سلطه دلار بر بازار ایران/ آیا تغییر ارز در مبادلات، مسیر اقتصاد را عوض می‌کند؟

5f8ec2e29e254_2020-10-20_14-28 بسیاری از کارشناسان اقتصادی راه حل عبور از این بحران را حذف دلار از مبادلات مالی و تجاری می‌دانند.

به گزارش خبر فوری، در روزهای اخیر شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت ارز و به خصوص دلار بودیم. اقتصاد ایران تا حد زیادی به دلار و نرخ ارز وابسته است و این نوسانات قیمتی تاثیرات نامطلوبی بر اقتصاد ایران دارد. از همین رو بسیاری از کارشناسان اقتصادی راه حل عبور از این بحران را حذف دلار از مبادلات مالی و تجاری می‌دانند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با خبر فوری، برقراری پیمان پولی دو یا سه جانبه را بعنوان اولین قدم برای حذف دلار مطرح می‌کند

سخنگوی سابق کمسیون اقتصادی مجلس اما دولت را مقصر می‌داند و می‌گوید: منعی در زمینه مبادلات پولی دو جانبه نداشتیم اما متاسفانه به دلیل امید به برجام نتوانستیم در این عرصه موفق شویم.

به صورت کلی کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کنند که بیش از ۵۰ درصد مبادلات تجاری ایران با هشت کشور است و پیمان پولی با این هشت کشور نیاز ایران به دلار را نصف می‌کند.

عطا بهرامی اقتصاددان در ادعایی جالب می‌گوید اگر دلار را از مبادلات بین المللی خارج کنیم دیگر هیچ تحریمی بر روی کشور تاثیری ندارد.

با این وجود باید ببینیم دولت دوازدهم همچنان منتظر عواید برجامی می‌‌ماند یا در ۹ ماه باقی مانده از دولت، می‌تواند تا حدودی به سلطه دلار بر اقتصاد ایران پایان دهد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

شهادت مرزبان هرمزگانی در درگیری با قاچاقچیان سوخت

چ اکتبر 21 , 2020
فرمانده مرزبانی استان هرمزگان گفت: در درگیری مرزبانان پایگاه دریابانی شهرستان میناب با قاچاقچیان سوخت یکی از مرزبانان هرمزگانی به شهادت رسید. سردار حسین دهکی گفت: بامداد امروز در درگیری مرزبانان پایگاه دریابانی میناب در سواحل گروگ با قاچاقچیان سوخت یکی از مرزبانان این شهرستان به نام ستوان سوم محمد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000