدمات درمانی است و این شورا تعیین می‌کند که کدام یک از شرکت‌های بیمه هزینه ‌های دندانپزشکی را باید پرداخت کنند و کدام یک را بر عهده بیمه‌گذار بگذارند.

خدمات ویزیت شامل معاینه و تشخیص، تجویز دارو، فرستادن برای رادیولوژی و درخواست آزمایش است.

رادیوگرافی تک‌دندان، کشیدن دندان عقب و جلو، کشیدن دندان عقل، پرکردن سطحی تک دندان، جراحی دندان نهفته در نسج نرم و سخت، جرمگیری بالای لثه، جرمگیری زیرلثه، بروساژ هر فک (یک نوع جرم گیری) و ترمیم دندان خدماتی هستند که بیمه دندانپزشکی تامین اجتماعی به بیمه‌گذاران ارائه می‌دهد.

بیمه تکمیلی بهترین راه برای مخارج سنگین دندانپزشکی
با توجه به موضوعاتی که به آن‌ها پرداختیم، تنها راهی که برای جبران هزینه‌ های دندانپزشکی بالا در کشورمان وجود دارد، بیمه دندانپزشکی یا همان بیمه درمان تکمیلی است.

این طرح نیز مانند بیمه‌های پایه بعضی از خدمات را پوشش نمی‌دهد. معمولا این خدمات مربوط به زیبایی هستند و کمتر جنبه درمانی پیدا می‌کنند، مانند خدمات ارتودنسی و ایمپلنت.

خدمات بیمه دندانپزشکی چگونه ارائه می‌شوند؟
خدمات دندانپزشکی در بیمه تکمیلی به دو شکل ارائه می‌شود. در حالت اول بیمه‌های تکمیلی طرف قرارداد بعضی مراکز دندانپزشکی هستند و افرادی تحت پوشش برای دریافت خدماتی که به آن نیاز دارند، به مراکز تعیین شده مراجعه می‌کنند.

تقریبا تمام خدمات دندانپزشکی در این مراکز پوشش داده‌ می‌شوند، اما پرداخت قسمتی از هزینه‌‌ها به عنوان فرانشیز به عهده فرد خواهد بود.

در شکل دوم بیمار‌ می‌تواند به هر مطب یا مرکز دندانپزشکی که در نظر دارد مراجعه کند و از خدمات آن استفاده کند و خود او مخارج را بپردازد، سپس با ارائه مدارک هزینه‌ های دندانپزشکی را که پرداخته است از شرکت بیمه دریافت کند.

گاهی ممکن است برای گرفتن مبلغ پرداخت شده از شرکت بیمه به تایید پزشکی که شرکت بیمه معرفی می‌کند یا ارائه رادیوگرافی از دندان‌ها قبل و بعد از درمان نیاز داشته باشید.

بیمه تکمیلی چه مقداری از هزینه‌ها را در دندانپزشکی پوشش می‌دهد؟

به این نکته توجه کنید که با خریدن بیمه تکمیلی، بیمه تا حد مشخصی هزینه‌ های دندانپزشکی را پوشش می‌دهد و این مبلغ در موسسه‌های مختلف بیمه تفاوت دارد. نوع طرح بیمه و سقف تعهدات بیمه در موارد گوناگون بر مبلغی که بابت خسارت از بیمه دریافت می‌کنید، تاثیر می‌گذارد.

امکان دارد بیمه در یک طرح خاص برای پوششی حداکثر سقف را مشخص کند، اما برای پوشش دیگر سقف پایین‌تری را پیشنهاد دهد. اگر پوشش دندانپزشکی برای شما مهم است، طرحی را که بیشترین پوشش برای دندانپزشکی داشته باشد انتخاب کنید.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

توصیه های وزارت بهداشت برای سالمندان جهت پیشگیری از کرونا

س دسامبر 22 , 2020
سخنگوی وزارت بهداشت توصیه هایی ضد کرونایی را برای سالمندان ارائه داد. دکتر سیما سادات لاری گفت: سالمندان آسیب‌پذیرترین گروه جامعه در برابر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هستند. بنابراین توصیه ما به مردم این است که با حوصله روش‌های پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ را به سالمندان آموزش دهید و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000