آرامش در میدان التحریر بغداد پس از کاهش تظاهرکنندگان و خرسندی الکاظمی

سیاسی/ بین الملل 5f9d58ffee4f5_5f9d58ffee4f8 مقامات عراق چادرهای تحصن را در مرکز بغداد همزمان با بازگشایی میدان «التحریر» و پل «الجمهوریه» پس از یک سال از مسدود بودن برداشتند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در صفحه کاربری خود در توییتر به بازگشایی میدان التحریر واکنش نشان داد.

الکاظمی خاطرنشان کرد: جوانان ما در میدان التحریر زیباترین نمونه‌های ملی را در طول یک سال کامل ارائه کردند و بلندمرتبه‌گی ملی را با اظهار اوج همکاری برای بازگشایی این میدان برای تردد و بازگشت وضعیت آن به روال عادی مورد تاکید قرار دادند.

وی در ادامه افزود، انتخابات آزاد و شفاف همان زمان تغییر آتی است که جوانان با دستان خالی و غیر مسلح در یک سال قبل آغاز کردند. عراق جوانانش را هرگز فراموش نخواهد کرد.

قیس المحداوی، فرمانده عملیات بغداد اعلام کرد، وضعیت میدان التحریر بنا به درخواست تظاهرکنندگان به روال قبلی و عادی خود بازگشته است‌.

وی در ادامه افزود، نیروهای امنیتی عراق صبح امروز (شنبه) با همکاری تظاهرکنندگان اقدام به بازگشایی پل الجمهوریه و تمامی راه‌های منتهی به میدان التحریر کردند.

المحداوی همچنین خاطرنشان کرد، بازگشت وضعیت میدان التحریر به روال عادی و قبلی خود و بازگشایی مسیرها بنا به درخواست تظاهرکنندگان بوده و هماهنگی بالایی میان همگان برای حمایت از تلاش‌های خدماتی در میدان التحریر وجود دارد و برخی از چادرها که در مرکز خیابان وجود داشتند، برچیده شدند.

وی عنوان کرد، نیروهای ارتش چادرهای معترضان در میدان التحریر را بدون هیچ‌گونه درگیری با آنها برچیدند.

فرمانده عملیات بغداد تصریح کرد، هماهنگی با تظاهرکنندگان منجر به بازداشت ۲۴ متهم به آدم‌ربایی و قاچاق مواد مخدر شد.

این در حالی است که میدل ایست نیوز گزارش داد، هنوز ده‌ها نفر از تظاهرکنندگان در میدان التحریر بغداد قصد ترک میدان و بازگشت به منازل خود را ندارند، حتی بازگشایی راه‌ها و برداشتن موانع سیمانی از میدان و بازگشت وضعیت عادی به تونل السعدون که از میدان می‌گذرد و بنای یادبود آزادی و پل جمهوری که به منطقه الخضراء منتهی می‌شود را از هم جدا می‌کند هم نتوانست تظاهرکنندگان را از ادامه مسیر خود منصرف کند.

اما در دو روز گذشته شمار تظاهرکنندگان کاهش یافت و به جز ۱۵۰ نفری که در چادرها می‌مانند کسی در میدان‌های تظاهرات باقی نمانده است اما این تعداد در روز به ۲۵۰ تظاهرکننده می‌رسد و علت آن احتمال حمله به تظاهرکنندگان از سوی برخی افراد مخالف تظاهرات است.

برخی رسانه‌های محلی در عراق اعلام کردند که نیروهای امنیتی روز گذشته به سوی میدان التحریر آمده تا ضمن بازرسی افراد موجود در میدان، نفوذی‌ها و افراد خرابکار را از میدان دور کنند اما برخی منابع در گفت‌وگویی با العربی الجدید ورود نیروهای امنیتی به میدان التحریر را تکذیب کردند و گفتند فقط چند خودروی آتش نشانی برای خاموش کردن آتشی که در دو چادر نزدیک پل الجمهوری رخ داده بود به میدان وارد شده بودند.

خبرنگار العربی الجدید در این رابطه گفت: پس از آنکه نیروهای امنیتی به برداشتن موانع سیمانی از میدان التحریر از دو سوی میدان الخلانی و خیابان السعدون اقدام کردند شمار تظاهرکنندگان کاهش یافت.

وی بیان کرد که میدان التحریر پس از چند روز درگیری میان تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی شاهد آرامش بود.

خبرنگار العربی الجدید افزود که آمد و شد خودروها پس از بازگشایی راه‌ها در جریان است و فروشگاه‌های کپی برداری، دفاتر چاپ و فروشگاه‌های فروش کاغذ در منطقه پس از یک سال بسته بودن مجددا شروع به فعالیت کردند.

در همین راستا «عمار النعیمی»، تظاهرکننده و فعال برجسته در میدان التحریر گفت: نیروهای امنیتی توانستند شماری از نفوذی‌ها که قصد ایجاد درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی را داشتند، دستگیر کردند.

این فعال برجسته تاکید کرد که کلاه آبی‌ها (افراد وابسته به جریان صدر) هنوز کنترل ساختمان رستورات ترکی را در دست دارند و از آن خارج نشده‌اند.

وی اشاره کرد که تظاهرکنندگان پس از آنکه عوامل نفوذی از میدان تظاهرات حذف شدند، اقدام به تشکیل کمیته‌های هماهنگی، رسانه‌ای و قانونی برای ساماندهی فعالیت‌ها و یکپارچه کردن مطالباتشان کردند.

النعیمی تصریح کرد که درگیری میان نیروهای امنیتی پایان یافت و اکنون تعامل خوبی میان دو طرف وجود دارد اما همچنان تظاهرات ادامه خواهد داشت و طی روزهای آتی تظاهرات مسالمت آمیز مجددا به صحنه بازگردانده خواهد شد.

یک افسر بلند پایه در وزارت کشور در گفت‌وگویی با العربی الجدید گفت که برنامه جدید نیروهای امنیتی باز نگه داشتن راه‌ها و ساماندهی تظاهرات در میدان التحریر و پارک امت و حفاظت از آنها است.

وی تاکید کرد که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق دستور داده تا میدان التحریر به عنوان مکانی برای آزادی بیان و اظهار اندیشه باشد و از هرگونه تعرض به نیروهای امنیتی جلوگیری شود و با بازرسی غافلگیرانه برخی تظاهرات کنندگان نفوذی‌ها شناسایی و دستگیر شوند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

فاجعه برنج‌های رسوبی در اوج گرانی بازار؛ بازهم پای دلار جهانگیری در میان است!

ش اکتبر 31 , 2020
هفته گذشته و درحالیکه اخباری درباره گرانی ارزاق عمومی، مردم را نگران کرده بود، منتشر شده که حیرت آور بود. خبر این بود که ۲۰۰هزار تن برنج در گمرک منتظر اجازه ترخیص است اما این اجازه را پیدا نمی‌کند. به‌دنبال انتشار این خبر، نگاه ها بلافاصله به بانک مرکزی دوخته […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000