عزاداری محرم با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود

5f36987c99646_2020-08-14_18-28

خطیبان نمازجمعه کشور با بیان اینکه حفظ سلامتی مردم از واجبات اسلامی است گفتند: عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در ماه محرم باید بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار و حفظ سلامتی مردم وظیفه همگانی است.

امامان جمعه سراسرکشور در خطبه های نماز جمعه این هفته اظهار داشتند: عزاداری‌های ماه محرم امسال با رعایت مصوبات ستاد مقابله با کرونا برگزار می‌شود و دستورهای این ستاد باید مورد توجه باشد.حفظ سلامتی مردم با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در آیین‌های عزاداری اولویت اصلی برگزارکنندگان باشد.

خطیبان جمعه افزودند:امسال عزاداری ماه محرم با سال های گذشته متفاوت خواهد بود و هیات امنای مساجد و فرماندهان پایگاه های بسیج، به اجرای پروتکل های بهداشتی مد نظر ستاد ملی مقابله با کرونا نظارت خواهند کرد.

آنان به تهدیدات همیشگی و اقدام برای تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کردند و ادامه دادند: آمریکا به دنبال آن است که تحریم‌ها علیه ایران را تمدید کند اما مردم ایران در برابر این ستم آمریکا از آرمانهای خود عقب نشینی نمی‌کنند.

امامان جمعه سراسر کشور با اشاره به حادثه اخیر لبنان، توطئه و فتنه انگیزی کشورهای غربی در این کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: امیدواریم سید حسن نصرالله و ملت عزیز لبنان بتوانند با صبر و درایت و هوشیاری به آرامش رسیده و دسیسه های شوم دشمنان در این کشور را خنثی کنند.

آنان با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد با بیان اینکه ۱۱۲ سال قبل نفت کشف شد افزود: در اولین قرارداد در زمان مظفرالدین شاه قاجار بیشتر سهام را به انگلیس و ۱۶ درصد را به ایران برای ۶۰ سال اختصاص دادند. دولتهای استعمارگر نفت کشف کردند و می‌بردند و غارت می‌کردند. همین رویه در دولت پهلوی هم برای ایران تکرار شد و قراردادی چهل ساله با انگلیس بستند.

خطیبان جمعه همچنین روزهای ۲۴ و ۲۵ ذیحجه روز نزول آیه تطهیر، آیه مباهله، آیه ولایت و سوره انسان در شأن اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و روز ۲۵ ذیحجه به عنوان «روز ملی خانواده» نامگذاری شده است یادآور شدند.

خطبه های نماز جمعه این هفته در نقاطی از کشور که در مقابله با ویروس کرونا وضعیتی پایدار و سفید دارند با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و در برخی مراکز و شهرستان ها نیزبرای رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ،خطیبان به ایراد خطبه ها بصورت مجازی اقدام کردند.

خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی ،بخش هایی از خطبه های ایراد شده در فضای مجازی و برخی مراکز استانی و همچنین شهرستانها را به شرح ذیل گزارش کرده اند:

قم

امام جمعه موقت قم گفت: امروز رییس جمهوری آمریکا در باتلاق کرونا، مشکلات اقتصادی و کارزار انتخاباتی فرو رفته است، اما همچنان دست از دشمنی با جمهوری اسلامی ایران برنمی دارد.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه های جمعه که به دلیل قرارگیری شهر مقدس قم در وضعیت قرمز کرونایی به صورت مجازی ایراد شد، گفت: آمریکا برای ضربه زدن به ایران اسلامی به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان است، اما توطئه آنها ناکام خواهد ماند.

وی با اشاره به حادثه اخیر لبنان، توطئه و فتنه انگیزی کشورهای غربی در این کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: امیدواریم سید حسن نصرالله و ملت عزیز لبنان بتوانند با صبر و درایت و هوشیاری به آرامش رسیده و دسیسه های شوم دشمنان در این کشور را خنثی کنند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم کشورمان، تصریح کرد: امروز گرانی در جامعه بیداد کرده و مردم از مجلس جدید برای رفع مشکلات بیکاری و معیشتی بدون حاشیه سازی انتظارات جدی دارند.

وی مسأله برگزاری عزاداری ها در ماه محرم را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به محدودیت های کرونایی که در بحث عزاداری پیش آمده، از همه مردم تقاضا می کنیم که در ماه محرم به دور از افراط و تفریط، بر اساس دستورالعمل های بهداشتی مراسم های عزاداری را برگزار کنند تا عده ای ما را به بی توجهی به جان و سلامت مردم متهم نکنند.

مرکزی (اراک)

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: حفظ سلامتی مردم با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در آیین‌های عزاداری اولویت اصلی برگزارکنندگان باشد.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی افزود: آئین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) باید بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شود و حفظ سلامتی مردم در این آئین‌ها وظیفه همگانی است.
وی ادامه داد: سلامت مردم از واجبات اسلامی است و عزاداری ها در ماه محرم و صفر باید با رعایت تمامی موازین بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برگزار شود.
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی اظهار داشت: آئین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) باید در فضای باز و در مدت زمان حداکثر ۹۰ دقیقه برگزار شود و این مهم باید به تمامی هیات‌های مذهبی استان ابلاغ شود.
آیت‌الله دری نحف‌آبادی بیان کرد: باید با همدلی و یکپارچگی مردم و مسئولان و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شمار مبتلایان به کرونا و مرگ و میر ناشی از شیوع این ویروس به حداقل ممکن برسد.
وی اظهار کرد: واقعه عاشورا کانون نور و رحمت الهی و سرمایه‌ای از حریت و مردانگی است و امام حسین(ع) با شهادت خود پیام آزادی خواهی و شهادت در راه حق را جاودانه کرد.
وی یادآوری کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول ۴۱ سال گذشته دستاوردهای ارزشمندی داشته و اگر مشکلاتی هم وجود دارد با تدابیر حکیمانه و تبعیت از مقام معظم رهبری مرتفع می‌شود.
سیستان و بلوچستان (زاهدان) / ایرانشهر

امام جمعه موقت زاهدان گفت: دشمن میدان جنگ امروز را سفره مردم قرار داده و با فشارهای اقتصادی و تحریمی سعی در ایجاد ناامیدی در میان مردم را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی اظهار داشت: توجه به روند کسب و کار و زندگی مردم به ویژه مردم سیستان و بلوچستان بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خدمتگزاران نظام برای حل مشکلات جامعه تلاش بسیاری می کنند افزود: تامین اقلام و مایحتاج مردم در فروشگاه ها مهم است اما مهم تر از آن ثابت ماندن قیمت اقلام است که نیاز به بازرسی و نظارت مستمر دارد.

امام جمعه اهل‌سنت ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از فرایض مهم دین اسلام است گفت: احیای این ۲ فریضه الهی در جامعه از واجبات است.

مولوی عبدالصمد کریم زایی اظهارداشت: اگر تمام طبقات جامعه اسلامی به وظیفه خود عمل کنند مسلما جامعه به‌سوی اصلاح و تزکیه گام برمی‌دارد و از گناه و معصیت نجات می‌یابد، نمازها برپا، زکات‌ها پرداخت، تلاوت قرآن و ذکر و اعمال صالحه انجام و جامعه به سرعت به سوی معروفات حرکت می‌کند و تمام گناهان، ناهنجاری‌ها و منکرات از جامعه برداشته می‌شوند.

وی امر به‌ معروف و نهی از منکر را ۲ فریضه دینی دانست و افزود: امربه‌معروف و نهی از منکر از مهمترین اعمال و از بزرگ‌ترین واجبات دینی است و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان شانه از زیر بار آن خالی کرد.

امام‌جمعه اهل سنت ایرانشهر با اشاره به اینکه بسیاری از امت‌های گذشته چون این فریضه الهی را فراموش کردند مورد خشم و غضب و لعنت خداوند قرار گرفتند، اظهارداشت: ما در برهه‌ای از زمان و در عصری زندگی می‌کنیم که فتنه‌های گوناگون و عوامل فساد و گناهان بسیاری اطراف ما را احاطه کرده است.

امام جمعه ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است و تربیت و عواطف اجتماعی به عنوان مهمترین ویژگی نظام انسانی، از خانواده نشات می‌گیرد.

حجت‌الاسلام عیسی بزمانی اظهار داشت: خانواده به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی و زیربنای جوامع و منشا فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در تاریخ بشر بوده است.

خطبه های نماز جمعه این هفته در نقاطی از کشور که در مقابله با ویروس کرونا وضعیتی پایدار و سفید دارند با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و در برخی مراکز و شهرستان ها نیزبرای رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ،خطیبان به ایراد خطبه ها بصورت مجازی اقدام کردند

چهار محال و بختیاری (شهرکرد)

خطیب موقت جمعه شهرکرد گفت: ملت ایران به عنوان انسان‌های آزاده و وارسته، در برابر زور و ستم بیگانگان و همچنین تهدیدها و خواسته‌های دشمنان سر خم نمی‌کنند .

حجت‌الاسلام سید ابوالحسن فاطمی به تهدیدات همیشگی و اقدام برای تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و افزود: آمریکا به دنبال آن است که تحریم‌ها علیه ایران را تمدید کند اما مردم ایران در برابر این ستم آمریکا از آرمانهای خود عقب نشینی نمی‌کنند.

وی گفت: دشمنی با انقلاب اسلامی یکی از اهداف دشمنان برای براندازی این نظام است و از همه حربه و توان برای تحقق آن استفاده می‌کنند.

خطیب موقت شهرکرد به نقشه دشمن برای مذاکره با ایران اشاره کرد و گفت: دشمنان متوجه نشدند زمانی که می‌خواهند با کسی صلح و دوستی کنند باید مودبانه و عاقلانه وارد میدان شوند.

به گفته وی، ملت ایران،مردمی متمدن و بزرگ از لحاظ معنویت و بصیرت هستند و در مقابل قلدری و جسارت و بی ادبی تهدیدهای دشمن خواهند ایستاد و تسلیم تهدیدها نمی‌شوند.

فاطمی در ادامه خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به پیشرفت‌های ایران افزود: توسعه در بخش‌های تولید ملی، دستیبابی به استقلال و خودکفایی در حوزه‌های مختلف و رونق اقتصادی و تولید، راه حلی در برابر دسیسه‌های دشمن عیله کشور است.

گیلان (رشت)

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت بیان کرد: برنامه های محرم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اجرا می شود .

آیت الله رسول فلاحتی تاکید کرد: مردم مراقب هستند و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، مساجد را در ایام محرم خالی نمی گذارند.
وی در ادامه سالروز ورود آزادگان را به میهن پاس داشت و آنان را ذخایر انقلاب اسلامی دانست و به آنان توصیه کرد:روحیه نشاط خویش را همچنان حفظ کرده و در جبهه گیری ها هیچ جبهه ای جز خط امام(ره)، رهبری و انقلاب اسلامی را نپذیرند و به چیزی جز نظام و ارزشهای اسلامی فکر نکنند.
خطیب این هفته نماز جمعه رشت همچنین تلاش های سربازان گمنام امام زمان(عج) در دستگیری و برخورد با عناصر ضد انقلاب در روزها و ماه های اخیر را ستود و از آنان قدردانی کرد.
آیت الله فلاحتی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با اشاره به کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد در سال ۱۳۳۲ گفت: حکومتی می تواند استمرار داشته باشد که مردمش از حوادث کشور اطلاع داشته باشند اما در آن زمان نه تنها چنین نبود بلکه روحانیت از سیاست حذف و وحدت میان حاکمان و مردم وجود نداشت.
وی در ادامه سخنانش به حادثه تلخ انفجار بیروت اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز تحلیل درستی از این اتفاق چه در داخل و چه خارج صورت نگرفته است.

خراسان شمالی (بجنورد)

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: عزاداری‌های ماه محرم امسال با رعایت مصوبات ستاد مقابله با کرونا برگزار می‌شود و دستورهای این ستاد باید مورد توجه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی در خطبه های مجازی آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته مرکز استان خراسان شمالی، اظهار داشت: محرم امسال متفاوت از سال گذشته است، به یقین عزاداری ها نمی تواند مثل سال قبل باشد و باید با رعایت دقیق بهداشت و پروتکل ها برگزار شود.

وی افزود: رویکرد و تاکید ما بر این است که دستورها و مصوبات ستاد مقابله با کرونا باید مورد توجه باشد و اگر صدایی غیر از این بلند شود، صدای غیرولایی است.

امام جمعه بجنورد گفت: اگر صدایی بگوید که عزاداری محرم بی توجه به شرایط کرونا برگزار شود، این آدرس غلط است، این صدای بیگانه و صدایی غیر از ولایت است، مردم نباید سلامت خود را به خطر بیندازند، حفظ جان واجب ولی عزاداری مستحب است.

وی افزود: طبق سخن رهبری، تمام قد از ستاد کرونا حمایت و مصوبات را اجرایی می کنیم، عزاداری هایی که با لج بازی باشد، مورد تایید ما نیست، اینها از جای دیگری خط می گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز مباهله گفت: عاشورا، مباهله عملی و رویارویی اسلام ناب با اسلام انحرافی است، محرم و عاشورا در فرهنگ دینی، مباهله حسینی در برابر کفر یزیدیان است.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: امروز هم انقلاب اسلامی ایران، الهام گرفته از نهضت امام حسین(ع)، چهل سال است که در برابر کفر و استکبار ایستاده و بر کاخشان ترک انداخته است.

کردستان(سنندج)

امام جمعه سنندج گفت: اگر چه با تلاش‌های صورت گرفته بویژه توجه مردم به توصیه‌های علوم پزشکی، وضعیت شیوع کرونا در استان بهبود یافته اما نابودی این ویروس خطرناک، نیازمند جدی گرفتن آن و رعایت مسائل و پروتکل‌های بهداشتی است.

ماموستا فایق رستمی اظهار داشت: بواسطه تلاش دستگاه‌های مختلف، مسوولان و مردم، شیوع کرونا در ایران به خصوص کردستان روبه بهبودی است ولی هنوز خطر در کمین بوده و نباید از آن غفلت کنیم.
وی نقش رسانه‌ها از جمله خبرنگاران را در اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار مهم دانست و افزود: باید جدی‌تر از قبل با تعامل بین دستگاه‌های مسوول، کادر درمان و مردم، در این برهه زمانی گام برداشت تا بتوان بر ویروس کرونا فائق آمد و از این شرایط با آسیب‌پذیری کمتر عبور کرد.
کرمانشاه

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه عزاداری محرم باید طبق دستوالعمل های بهداشتی برگزار شود، گفت: همه باید با مراقبت از خود و دیگران به کادر درمان کمک کنند تا کارشان آسان شود.

آیت الله مصطفی علما بعد از همه گیری کرونا و تعطیلی چند ماهه این فریضه ضمن تقدیر از خدمات دولت در زمینه کنترل بیماری کرونا از کادر درمان نیز تشکر کرد.
آیت الله علما همچنین درگذشت ماموستا محمدی امام جمعه اهل تسنن کرمانشاه را تسلیت گفت و فقدان این عالم خوش اخلاق را ضایعه ای برای جامعه اسلامی دانست.

وی در ادامه از تمام ارگان های اجرایی و نظامی که مبادرت به توزیع بسته های کمک معیشتی اقشار ضعیف کردند، تشکر کرد.

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به ۲۶ مرداد ماه سالروز ورود آزادگان به کشور گفت: آزادگان به گردن ما و انقلاب حق دارند و قابل تقدیر هستند.

همدان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان گفت: رویدادهای اخیر از جمله انفجار در لبنان و عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی از سوی امارات نشان دهنده تلاش دشمن برای تضعیف اراده مقاومت در منطقه است.

حجت الاسلام حبیب الله شعبانی موثقی بیان کرد: این اتفاق ها موید این است که دشمن برای تضعیف اراده مقاومت برنامه‌ریزی کرده است.

وی یادآوری کرد: هر چند به صورت رسمی تعمدی بودن انفجار در لبنان اعلام نشده است اما برای پیدا کردن سرنخ‌های این حوادث باید رویدادهای بعد از انفجار را بررسی کرد که چه کسانی درصدد تضعیف حزب الله لبنان هستند.

امام جمعه همدان اظهار داشت: جریان تحریم و تحریف در لبنان فعال شده و تحریم باعث سقوط دولت لبنان شد و جریان تحریف هم درصدد انجام خرابکاری بوده و با حیله‌گری تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازند.

دزفول /آبادان

امام جمعه دزفول با اشاره به تفاوت محرم و صفر امسال با سال‌های گذشته با توجه به شیوع کرونا گفت: دشمن به دنبال ایجاد دوقطبی سلامت و معنویت در ایام محرم است.

حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی افزود: محرم امسال با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌های درنظر گرفته شده در عزاداری‌ها، غم و اندوه ما دوچندان است.

وی با بیان اینکه پیام عاشورا باید سرلوحه بشریت قرار گیرد، اظهارداشت: آیین‌های عزاداری محرم و صفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان دزفول برگزار خواهند شد.

حجت الاسلام قاضی دزفولی گفت: برنامه‌ریزی خوبی در شهرستان دزفول صورت گرفته تا علاوه بر برگزاری آیین‌های عزاداری، سلامت عزاداران نیز حفظ شود.

وی با اشاره به سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی افزود: آزادگان نماد صبر، مظلومیت، استقامت و پایداری ملت ایران هستند چراکه دوران سختی را در زندان‌های مخوف رژیم بعث عراق سپری کرده‌اند.

امام جمعه آبادان گفت: مسئولان برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال، صنایع کوچک را حمایت و فعال کنند.

حجت الاسلام علی ابراهیمی‌پوربهترین ظرفیت برای اشتغالزایی را حمایت و فعال سازی صنایع کوچک بیان کرد و گفت: راه اندازی صنایع کوچک با سرمایه گذاری اندک ضمن رونق اقتصادی میتواند اشتغال بیشتری برای شهرستان فراهم کند.

آستارا/ خلخال / مشگین شهر

امام جمعه آستارا گفت: عزاداران حسینی (ع) با جدی گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در آئین‌های سوگواری محرم، الگوی رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جامعه باشند.

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا اظهار کرد: امسال عزاداری ماه محرم با سال های گذشته متفاوت خواهد بود و هیات امنای مساجد و فرماندهان پایگاه های بسیج، به اجرای پروتکل های بهداشتی مد نظر ستاد ملی مقابله با کرونا نظارت خواهند کرد.

امام جمعه خلخال گفت: وظیفه شرعی و قانونی مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام عزاداری ماه محرم بوده و انجام هرگونه اعمال خارج از دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا جایز نیست.

حجت الاسلام کریم اسدی با اشاره به تقارن ایام عزاداری ماه محرم با شرایط بسیار سخت کرونا از مردم این شهرستان خواست تا از برگزاری هرگونه مراسم عزادای خارج از دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا جدا پرهیز کنند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در طول ایام عزاداری ماه اظهار کرد: یکی از شاخصه‌ها و درس‌های بزرگ عاشورای حسینی اجرای فرامین بزرگان و ولایت‌مداری است و انتظار می‌رود مردم منطقه بدرستی از فرمان رهبری اطاعت کنند.

امام جمعه موقت مشگین شهر از تلاش کادر پزشکی و همکاری مردم در بهبود وضعیت کرونا در این شهرستان قدردانی کرد .

حجت الاسلام یدالله نعمتی گفت: خوشبختانه با تلاش کادر پزشکی و همکاری مردم منطقه در روزهای اخیر وضعیت قرمز کرونا در این شهرستان از حالت قرمز به نارنجی تبدیل شده است.

وی افزود: بر اساس آخرین یافته های علمی تنها راه مبارزه با این ویروس منحوس رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است .

خطیبان نمازجمعه کشور با بیان اینکه حفظ سلامتی مردم از واجبات

منبع: ایرنا

امام جمعه
محرم
ویروس کرونا

پست بعدی

«شبیه مریم» منتشر شد

ج آگوست 14 , 2020
رمان تاریخی «شبیه مریم»، شرحی از زندگی فِضّه، از «نوبیه» آفریقا تا اسارت و ملازمی حضرت زهرا (س) به قلم اکرم صادقی منتشر شد. این کتاب با تصویرگری محمد صادق، در ۲۵۱ صفحه در انتشارات کتاب جمکران راهی بازار نشر شده است. در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000