بیانیه جمعی از فعالان سیاسی و مدنی درباره مواضع آیت‌الله سیستانی

سیاسی/ سیاست داخلی 5f75d2b23df6d_2020-10-01_16-29 جمعی از فعالان سیاسی و مدنی درباره مواضع راهگشای آیت‌الله سیستانی بیانیه نوشتند.

آیت‌الله سیستانی در سخنانی مسئولانه در دیدار با "جنین هینیس پلاسخارت"، نمایندهٔ ویژه‌ٔ دبیرکل سازمان ملل در عراق بر: «شفافیت و سلامت انتخابات پارلمانی‌، ضرورت مبارزهٔ جدی با فساد، اجتناب از ‌تبعیض، مجازات عادلانهٔ مفسدان در هر جایگاهی که قرار دارند، اعمال حاکمیت دولت و پرهیز از ایجاد قلمرو‌ها و مناطقی تحت عناوین مختلف و خارج از قوانین جاری کشور‌ و مجازات عوامل ترورهای اخیر» تاکید کرد.

ما، جمعی از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی، بر این باوریم که مواضع دینی-سیاسی آیت‌الله سیستانی اختصاص به عراق ندارد و حل مشکلات اغلب کشورهای مسلمان از جمله میهن ما ایران در گرو اجرای آنهاست. همچنین وظیفهٔ خود می‌دانیم از عملکرد صلح‌طلبانه و انسان‌دوستانه ایشان تجلیل کنیم، که پس از سقوط صدام، نهاد مرجعیت را در خدمت «دادن حقوق ویژه به دینداران در عرصه سیاست» یا «اعمال انواع تبعیض‌ها علیه معتقدان به دیگر ادیان و مذاهب و مکاتب» یا «تحمیل احکام شریعت» به مردم قرار نداده و از نفوذ کلام خود برای استقرار امنیت، استقلال کشور، یکپارچگی عراق، حسن روابط با همسایگان و دیگر کشورها، گسترش دموکراسی، بسط عدالت، پاسداشت حقوق و کرامت انسانی همه عراقی‌ها و نیز تامین آزادی و سلامت و شفافیت انتخابات استفاده کرده‌است.

حسن تدبیر و سنجیدگی مواضع آیت‌الله سیستانی در این دو دهه حافظ محبوبیت مردمی و جایگاه اجتماعی مرجعیت در عراق بوده است، زیرا مرجعیت را نه متصدی اداره کشور که ناظر و ناقد حکومت و ارکان آن و مروج اخلاق و معنویت از یک‌سو و ترویج نوع‌دوستی، احترام به دیگری، صلح و زندگی مسالمت‌آمیز پیروان عقاید و افکار مختلف از سوی دیگر می‌داند.

ما به تأسی از این مواضع امیدآفرین آرزو داریم مراجع محترم در ایران نیز در امتداد سنت دیرپای روحانیت مستقل و مردم‌گرا در دفاع از مردم و تعدیل و مهار قدرت، امروز به دفاع از حق حاکمیت ملت و برپایی انتخابات آزاد و عادلانه بپردازند و تحمیل سبکی خاص از زندگی بر همه مردم و نیز اعمال تبعیض علیه صاحبان عقاید و سلایق متفاوت را محکوم شمارند.

ما معتقدیم دفاع از دین در عصر ارتباطات مستلزم پذیرش تکثر و تنوع علائق و منافع شهروندان و خودداری از اختصاص‌دادن امتیازات ویژه به قشری و محروم‌کردن قشرهای دیگر از حقوق سیاسی و مدنی است. چنین رویکردی با تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان، منزلت دین و دینداران را ارتقا می‌بخشد، بر اعتبار روحانیت می‌افزاید و از بی‌عدالتی‌ها و فسادها و نیز تبعیض‌ها و سوءحکمرانی‌ها می‌کاهد. افزون بر آن وحدت و امنیت ملی و یکپارچگی سرزمینی را تضمین می‌کند و با بازکردن راه برای مشارکت همه ایرانیان در اداره امور کشور، به حل مشکلات داخلی و خارجی میهن، تامین رفاه مردم و توسعه ملی یاری می‌رساند و ایران را برای همه ایرانیان می‌کند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

افت ۵ هزار تومانی قیمت گوشت در بازار

پ اکتبر 1 , 2020
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش ۴ تا ۵ هزار تومانی قیمت گوشت در بازار خبر داد. علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افت ۴ تا ۵ هزار تومانی قیمت گوشت نسبت به ۱۰ روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000