چرا مسکن در بحران کرونا گران شد

5f76b9cd4771c_2020-10-02_08-55 یک کارشناس مسکن با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ اوضاع کج‌دار و مریز بازار مسکن ادامه خواهد یافت گفت: در دوران کرونا بازار مسکن طبیعتاً باید وارد رکود می شد اما تحولات این حوزه از نوسانات اقتصاد کلان نشأت می گیرد.

بیت الله ستاریان اظهار کرد: علت نوسانات بازار مسکن در دوران کرونا را نباید در درون این بخش جست وجو کرد؛ چراکه با آغاز شیوع کرونا در ایران طبیعتاً باید بخش مسکن وارد رکود می شد اما اینکه شاهد رشد حدود ۵۰ درصدی قیمت مسکن در شهر تهران بوده ایم از تاثیرات اقتصاد کلان و بازارهای موازی بر بخش مسکن نشأت می گیرد.

وی افزود: هم اکنون در دوره‌ای از اقتصاد هستیم که تجارت بین المللی به حالت تعطیل درآمده و حتی در مقاطعی از صادرات کامیونی جلوگیری شد. در این شرایط تاجر باید سرمایه خود را به کدام بخش ببرد تا سود کند یا حداقل از تورم مصون بماند؟ زمانی که تولید به مشکل برخورده، جایی به جز بازارهای ارز، طلا، بورس یا مسکن باقی نمی ماند و همین مسئله باعث افزایش قیمتها می شود. البته این وضعیت منحصر به ایران نیست و در همه جای دنیا وجود دارد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه در اروپای کرونازده هیچ ساختاری برای سرمایه گذاری وجود ندارد گفت: بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور در ماه‌های اخیر سرمایه‌های خود را به خرید ملک در ایران اختصاص داده‌اند.

ستاریان با بیان این پیش‌بینی که اقتصاد اروپا بعد از پایان کرونا هم روبه راه نخواهد شد تاکید کرد: در آن مرحله که آغاز آن از سال ۱۴۰۰ خواهد بود سرمایه های بیشتری از غرب به سمت کشورهای شرقی مثل چین، هند و ایران می آید. این می‌تواند به رشد بازار مسکن منجر شود و البته همزمان تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد؛ بنابراین رشد قیمت مسکن با افزایش درآمدها همراه خواهد بود و جای نگرانی نیست.

وی اظهار کرد: معتقدم در نیمه دوم سال جاری رشد حدود ۵ درصدی قیمت مسکن که با توجه به اوضاع کنونی نوعی رکود نسبی محسوب می شود ادامه می یابد و تا پایان همه گیری ویروس کرونا همین وضعیت کج‌دار و مریض وجود خواهد داشت.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۴ میلیون تومان

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۹ به ۸.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ درصد کاهش و ۲۰۳.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۴.۲ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۵.۱ و ۹۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

ضوابط بازنشستگی همسران و فرزندان شهدا ابلاغ شد

ج اکتبر 2 , 2020
ضوابط بازنشستگی همسران و فرزندان معظم شهدا به واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شد. مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای ضوابط بازنشستگی همسران و فرزندان معظم شهدا که تحت پوشش این سازمان قرار دارند را به واحدهای اجرایی تأمین اجتماعی در سراسر کشور ابلاغ کرد. بر […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000