یارانه ۱۲۰هزار تومانی، مشکل‌گشاست یا مشکل‌آفرین؟ / افزایش نقدینگی، غول تورم را بیدارتر می‌کند

سیاسی/ مجلس 5fa4441dd3c4a_2020-11-05_21-57 منتقدان طرح مجلس برای تخصیص یارانه ۱۲۰هزار تومانی می‌گویند افزایش یارانه‌ها جز گرانی بیشتر، فایده دیگری ندارد.

گرانی و تورم بی سابقه این روز‌ها نه تنها اقشار محروم و کم برخوردار جامعه را در فشار معیشتی قرار داده بلکه بخش زیادی از اقشار متوسط حتی کارمندان دولتی را هم برای گذران روزمره زندگی با مشکل مواجه کرده است.

به همین جهت نمایندگان مجلس با تصویب طرحی با عنوان تامین کالاهای اساسی به دنبال حل این مسئله هستند.

در عین حال دولت به صراحت مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و معتقد است که اجرای چنین طرحی بدون درنظر گرفتن کسری بودجه و آثار تورمی آن در نهایت به ضرر اقتصاد و منافع ملی خواهد بود و سفره‌های مردم را کوچکتر خواهد کرد.

براساس طرح تامین کالا‌های اساسی قرار است جدای از یارانه‌ی نقدی و یارانه معیشتی ماهانه به حساب ۲۰ میلیون نفر از اقشار ضعیف جامعه نفری ۱۲۰ هزار تومان و به حساب ۴۰ میلیون نفر از دهک‌های بعدی نفری ۶۰ هزار تومان به مدت ۶ ماه پیاپی واریز شود تا بتوانند برای خرید مایحتاج اساسی هزینه کنند.

مساله‌ی مهمی که این روز‌ها موجب مخالفت دولت و حتی بسیاری از کارشناسان منتقد دولت با طرح کوپن الکترونیکی شده است آثار تورمی این طرح است که به ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

با این حال علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است: دولتمردان با سوءمدیریت خود کاری کرده اند که مردم به شدت از نظر معیشت در مضیقه هستند، مجلس به دنبال آن است بخشی از فشاری که از سوء مدیریت بر گُرده مردم وارد می‌شود را کاهش دهد.

سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این خصوص گفته، دولت حق اعتراض ندارد چرا که ۷ سال فرصت داشت تور حمایتی پهن کند!

با اینکه نمایندگان مجلس یازدهم با ۲۱۳ رای قاطع کلیات طرح تامین کالا‌های اساسی یا همان کالابرگ را تصویب کردند، اما مرکز پژوهش‌های مجلس طرح تامین کالا‌های اساسی را که چند روز پیش به تصویب بهارستان‌نشینان رسید، یکماه پیش مورد بررسی و نقد قرار داده بود. از نگاه بازوی پژوهشی مجلس هم اصلی‌ترین مشکل این طرح نداشتن منابع لازم برای اجرای آن است و این مسئله می‌تواند باعث شود که این طرح به ضد خود تبدیل شود!

سوال اساسی از نمایندگان ملت این است که آیا واقعا واریز مبالغ 60 یا 120 هزار تومانی به حساب افراد با نرخ امروزی کالاها و خدمات که سر به فلک کشیده و تنها برای تهیه یک کیلو گوشت بیش از 160 هزار تومان پول نیاز است می‌تواند گرهی از مشکلات معیشتی مردم باز کند؟ اگر همین طرح عامل افزایش بیشتر گرانی شود که با نظارت کارشناسی می‌شود آیا این طرح نتیجه عکس بر سفره مردم نخواهد داشت؟!

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

چرا عده ای فکر می کنند کرونا دروغ است؟!

ش نوامبر 7 , 2020
ک متخصص بیماری های داخلی و فعال رسانه، با بیان اینکه اخبار جعلی سعی در دروغ نشان دادن کرونا دارند، عنوان کرد که شرایط بیماران کرونایی از آنچه در رسانه‌های رسمی اعلام می‌شود هم سخت‌تر است. دکتر مصطفی جلالی فخر در نشست آنلاین «کرونا ویروس؛ رسانه و آگاهی بخشی» درباره […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000