به منظور دانشافزایی فعالان سینما و بررسی آخرین دستاوردهای فنی جلوههای بصری ایران، بنیاد سینمایی فارابی با مشارکت ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق، صندوق صنایع خلاق و مرکز نوآوری رایمون، رویداد تخصصی جلوههای بصری سینمای ایران را برگزار کرد.
به گزارش ایسنا، پرویز کرمی در اختتامیه رویداد جلوههای بصری سینمای ایران گفت: ارتباط با هنر در ذات و فرهنگ ایرانیان است. بچههای ایران وقتی متولد میشوند و از وقتی روی قالی ایرانی چهار دست و پا راه میروند به اصطلاح سینماییها حرکت تراولینگ انجام میشود و رنگ، تصویر، نور، نمادها و کاراکترهای ایرانی و اسطورهای را میبینند؛ اما وقتی به دانشگاهها نگاه میکنیم، ارتباط منطقی بین داشتههای تمدنی و فرهنگی و داشتههای بومی با فناوریهای روزآمد و بر گرفته از این کاراکترها و اسطورهها کم رنگ و یا قطع میشود.
به گفته رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق، سینمای ایران در دنیا دارای جایگاه ویژهای بوده و توانسته جوایز زیادی را از جشنوارههای جهانی از جمله دو بار جایزه جهانی اسکار را کسب کند، اما در حوزه مرچندایز و بازار جهانی در زمینه جذب مخاطب و آثاری که در بازار پردازیها و انتقال مفاهیم باید باشد، فاصله داریم و شرکتهای دانشبنیان و خلاق میتوانند به خوبی این استانداردها را پیادهسازی و در کسب جایگاه به سینما کمک کنند.
وی با تاکید بر نقش شرکت های خلاق و خانههای خلاق و نوآوری، در انتقال مفاهیم علوم انسانی و تکمیل زنجیره ایده تا محصول در سینما، ادامه داد: یکی از دلایل اینکه نتوانستیم در انتقال مفاهیم و تجربهها آنچنان که باید خوب عمل کنیم، ناقص بودن زنجیره هنر-صنعت سینما در ایران بوده است که در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش میکند این زنجیره زیست بوم را در کشور کامل کند.
خام فروشی کاراکترها و شخصیتها
کرمی با بیان اینکه هنوز در ادبیات و هنر کاراکترها و شخصیتهای ما خام فروشی میشود، گفت: همانطور که همه مواد معدنی و مادی خود از جمله نفت، گاز و سنگهای تزئینی را خام فروشی میکنیم، در ادبیات و هنر کاراکترها و شخصیتهای ادبیات و داشتههای اساطیری ما نیز خام فروشی میشود.
رئیس مرکز فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق ادامه داد: ایران ادبیاتی بسیار غنی و کهن دارد و در این ادبیات کاراکترها، نمادها، اسطورهها و شخصیتها میتوانند برای خلق آثار ادبی، فرهنگی، هنری و سینمایی در گونهها و ژانرهای مختلف و در صنایع خلاق و فرهنگی دستمایه خلق آثار هنری قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه اگر قرار است از خام فروشی جدا شویم و با فناوری و نوآوری فرهنگ، هنر و تمدن خود را ممزوج کنیم، نیاز به مرکز نوآوری و خانه خلاق و نوآوری داریم، گفت: هر کدام از کمپانیهای بزرگ چندین مرکز نوآوری سینمایی دارند، اما در ایران این اتفاق نیفتاده و هنوز کاراکترها ادبیاتش جهانی نشدهاند.
باید با سینما تاریخ سازی کنیم
کرمی با بیان اینکه ما در ایران فیلم تاریخی میسازیم و غربیها با سینما تاریخ میسازند، گفت: باید در تاریخ جهانی نقش پررنگ خود را دوباره احیا کنیم.
وی با اشاره به اهمیت راه اندازی خانههای خلاق و نوآوری در حوزه سینما افزود: کاری که معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری با بنیاد سینمایی فارابی و وزارت ارشاد آغاز کرده، ایجاد خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران است تا بهواسطه آن بتوانیم داشتههای ادبی، هنری و فرهنگی خود را در حوزه فرهنگ و هنر از طریق هنر صنعت سینما جهانی کنیم.
رئیس مرکز فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق با اشاره به اینکه خانههای خلاق و نوآوری باعث میشوند دنیای سینمای ایران بهروز بماند، ادامه داد: خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران برای ممزوج شدن هنر-صنعت سینما با نوآوری فناوریهای روزآمد که یکی از آنها جلوههای بصری بهشمار میرود، هفته آینده عملیات اجرایی آن شروع میشود.
آیا این خبر مفید بود؟ 0 0
نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف
آخرین دیدگاه