روحانی تشنج درست کرد تا با ترامپ مذاکره کند

اعتمادآنلاین|

کیهان نوشت: برخی حامیان سیاسی روحانی تصریح کرده‌اند روحانی حتی در دوره ترامپ، هرکاری که می‌توانست انجام داد و تشنج و بی‌ثباتی در کشور درست کرد تا بتواند (به هر قیمت) با آمریکا مذاکره کند. از ماجرای موهن سبد کالا و زیر دست و پا ماندن افراد که خبرآنلاین تاکید کرد عمدی بود، تا ماجرای غافلگیر کردن مردم با قیمت ۳ برابر شدن بنزین.

اظهارات اخیری حسن روحانی در دفاع از عملکرد دولتش و گلایه از ممانعت برای احیای برجام با واکنش تند روزنامه کیهان روبه رو شده است.

این روزنامه با انتشار بخشی هایی از سخنان روحانی نوشت:

از آنجا که آقای روحانی سابقه دیرینی در امر تحریف دارند، یادآوری چند نکته درباره سخن وی ضروری است.

نخست اینکه ترامپ را شخص آقای روحانی – و نه هیچ کس دیگر- به زدن زیر توافق برجام و اعمال فشار حداکثری گستاخ کرد. براساس گزارش 22 اردیبهشت 1397 نشریه پولیتیکو، فدریکا موگرینی (مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا)، در کنفرانس این اتحادیه خبر داد: «من از روحانی تضمین گرفتم حتی در صورت خروج آمریکا از توافق و برگرداندن تحریم‌ها، ایران به برجام پایبند بماند». وقتی روحانی از طریق اروپایی‌ها به ترامپ تضمین داده بود که یکطرفه در برجام می‌ماند و بیگاری می‌دهد، چرا طرف آمریکایی نباید زیر تعهداتش درباره لغو(تعلیق) تحریم‌ها نزند؟! چراغ سبز از این روشن‌تر و وقیح‌تر؟!

نکته دوم؛ آقای روحانی که برجام را فتح‌الفتوح قرن وانمود می‌کرد و صاحب‌نظران منتقد را مورد اهانت قرار می‌داد، چگونه توافقی را منعقد کرده بود که دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا توانستند هرطور که خواستند بخشی یا تمام آن را زیر پا بگذارند و از همان دولت اوباما، روند افزایش تحریم‌ها را آغاز کنند؟!

سوم؛ تمام اظهار عجز و ناله‌هایی که روحانی و ظریف و برخی حامیان سیاسی و رسانه‌ای دولت مدعی تدبیر، درباره خالی بودن خزانه و ناتوانی نظامی ایران در مواجهه با آمریکا و… تکرار می‌کردند، چیزی جز علامت ضعف و استیصال و دعوت به تشدید فشارها به ایران بود؟! این دولت و رئیس آن چه پالس‌هایی برای دشمن فرستاده بودند که جرأت کردند تحریم‌های ویزا و آیسا و سیسادا و کاتسا را پشت سر هم تصویب و اجرا کنند و حتی منصوب ویژه روحانی برای نمایندگی سازمان ملل(حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر روحانی) را پس بزنند و مانع از انجام ماموریت وی شوند؟!

نکته چهارم؛ برخی حامیان سیاسی روحانی تصریح کرده‌اند روحانی حتی در دوره ترامپ، هرکاری که می‌توانست انجام داد و تشنج و بی‌ثباتی در کشور درست کرد تا بتواند (به هر قیمت) با آمریکا مذاکره کند. از ماجرای موهن سبد کالا و زیر دست و پا ماندن افراد که خبرآنلاین تاکید کرد عمدی بود، تا ماجرای غافلگیر کردن مردم با قیمت 3 برابر شدن بنزین و تحلیل علی مطهری متحد روحانی؛ «حوادث آبان 98 که بیشتر ناشی از بی‌تدبیری دولت بود، این خیال را در سر تندروهای آمریکایی پدید آورد که پایگاه اجتماعی جمهوری اسلامی کاهش یافته و وقت مناسبی برای ترور سردار سلیمانی است. قبل از آن، به خود جرأت این کار را نمی‌دادند.

ششم؛ به اذعان برخی کارشناسان اقتصادی حامی روحانی، رشد اقتصادی مورد ادعای وی، رشد بادکنکی و بی‌کیفیت بوده است. نشان به آن نشان که نه رونقی به تولید و اشتغال داد، نه موجب افزایش صادرات شد، نه کاهش شکاف طبقاتی را به دنبال آورد، نه بدهی‌های رو به افزایش دولت را کم کرد.

هفتم؛ در مورد ادعای خرید 200 میلیون دُز واکسن، کافی است به یاد آوریم که شخص آقای روحانی ادعا می‌کرد «واکسن کرونا، سوهان قم نیست که فراوان باشد» و علی ربیعی سخنگوی دولت وی ادعا کرده بود «نپذیرفتن لوایح مرتبط با FATF مانع واردات واکسن شده است». دقیقا سال گذشته در همین موقع آمار تلفات و مبتلایان کرونا رو به افزایش بود و دو هفته بعد، مرگ 709 نفر در یک روز، رکورد قربانیان روزانه کرونا را شکست.

پست بعدی

جلوی روسیه نایستیم، به همه حمله می‌کند

س آگوست 9 , 2022
اعتمادآنلاین| وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن به آفریقا «دیکته نمی‌کند» که چه انتخاب‌هایی را باید انجام دهد، گفت هیچ کشور دیگری هم نباید چنین کاری کند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا که در جریان تور آفریقایی سه‌روزه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000